ДІЯЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВ ТОРГІВЛІ В УМОВАХ КРИЗОВОЇ СИТУАЦІЇ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2011

ДІЯЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВ ТОРГІВЛІ В УМОВАХ КРИЗОВОЇ СИТУАЦІЇ

19.10.2022 21:00

[2. Economic sciences]

Author: Єлісєєв Вадим Сергійович, аспірант, Державний торговельно-економічний університет, м. Київ


В сучасних економічних умовах підприємства торгівлі все частіше зустрічаються з складними викликами що спричиняються неочікуваними змінами різноманітних чинників зовнішнього і внутрішнього середовища. Протягом останніх років окрім звичних макроекономічних коливань цей список поповнили такі явища як пандемія корона вірусу, активізація військових конфліктів, тощо. Ці та інші фактори можуть впливати на усі види діяльності підприємств, погіршуючи їх результати. В умовах кризової ситуації більшість підприємств стикається з порушенням стабільної роботи ланцюгів поставок, неякісним виконанням своїх зобов’язань контрагентами, втратою налагоджених каналів збуту, загальним зниженням попиту, втратою прибутку за рахунок курсових різниць, тощо. Зокрема пандемія корона вірусу призвела до значного зниження ділової активності. Падіння промислового виробництва у квітні 2020 року до квітня 2019 року становило 16,2%, то вже у травні – на 12,2% та у червні – на 5,6% відповідно. Значно більш відчутним було падіння у сфері перевезень: вантажообіг у квітні скоротився на 27,2%, то вже у травні – на 26% та у червні – на 18,3% відповідно; пасажирообіг у квітні скоротився на 95,9%, то вже у травні – на 92,3% та у червні – на 72% відповідно. Але уже на початку 2021 року ситуація значно покращилась, зокрема обсяги промислового виробництва стабілізувались, а зменшення вантажообігу за перші два квартали 2021 становило лише 4,2% в порівнянні з аналогічним періодом 2019 року. [1]

Внутрішня торгівля як вид економічної діяльності, неодноразово підпадаючи під вплив жорстких карантинних обмежень в умовах пандемії COVID-19, водночас  демонструвала свою мобільність та гнучкість в складних умовах кризових років. Як можна побачити на наведеному нижче рисунку ринок роздрібної торгівлі у 2020-2021 роках характеризувався значною нестабільністю. Зокрема в квітні 2020 року падіння обсягів обороту досягло 10% в порівняні з відповідним періодом попереднього року.[1] Не зважаючи на подальшу стабілізацію ринку за рахунок зміни стратегії діяльності підприємств (зокрема активного переходу на застосування системи онлайн замовлень (e-commerce) ринкові умови продовжували генерувати нестабільність що особливо помітно в перших кварталах 2021 року. В третьому кварталі активізувався розвиток роздрібного сегмента ринку, який став драйвером економічного відновлення, попри складні умови для всього світу, обумовленні продовженням пандемії COVID-19. Відповідна динаміка підтримувалася продовженням реалізації відкладеного споживчого попиту, його переорієнтацією на внутрішній ринок, зростанням реальної заробітної плати, а також завдяки пристосованості та гнучкості галузі, підсилених здобутим у березні-квітні досвідом роботи в умовах жорстких карантинних обмежень. 





Рис.1

Джерело: складено автором за [1]

Варто зазначити, що зустрівшись з новою кризою у вигляді повномасштабної військової агресії підприємства торгівлі змогли адаптуватися швидше ніж до кризи викликаної пандемією. Станом на станом на 21 квітня (57 днів з початку повномасштабної війни загальна кількість працюючих торговельних об'єктів склала 11 744 при загальній кількості 15 263 магазинів, які працювали до початку повномасштабних військових дій. Однак позитивну динаміку продемонстрували не усі сфери торгівлі. Сфера продуктового рітейлу за місяць скоротила свою діяльність на 3 відсотки. Це пояснюється додатковими труднощами з якими зустрілася галузь зокрема більша залежність від коливань попиту і стабільність поставок через специфіку роботи з FMCG [2]. Загалом впродовж 5 місяців війни, з 01.03.2022 року по 31.07.2022 року, було зареєстровано 80 121 суб’єкт господарювання. Одним з лідерів був вид економічної діяльності 47.11 — Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (4 151підприємств), що на 29% більше ніж у відповідний період 2020 року [3].

Окупація частини України, фізичне знищення основних засобів, перекриття ключових транспортних потоків вимагали швидкої і радикальної перебудови діяльності підприємств. Набули широкого використання непопулярних, рідкісних або і принципово нових управлінських практик зокрема кооперація підприємств конкурентів в межах однієї галузі (спільне використання приватної логістичної мережі), радикальна зміна мережі постачальників і логістичних маршрутів (відмова від морських перевезень на користь залізничних). Значна частина цих методів була розроблена уже в процесі корона вірусної кризи і хоча менеджмент певних підприємств здебільшого не зумів вдало реалізувати їх на початку 2020, у 2022 році нова стратегія управління показала себе ефективною оскільки з її допомогою  вдалося мінімізувати негативний вплив зовнішніх і внутрішніх факторів на результати діяльності підприємства. 

Можна констатувати, що саме сфера торгівлі одна з перших успішно трансформувалась для успішної роботи в умовах кризової ситуації і фактично стала основним драйвером пост-кризового відновлення економіки.

Література:

1. Державна служба статистики України [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://www.ukrstat.gov.ua/.

2. Єрмакова Я. Відвойовані позиції: скільки магазинів втратили провідні торговельні мережі за півроку війни (інфографка) [Електронний ресурс] / Я. Єрмакова, К. Симоненко. – 2022. – Режим доступу до ресурсу: https://rau.ua/novyni/vtratili-magaziniv-merezhi-rau-6/

3. Український бізнес в умовах війни: аналітика стану за п’ять місяців [Електронний ресурс]. – 2022. – Режим доступу до ресурсу: https://cid.center/ukrainian-business-in-the-conditions-of-war-analysis-of-the-situation-for-five-months/




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення