ДОСЛІДЖЕННЯ ІНТЕГРАЦІЇ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В СФЕРУ БУДІВНИЦТВА
08.06.2022 12:04
[1. Information systems and technologies]
Author: Калимон Андрій Володимирович, студент кафедри програмного забезпечення, Національний університет «Львівська Політехніка», м. Львів
Формулювання задачі: інфраструктура та процеси, які її охоплюють, на сьогоднішній день є невід ’ємною частиною життя кожної людини. Розвиток сфери будівництва підтримує економіку на приватному та державному рівні. Вкрай необхідним є урахування технологічного прогресу щодо позитивного впливу на цю галузь.
Для того, щоб бізнес в сфері будівництва та надання послуг з ремонту не видавався «темним» та незрозумілим, контроль процесів, які відбуваються всередині, можна здійснювати за допомогою інформаційних технологій.
Додатки з менеджменту процесів будівництва повинні охоплювати інтереси таких зацікавлених осіб:
• власники організацій, що надають послуги в сфері будівництва (від контролю якості внутрішніх процесів напряму залежить успішність бізнесу);
• співробітники організацій галузі будівництва (автоматизація процесів – це запорука кар’єрного росту);
• клієнти (завдяки якісному виконанню роботи можна досягнути поставленої на початку мети);
• постачальники (ефективне будівництво потребує хорошого постачання матеріалами).
Саме бажаних результатів для кожної зацікавленої сторони можна досягнути впровадженням інформаційних технологій у сферу будівництва.
Об’єкт дослідження: веб-додатки для менеджменту процесів будівництва, сайти з інформацію про проведення будівельних робіт, інформація щодо успішності та ефективності розвитку інфраструктури.
Предмет дослідження: зацікавлені сторони в процесі будівництва, покриття вимог на задоволеність зацікавленими сторонами, універсальність застосування таких веб-додатків для бізнесу різного рівня.
Мета роботи: дослідити особливості інтеграції інформаційних технологій в сферу будівництва, проаналізувати та систематизувати матеріали, розробити веб-додаток для контролю процесів, що відбуваються на будівництві.
Методи дослідження: для досягнення поставленої у дослідженні мети використано теоретичні методи, за допомогою яких проведено аналіз літературних та електронних джерел, отримано та узагальнено знання в предметній області.
Практичне значення: матеріали, висвітлені в даній роботі, можуть бути використані в процесі розробки додатків для управління будівельними процесами, при вивченні програмування та в суміжних дисциплінах.
Аналіз предметної області та функціональних компонент: для успішної реалізації програмного забезпечення, воно має володіти певним функціональним переліком. Перелік вимог додатку для менеджменту процесів будівництва можна розбити за зацікавленими сторонами:
• для власників організацій буде корисним мати повний контроль над системою, включаючи конфігурацію для особистих цілей, як, наприклад, опції спадного списку. Це зробить додаток гнучким під потреби різного типу будівництва. Також для зручності інтегрованості з іншими додатками перевагою є імпорт та експорт великих обсягів даних;
• співробітники будуть себе відчувати комфортно за можливості спілкуватися між собою (для цього підійде чат), коментувати виконані завдання, логувати витрачений час, розбивати завдання на підзавдання. Така функціональність зробить процес будівництва максимально ефективним;
• клієнтом виступає той, хто надає обсяг робіт, тому корисно для нього буде спостерігати задокументований процес виконання (функціонал формування звітів) та здійснені витрати. Додатковим функціоналом може бути сповіщення через електронну пошту чи номер телефону;
• постачальникам, як користувачам такого типу додатків, буде корисно спостерігати за статистикою витрат матеріалів, в текстовому чи графічному поданні. Також географія проектів, які використовують матеріали, дає змогу покращити та розширити бізнес постачання.
Аналіз додатків для менеджменту процесів на будівництві: на ринку вже існує багато додатків, що надають функціональність у роботі з галуззю будівництва. Двома відомими є українська розробка РемОнлайн [1] та додаток американського виробництва Builder Trend [2].
Перевагами обох є хмарність рішення, відповідно для доступу до своїх даних необхідне лише з’єднання з мережею Інтернет. Вони володіють простим та зручним у користуванні інтерфейсом, також всі вище перелічені можливості притаманні даним додаткам. Особливим плюсом РемОнлайн є наявність мобільної версії, що допомагає швидко доступитися до своїх даних.
Попри велику кількість плюсів, можна виділити і недоліки цих розробок. У практичному виконанні вони підходять лише для бізнесу вище середнього, мають досить високу ціну і обмеження на кількість співробітників, за кожного з яких необхідно додатково доплачувати.
Висновки: саме розробка веб-додатків, в т. ч. з можливістю мобільного доступу, може значно спростити виконання процесів на будівництві. Також важливим аспектом є відповідність за характеристиками (до яких належить ціна) для бізнесу будь-якого рівня.
На основі проведених досліджень, можна окреслити архітектуру можливого додатку для менеджменту процесів на будівництві. Розділення додатку на клієнт та сервер є хорошим для цього рішенням. Розробка універсальної REST API дасть змогу підключати різних клієнтів через єдиний інтерфейс. Відповідно веб- та мобільний додатки будуть використовувати лише одну серверну логіку, що зменшує затрати на розробку і тестування. Наявність REST API дозволить легко інтегрувати веб-додаток в інші сервіси. Для того, щоб забезпечити повну конфігурацію над власною організацією, можна використовувати окрему базу даних для кожного клієнта, це також зіграє позитивну роль в питанні продуктивності і швидкості виконання додатку. Для сторони комунікації через різні шляхи (як, наприклад, електронна пошта чи номер телефону) можна використати мікросервіси, що будуть виконуватися на зміщення черги листів чи SMS. Така архітектура дає змогу працювати основній частині додатку навіть без функціоналу розсилки.
На основі детального аналізу предметної області та додатків в сфері будівництва розроблено власний додаток Faro Pals для менеджменту робітничих процесів. Обрано архітектурне рішення клієнт-сервер та застосування мікросервісу для надсилання електронних листів. Faro Pals доступний для трьох рівнів користувачів: адміністратора, бригадира та робітника. В ньому зібраний необхідний функціонал, такий як ведення списку клієнтів і постачальників, контроль витрат матеріалів, експорт та імпорт даних. Також є можливість стежити за прогресом виконання завдань, налаштовувати персонально свою організацію. Приклад інтерфейсного рішення Faro Pals наведено на рисунку 1. Дизайн простий і доступний, з використанням оригінальних ілюстрацій. Додаток також адаптований до різних рівнів бізнесу, водночас він є орієнтований на низькорівневі процеси організації.
Рис. 1. Сторінка інформації про матеріал та статистика його витрат
Література
1. РемОнлайн | Можливості РемОнлайн [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://remonline.ua/ru/features/.
2. Builder Trend | Get Work Done With Builder Trend [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://buildertrend.com/project-management/.
____________________
Науковий керівник: Журавчак Любов Михайлівна, професор кафедри програмного забезпечення, Національний університет «Львівська Політехніка», м.Львів