ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛЮ ЗА ВИКОРИСТАННЯМ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ В УКРАЇНІ
09.12.2022 20:44
[2. Economic sciences]
Author: Чебан Анна Михайлівна, студентка, Одеський національний економічний університет
Контроль за формуванням та використанням бюджетних коштів є одним з інструментів координації економіки країни в цілому. Проведення перевірок органами державної влади має сприяти успішній реалізації державної політики та запобігати випадкам незаконного привласнення державного майна і порушенням бюджетного законодавства [1] .
У сьогоднішній кризовий час це питання набуває особливого значення, оскільки кількість злочинів у бюджетній сфері зростає, а тому необхідно удосконалювати методи контролю за формуванням і використанням бюджетних коштів та розробити систему показників щодо їх ефективності.
Оскільки фінансування з бюджету ґрунтується на принципах плановості та адресності, одним із напрямів контролю за витрачанням бюджетних коштів є перевірка правильності складання кошторису, законності і доцільності здійснення видатків та цільового використання бюджетних коштів.
Що мається на увазі під нецільовим використанням бюджетних коштів? Відповідно до статті 119 Бюджетного кодексу нецільове використання бюджетних коштів - це витрачання бюджетних коштів на цілі, що не відповідають бюджетним призначенням, встановленим законом про Державний бюджет України, рішеннями про місцеві бюджети, виділеним бюджетним асигнуванням та кошторисам [2].
На практиці нецільове використання бюджетних коштів розпорядниками бюджетних коштів або фінансово-адміністративними органами ідентифікується лише як використання бюджетних коштів, які відрізняються від кошторисних призначень, тобто не відповідають вимогам економічної класифікації видатків. Це призводить до уникнення учасниками бюджетного процесу відповідальності за використання бюджетних коштів, яке не відповідає встановленим або виділеним бюджетним призначенням.
Нецільове використання бюджетних коштів є бюджетним правопорушенням. Але чи є "неефективне використання бюджетних коштів" правопорушенням?
Неефективне використання бюджетних коштів не може розглядатися як бюджетне правопорушення. По-перше, тому що наразі відсутнє законодавче визначення неефективного використання бюджетних коштів. Таким чином, "неефективне використання бюджетних коштів" сьогодні слід розуміти лише як оцінку того, що бюджетні кошти були використані недостатньо раціонально та економно, а не як операцію щодо їх обігу.
Бюджетним кодексом України до повноважень Рахункової палати по контролю за дотриманням бюджетного законодавства належить здійснення контролю за використанням коштів Державного бюджету України [3].
Практика перевірок контролюючих органів свідчить про системний та повторюваний характер бюджетних порушень, а результати контрольних заходів - про продовження негативної практики незаконного та нецільового використання бюджетних коштів.
Сьогодні необхідно вдосконалити механізми контролю за формуванням і використанням бюджетних коштів та посилити відповідальність за бюджетні правопорушення.
Про низький рівень фінансово-бюджетної дисципліни свідчать також численні порушення замовниками вимог встановлених процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, які не передбачають проведення тендерних процедур.
Крім того, порушення нормативних актів, договірної та розрахункової дисципліни можуть призвести до необґрунтованого завищення кредиторської заборгованості перед фізичними та юридичними особами.
Поширеними залишаються заниження вартості активів та формування надлишкових грошових коштів і товарно-матеріальних цінностей, а також використання державних коштів без встановлених конкурсних процедур, що створює умови для зловживань і корупції.
Рахункової палати в межах наданих їй прав і повноважень вживає відповідні заходи за результатами проведених нею перевірок. Наприклад, притягнення до дисциплінарної та матеріальної відповідальності або звільнення керівників - є ефективним засобом боротьби з бюджетними порушеннями.
Створення ефективної системи управління фінансами в Україні та стабілізація місцевої фінансово-бюджетної дисципліни неможливі без ефективної системи внутрішнього контролю на всіх рівнях місцевого самоврядування, тобто системи фінансового менеджменту органів місцевого самоврядування. З цією метою необхідно розробити та затвердити на законодавчому рівні сучасну модель системи управління фінансами України.
Ефективність системи управління бюджетними установами безпосередньо залежить від належної організації інструментів управління та моніторингу їх якості. При цьому достатню увагу слід приділяти підбору інструментів управління з урахуванням предмета дослідження, щоб уникнути дублювання управлінських дій різними суб'єктами управління. Вирішення цієї проблеми безпосередньо залежить від розробки практичних методів класифікації інструментів управління на наукових засадах, їх організації та впровадження.
Таким чином, система управління формуванням та використанням бюджетних коштів є важливим джерелом поповнення державного бюджету і тому потребує якісного вдосконалення паралельно з удосконаленням нормативно-правової бази та обґрунтуванням термінів.
Література
1. Леонтович С.П. Напрями розвитку фінансового контролю за використанням бюджетних коштів. Економіка АПК. 2008. № 24. С. 31-34
2. Бюджетний кодекс України : Кодекс України від 23.10.2022 № 2619-IX / Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text
3. Юхименко Л. В. Правові засади контролю за використанням бюджетних коштів здійснюваного Рахунковою палатою України: офіційний сайт Міністерства юстиції України. URL: https://minjust.gov.ua/m/str_54
__________________
Науковий керівник: Артюх Оксана Валентинівна, д.е.н. , професор, Одеський національний економічний університет