ОСОБЛИВОСТІ ЕКСПОРТНОЇ ОРІЄНТАЦІЇ МАШИНОБУДІВНИХ ПІДПРИЄМСТВ
07.06.2022 11:41
[2. Economic sciences]
Author: Бондар Валерія Юріївна, асистент кафедри менеджменту підприємств, КПІ ім. Ігоря Сікорського
Досвід успішних структурних змін в економіці розвинених країн доводить, що ключовим аспектом структурної перебудови є підтримка експортоорієнтованого економічного зростання. Експорт на практиці сприяє зростанню конкурентоспроможності підприємства, стимулюючи збільшення виробництва конкурентоспроможних товарів.
Для багатьох вітчизняних підприємств зовнішньоекономічний фактор набуває особливого значення. Більш того, окремі підприємства і навіть галузі, наприклад, металургійна, автомобілебудівна, проводять свою діяльність саме завдяки зовнішньоекономічній діяльності. Складнощі, що стоять перед вітчизняними підприємствами пояснюються як несприятливими обставинами всередині країни, так і змінами в міжнародному бізнесі.
Науково-технічний прогрес промисловості, продуктивність праці в більшості галузей виробництва – в значній мірі залежать від рівня розвитку машинобудування. Машинобудування визначає не тільки галузеву структуру промисловості, а й її розміщення.
Зростання обсягів промислового виробництва є одним з пріоритетних напрямів економічної політики України, проте сучасні економічні умови, у яких змушені працювати вітчизняні підприємства, у тому числі машинобудівної галузі, характеризуються насамперед своєю нестабільністю та економічною невизначеністю, що впливає на фінансово-економічні результати промислового підприємства [1]. До особливостей умов діяльності машинобудівних підприємств фахівці відносять [2]:
– дестабілізуючий вплив соціально-економічних трансформацій на інноваційно-інвестиційні процеси в реальному секторі економіки;
– невідповідність науково-технологічного потенціалу сучасних промислових підприємств вимогам прогресивного розвитку економіки;
– відсутність стимулювальної ролі в технологічному розвиткові промислової галузі машинобудівного комплексу;
– збільшення критичного рівня спрацювання основних виробничих засобів машинобудівної галузі;
– висока матеріаломісткість промислового виробництва;
– структурна незбалансованість машинобудівного комплексу.
Нинішній етап розвитку світового машинобудування ґрунтується на наукомістких технологіях. В зв’язку з цим, відбувся територіальний перерозподіл підприємств машинобудування, з’явилися нові підгалузі, які зумовили подальший швидкий розвиток промисловості. Так, поява таких продуктів електронного машинобудування, як сучасні електронні комп’ютерні компоненти, зумовило широке їх упровадження у виробництво нового покоління технічних систем, автоматизованих машин і роботів. Особливою тенденцією у створенні сучасної продукції машинобудування стало переорієнтування навантаження з механічних вузлів до інтелектуальних (штучний інтелект) компонентів.
Галузева структура світового машинобудування досить складна та різноманітна. Вона охоплює понад 70 галузей. До основних галузей можна віднести: електроніку, електротехніку, комп’ютерну техніку, робототехніку, приладобудування, сільськогосподарське машинобудування і тракторобудування, верстатобудування, автомобілебудування, локомотиво- та вагонобудування, літакобудування, суднобудування тощо.
Особливістю сучасного машинобудування є надзвичайно велика кількість технічно складної продукції, що використовується в господарстві й швидко оновлюється. Це обумовлює необхідність глибокої спеціалізації машинобудівних виробництв та зосередження найбільш сучасних підприємств у розвинених країнах. Однак жодна з них не може виробляти весь широкий асортимент продукції. Тому постала необхідність переведення частини підприємств до інших, менш розвинених країн. З огляду на це, а також ураховуючи зростання попиту, частка продукції машинобудування на світовому ринку є найбільшою.
Література:
1. Khodyrieva, Oksana. "Сучасний стан та проблеми розвитку машинобудівних підприємств України." Економічний аналіз [Онлайновий ресурс], 31.1 (2021): 227-238. Режим доступу: https://www.econa.org.ua/index.php/econa/article/view/1896/6565656971
2. Довгань Л. Є., Сімченко Н. О. Сучасні аспекти сталого розвитку машинобудівних підприємств. Економіка та управління підприємствами машинобудівної галузі: проблеми теорії та практики. 2008. № 3. С. 71–83. Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Eupmbg/2008_3/7.pdf.