ДО ПИТАННЯ КОНТРОЛЮ ТЕХНІЧНОГО СТАНУ КОРОБОК ПЕРЕМИКАННЯ ПЕРЕДАЧ ВАНТАЖІВОК
29.11.2022 11:57
[3. Technical sciences]
Author: Дмитрів Ігор Васильович, кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри Автомобільного транспорту, Національного університету "Львівська політехніка", м Львів; Моцик Богдан Васильович, студент 4-го курсу бакалаврату, кафедра Автомобільного транспорту, Національний університет "Львівська політехніка", м Львів
Вступ. Структура парку вантажних автомобілів України все ще характеризується великою кількістю застарілих моделей (ГАЗ, ЗІЛ). Особливо це відчутно в вітчизняному АПК. Суттєвою проблемою залишається відсутність налагодженої системи діючих СТО вантажних автомобілів саме цих марок. Основним завданням ремонтної служби АТП є підтримання автомобілів у технічно справному стані так. У зв’язку з тим, що автомобілі господарств АПК в більшості випадків використовують, як технологічний транспорт, який працює в парі з тракторними агрегатами і самохідними комбайнами у польових умовах, то найбільші навантаження припадають на агрегати і вузли трансмісії.
Практика роботи ремонтних підрозділів АПК свідчать про те, що технічний стан коробок перемикання передач та окремих їх деталей в основному залежить від умов експлуатації автомобіля. Надмірне спрацювання хоча б однієї деталі коробки перемикання передач може привести до її руйнування і пошкодження інших деталей, а в кінцевому результаті повністю вивести з ладу коробку передач. Тому, раннє виявлення дефектів КПП запобігає вилученню автомобіля з експлуатації та економить кошти на ремонті.
Результати дослідження. З метою оперативного контролю технічного стану коробки перемикання передач нами запропоновано конструкції пристроїв, які дають змогу визначати сумарний кутовий люфт коробки перемикання передач під час ввімкнення кожної передачі. Діагностування технічного стану можна проводити періодично після певного пробігу автомобілів, під час технічного обслуговування, або під час ремонтних робіт, які створюють зручний доступ до коробки перемикання передач. Комплект включає пристрої для фіксації первинного та вторинного валів та пристрої для вимірювання кута повороту (рис. 1).
Рис. 1. Схема заміру сумарного кутового люфту коробки перемикання передач автомобілів (ГАЗ-53) за кутом повороту первинного вала: 1 – кронштейн; 2 – гвинт стяжний кронштейна 3 – індикатор; 4 – стопорний гвинт; 5 – опора; 6 – гвинт стяжний опори.
Для визначення зазорів, які виникають внаслідок порушення технічного стану всіх елементів коробки перемикання передач (показаних, як приклад для першої передачі на рис. 2) запропоновано комплект пристроїв, які дають можливість фіксувати вали і блок шестерень в крайніх (нижньому та верхньому) положеннях і тим самим визначати вплив на сумарний люфт і технічний стан підшипників та інших елементів коробки.
Визначивши за показами індикатора 3 (рис. 1) лінійне переміщення S розраховуємо кутовий люфт:
де, R відстань від осі вала до точки контакту ніжки індикатора 3 з опорою 5.
Оскільки під час ввімкнення кожної передачі розмірний ланцюг складають різні деталі, що перебувають у зачепленні, то сумарний кутовий люфт буде складатися з різних складових.
Рис. 2. Структурна модель контактів деталей при ввімкненні першої передачі з відображенням типу контакту, в якому виникає зазор та переліку деталей технічний стан яких опосередковано (побічно) впливає на кутовий люфт φ
Запропонована методика визначення технічного стану дасть змогу своєчасно замінити деталі з незначним залишковим ресурсом, збільшити міжремонтне напрацювання коробки перемикання передач, зменшити кількість ремонтних втручань та продовжити строк служби коробки.
Список використаних джерел:
1. Дмитрів І.В., Джанаєва О.Е. Застосування когнітивних систем для діагностики складних технічних систем. 15-й Міжнародний симпозіум українських інженерів-механіків у Львові (м. Львів, 20–21 травня 2021 р.) : матеріали симпозіуму. Львів : КІНПАТРІ ЛТД, 2021. С. 85-87.
2. Дмитрів І.В. Засоби комп’ютерного діагностування автомобілів. Електронний навчаль¬но-методичний комплекс «Засоби комп’ютерного діагностування автомобілів», 2020. С. 229. URL: http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1068 (дата звернення 16.11.22).