СУТНІСТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ПОСЛУГ
15.09.2023 09:35
[2. Economic sciences]
Author: Нікітіна Яна, здобувач вищої освіти, кафедра менеджменту авіаційної діяльності, Льотна академія Національного авіаційного університету, м. Кропивницький
Система управління якістю у вітчизняній літературі визначалася як комплекс заходів на всіх рівнях підприємства, спрямованих на виробництво продукції, товарів або послуг найвищої якості. При цьому система виходить за межі конкретної організації, включаючи постачальників, системи розподілу готової продукції, надання послуг споживачам у практичному її використанні.
Міжнародні стандарти якості повторюють основні принципи кращих систем управління якістю: турбота про якість поширюється на всі ланки організаційної структури підприємства; якість продукції забезпечується на усіх етапах життєвого циклу товару; якість спрямована на задоволення вимог споживачів; підвищення якості продукції вимагає застосування сучасної техніки, технології та нових методів управління; всеосяжне підвищення якості досягається тільки зацікавленою участю всього персоналу організації [1].
Під управлінням якістю послуг розуміються дії, що здійснюються під час її створення, експлуатації та споживання, з метою формування, забезпечення та підтримки необхідного рівня якості продукції.
Механізм управління якістю - це сукупність взаємозалежних об’єктів та суб’єктів управління, застосовуваних принципів, методів та функції управління на різних етапах життєвого циклу товару та рівнях управління якістю.
Під витратами забезпечення якості розуміються всі витрати, які потрібно зробити, щоб створити якісний товар для споживача. До них відносять і витрати на усунення дефектів, що пов’язані із внутрішніми проблемами організації (внутрішні витрати), тобто витрати покликані скоригувати процес та домогтися того, щоб послуги були прийнятними для замовників (споживачів).
Крім внутрішніх, існують і зовнішні витрати, які викликані незадовільною якістю виконання вимог замовника (повернення продукції, скарги тощо). Підхід до витрат із позиції життєвого циклу товару враховує як вартість товарів при купівлі, так і експлуатаційні витрати протягом усього терміну його споживання.
Об’єкти управління якістю послуги - це показники її якості, фактори та умови, що визначають їхній рівень, а також процеси формування якості.
Суб’єкти управління якістю послуги - це органи управління та окремі особи, які реалізують функції управління якістю відповідно до встановлених принципів та методів.
Таким чином, під управлінням якістю слід розуміти дії, що здійснюються при створенні, транспортуванні, зберіганні, експлуатації або споживанні продукції, забезпеченні та підтримці необхідного рівня її якості, а також послуг, що надаються. Управління якістю на підприємствах має здійснюватися системно, тобто повинна функціонувати науково-обґрунтована система управління якістю виробленої продукції та послуг. Забезпечення якості - важливий фактор діяльності підприємства в умовах ринкових відносин, оскільки забезпечує розширення сегментів ринку, зростання прибутку та рентабельності.
Список використаних джерел
1.Білецький Е.В., Янушкевич Д.А., Шайхлісламов З.Р. Управління якістю продукції та послуг. Харків: ХТЕІ, 2015. 222 с.
2.Бондар Ю.А. Дослідження категорії «конкурентоспроможність товарів та послуг». Науковий вісник Льотної академії. Серія: Економіка, менеджмент та право: збірник наукових праць. гол. ред. М.С. Письменна. Кропивницький: ЛА НАУ, 2023. Вип. 8 С. 13-22.
3.Цимбалюк Г.С. Ключові аспекти системи управління якістю продукції на етапах її виробництва. Економіка: реалії часу. 2017. №1 (29). С. 129-134.
________________________________________________________________
Науковий керівник: Бондар Юлія Анатоліївна, кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри менеджменту авіаційної діяльності, Льотна академія Національного авіаційного університету