ВПЛИВ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ЕКОНОМІКИ НА РОЗВИТОК ПРОДУКТИВНИХ СИЛ СУСПІЛЬСТВА
25.01.2023 16:31
[2. Economic sciences]
Author: Прибилович Тетяна Володимирівна, викладач економічних дисциплін, Відокремлений структурний підрозділ «Криворізький фаховий коледж Державного університету економіки і технологій», м. Кривий Ріг
Для існування і розвитку людського суспільства необхідні матеріальні, трудові та інші ресурси, в тому числі і інформаційні. Всі процеси, що протікають у сучасному світі, мають абсолютну залежність від інформації, знань, інновацій. Це формує конкурентоспроможність і економічну безпеку на всіх рівнях господарювання. І як наслідок – передумови для зростання якості життя людини.
Знання й інформація стали фундаментом для розвитку соціально-економічної, політичної та культурної сфер життя. Своїм становленням інформаційна економіка зобов'язана появі нових виробничих сил, що кардинально поміняли матеріально-технічну базу виробництва - внесли в неї автоматизацію, інформаційний ресурс та комп'ютерну техніку з глобальною мережею Інтернет. При цьому змінюється і характер праці, що сприяє децентралізація та деурбанізація виробництва, а головним ресурсом стає інтелектуальний капітал. У інформаційній економіці високоінтелектуальна розумова праця повернула людину на передові позиції по відношенню до засобів праці та зняла таким чином проблему їх відчуження. Також з'явилися нові форми праці, їх загальною характерною рисою стала дистанційна праця. Все це сприяє становленню мережної економіки (як однієї з форм інформаційної економіки), збільшенню зайнятості та часткової зайнятості.
Відбувається зростання об'єму інформаційних потоків, особливо у промисловості, торгівлі, фінансово-банківській й освітянській сферах. В умовах використання системи Інтернет прибираються посередники, торговці напряму взаємодіють з виробниками, зменшуються склади, при цьому вартісні ланцюжки виробничих операцій перетворюються у вартісні мережі[1].
Спостерігаємо появу підприємства нового типу, яке функціонує у комп'ютерній мережі Інтернет, використовує окремо функціонуючих та територіально відокремлених робітників, а також майже не має матеріальних активів. Крім того, для інформаційної економіки характерна поява віртуальних корпорацій. Переважна більшість інформаційних систем працює в режимі діалогу з користувачем.
Проникнення інформатизації у всі сфери суспільного життя є причиною того, що вивчення інформаційної економіки потребує комплексного дослідження.
Проведене дослідження стану інформатизації національної економіки дозволило виявити деякі риси. Так, за останні 6 років частка експорту комп'ютерних послуг у ВВП зросла з 1,8% до 3,5%, а загалом в експорті послуг – з 13,4% до 37,8%. Ця галузь здебільшого орієнтована на експорт. Останні 6 років обсяг експорту комп'ютерних послуг зростав у середньому на 26,8% щороку й у 2021 році досяг 6,9 млрд дол. США. За оцінкою Tech Ecosystem, станом на початок грудня 2022 р. на ринку діє 2,4 тис. компаній. З них: 23,5% – сервісні,76,% – продуктові.
Інформаційні технології все більше поширюються на різні галузі, адже вони дозволяють автоматизувати виробничі процеси, підвищити продуктивність, знизити витрати та загалом збільшити ефективність бізнесу. Як показало дослідження, 21,7% підприємств мають штатних ІТ-фахівців, а ще 14,6% підприємств залучають позаштатні ресурси для виконання функцій ІКТ (інформаційно-комунікаційних технологій)[2].
Серед експортоорієнтованих галузей лише ІТ-індустрія збільшила обсяги експорту відносно минулого року, інші ж зазнали істотних втрат. Водночас ринок мобільного та інтернет-банкінгу в Україні вже перетнув позначку в 100 млрд. грн. Тож, покупки в інтернет-магазинах та смартфон замість банкомата і банківського клерка — найближча перспектива для українців.
Загалом показники комп’ютерної та інформаційної грамотності населення України зростають, проте досі нижче європейських. Сьогодні близько 70 % дорослого населення користуються Всесвітньою мережею, а проникнення Інтернету складає 64,8%. На сільську місцевість припадає 27% користувачів Інтернету, де проникнення є найнижчим і складає 53%, тому саме за рахунок цієї аудиторії буде можливий ріст проникнення Всесвітньої мережі у подальшому [3].
Якщо аналізувати використання мобільних послуг (зв’язку/інтернету/тощо) в Україні , то спостерігаємо зменшення абонентських баз трьох найбільших українських мобільних операторів на 4,5 млн сім-карт за 6 місяців 2022 року, що відбулось через повномасштабну війну, адже багато українців вимушені були евакуюватись за кордон і з часом перейти до використання послуг місцевих операторів. Попри загальне для «Київстар», Vodafone та lifecell падіння кількості абонентів, всі оператори відзвітували про зростання загального операційного доходу у 2022 році [4].
Отже, активне становлення інформаційно-комунікаційних технологій стає фундаментом для розвитку інформаційної економіки в Україні. Застосування цифрових технологій покращує діловий та інвестиційний клімат завдяки підвищення доступності та ефективності державних послуг, ефективного менеджменту в компаніях, прозорості умов ведення бізнесу (електронні майданчики для проведення тендерів та закупівель, портали зворотної зв'язку), а також розвитку системи бізнес-сервісів.
Література
1. Краус К.М., Краус Н.М., Манжура О.В. Електронна комерція та інтернет-торгівля. URL:https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/37044/1/Kraus_Elektronna_komertsiia_2021.pdf
2. Як ІТ-індустрія розвиває інші галузі економіки у 2022 році.
URL: https://finance.ua/ua/goodtoknow/jak-it-industrija-rozvyvae-inshi-galuzi-ekonomiky
3. Котяш В. Інформаційна економіка та Україна.
URL: https://conferencekneu.wordpress.com/2018/04/21
4. Інтернет-бізнес в Україні. URL: https://ain.ua/2022/08/30/kyyivstar-vodafone-i-lifecell-vtratyly-45-mln-kliyentiv/