ВИКОРИСТАННЯ ПСИХОДІАГНОСТИКИ ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ ВПЛИВУ КОЛЬОРУ НА ПСИХОЕМОЦІЙНИЙ СТАН ОСОБИСТОСТІ
06.09.2021 20:35
[1. Information systems and technologies]
Author: Корбан Ю.В., викладач спеціальних дисциплін, відділення «Живопис», Комунальний заклад «Одеський художній коледж ім. М.Б. Грекова, м. Одеса;
Корбан Г.В., викладач спеціальних дисциплін, відділення «Живопис», Комунальний заклад «Одеський художній коледж ім. М.Б. Грекова, м. Одеса
Психофізіологічний стан до і після колірного впливу визначається колірним сприйняттям і кількісно вимірюється функціональною асиметрією півкуль головного мозку. Психічні стани фізіологічно засновані на сумарної активації обох півкуль і реєструються найменші їх зміни під впливом кольору з певними колірними характеристиками [1]. При проведенні психофізіологічної діагностики особистості студентів була використана інструкція з проведення психофізіологічної діагностики в письмовому вигляді, вимоги якої доводилися до піддослідних студентів однаковим чином, а також була забезпечена інформація про колірний матеріал і спосіб вимірювання результатів діагностики шляхом однорідності відповідних дій піддослідного і діагноста. Забезпечена уніфікація умов проведення вимірювань конструктивними особливостями «Активаціометра» Ю. Цагареллі та відсутністю зовнішніх подразників [2]. Забезпечена надійність психофізіологічного дослідження студентів відносною сталістю, стійкістю і узгодженістю результатів її проведення на одних і тих же студентів. Умови стабільності та стандартизації процедури діагностики забезпечені певними умовами експерименту, такими як перше дослідження – до занять і повторне – після проведення занять. Дослідження проводилися в одні і ті ж години з однаковим проміжком часу між першим і повторним дослідженням. За показниками активації правої та лівої півкуль (АПП і АПЛ відповідно) і показником функціональної асиметрії півкуль (ФАП), встановлювали колірний вплив на психоемоційний стан особистості студентів. Існує єдина думка з приводу того, що у правшів функцією лівої півкулі є абстрактно-логічне мислення, а функцією правої півкулі – образне й просторове мислення, і саме права півкуля забезпечує формування задумів висловлювання, їх цілісність і відповідність думок дійсності, у ньому знаходяться здібності до художньої творчості.
При інтерпретації показників психоемоційного стану (ПС) студентів-живописців за результатами проведених вимірювань виходили з того, що в стані активної діяльності студентів на заняттях з живопису в корі головного мозку можливе утворення творчої домінанти, фізіологічний механізм якої обумовлює інтенсивне утворення нових рефлекторних зв'язків з одночасним відстороненням сторонніх подразників (фону). Тому домінанта є психофізіологічною основою довільної активної уваги і активізує роботу таких психічних процесів у студентів, як сприйняття певного кольору, пам'яті і мислення, а також оптимізує психомоторну діяльність.
Недостатній психоемоційний рівень пригнічує активність уваги та інших психічних процесів. Найбільш низький психоемоційний рівень відповідає зниженої працездатності і може виникати при перевтомі. Під впливом навколишніх подразників (фону) у деяких студентів може наступити надмірне збудження, що позначається на якості виконуваної теми художнього витвору. Таку ж дію на психоемоційний стан студентів на заняттях з живопису може надавати і дратівливий колір. Діагностика з застосуванням «Активаціометра» дозволила отримати дані про вплив кольору на психоемоційний стан студентів-живописців у процесі занять з живопису з урахуванням виявленої переваги до семи кольорів веселки.
Література:
1. Максименко Ю.Б. Использование семантики цвета в психодиагностике : учеб. пособие / Ю.Б. Максименко, Я. А. Бондаренко. Донецк : ГИПО ИПРУ, 1997. - 106 с.
2. Цагарелли Ю.А. Системная диагностика человека и развитие психических функций: учебное пособие / Ю.А. Цагарелли. – Казань: Познание, 2009. – 413с.