ДОСЛІДЖЕННЯ СВІТОВОГО РИНКУ ПАРФУМЕРНИХ ЗАСОБІВ
09.05.2022 18:55
[2. Economic sciences]
Author: Калюжна Анастасія Ігорівна, здобувач вищої освіти, Державний торговельно-економічний університет, м. Київ; Галько Світлана Василівна, кандидат технічних наук, доцент кафедри товарознавства та митної справи, Державний торговельно-економічний університет, м. Київ
Парфуми являють собою засоби призначені, щоб освіжати, гігієнічно доглядати та ароматизувати тіло, одяг, білизну тощо [1]. За типом запаху парфумерні засоби призначаються для жінок, для чоловіків і для дітей. Вони зазвичай складаються з ефірних олій, “конкретів” та “абсолютів” (екстрактів квіткових ефірних олій) або сумішей синтетичних запашних речовин, розчинених у висококонцентрованому спирті [2]. Світовий ринок парфумерних засобів є об’ємним і зростаючим. Аналіз його динаміки дозволяє відслідкувати основні напрями цього ринку і прогнозувати його розвиток надалі.
Метою нашого дослідження є огляд світового ринку парфумерних засобів для визначення головних країн експортерів та імпортерів парфумерних товарів, а також аналіз розвитку українського ринку, що дозволить зробити висновки про подальші перспективи розвитку даного ринку.
В міжнародній торгівлі, відповідно до Гармонізованої системи опису та кодування товару (далі – ГС), парфумерні засоби класифікуються за кодом 3303.00«Парфуми та туалетні води». Зауважимо, що в Українській класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД), яка базується на ГС, присутня більша деталізація і розподіл на парфуми (код УКТЗЕД 3303 00 10 00) та туалетні води (код УКТЗЕД 3303 00 90 00) [2]. За наведеними кодами і здійснювався наш аналіз на підставі доступної статистичної інформації відкритих джерел України та світу [3,4].
До п’ятірки найбільших імпортерів парфумерних засобів за останні 5 років входять Сполучені Штати Америки, Німеччина, Велика Британія, Нідерланди та Китай. Загальносвітовий імпорт даного товару в 2020 році склав 16,9 млрд дол. США. Незмінним лідером серед світових імпортерів парфумерних товарів стали Сполучені Штати Америки, які, маючи певну тенденцію до зменшення обсягу імпорту у 2019 та 2020 роках, показали значне зростання у 2021 році, збільшивши імпорт до 3,1 млрд дол. США [3]. Відносне базисне відхилення імпорту США, порівняно з 2016 роком, склало 47,27%. Тому можна зробити висновок, що, при збереженні такої тенденції до зростання, очікується збільшення імпорту США парфумерних товарів зі світового ринку і в подальші роки. Динаміка змін обсягів імпорту парфумерних товарів за досліджуваний період зі світового ринку представлена на рисунку 1.
Рис. 1 Обсяги імпорту парфумерних засобів окремими країнами світу у 2016-2021 рр. зі світового ринку
Лідером у постачанні на світовий ринок парфумерних засобів у 2021 році стала Франція. Зберігаючи лідируючу позицію протягом 6 досліджуваних років, Франція показала відносне базисне відхилення, порівнюючи з 2016 роком, у 38,1%, що дає змогу спрогнозувати подальше зростання цього показника. Загальносвітовий експорт парфумерних товарів у 2020 році склав 16,7 млрд дол. США, що є значно менше в порівнянні з показником 2019 року (21,2 млрд дол. США). Така ситуація пов’язана з пандемією COVID-19.
До провідних експортерів та постачальників на світовий ринок парфумерних засобів окрім Франції належать Іспанія, Німеччина, ОАЄ та США. Динаміку експорту парфумерних засобів за досліджуваний період на світовий ринок зображений на рисунку 2.
Рис. 2 Обсяги експорту парфумерних засобів окремими країнами світу у 2016-2021 рр. на світовий ринок
У загальносвітовому імпорті парфумерних засобів за 2020 рік Україна посіла 39 місце з показником у 82,1 млн дол. США. У 2021 році цей показник зріс до 108,9 млн. дол. США, але все ще не досяг обсягу, що був до початку пандемії COVID-19. Головним імпортером парфумерних товарів в Україну в 2021 році стала Франція з поставкою на суму 28,7 млн дол. США. У 2020 році Україна зайняла 48 місце серед світових експортерів парфумерних засобів, здійснивши поставку на світовий ринок своєї парфумерної продукції на суму 16,7 млн дол. США [4], це при тому, що у 2020 році обсяги експорту парфумерних засобів з України значно зменшилися порівняно з попередніми роками. У 2021 році Україна найбільше експортувала даної продукції до Невизначених країн (28,5 млн дол. США). Динаміка обсягів експорту та імпорту парфумерних засобів в Україні за 2016-2021 рр. представлена на рисунку 3.
Рис. 3 Обсяги експорту та імпорту парфумерних засобів в Україні у 2016-2021 роках
Аналіз обсягів експорту та імпорту України щодо парфумерних засобів в розрізі кодів УКТЗЕД 3303 00 10 00 та 3303 00 90 00 дозволив встановити, що більшу частку імпорту та експорту займають туалетні води (код УКТЗЕД 3303 00 90 00). Загальносвітова вартість експорту туалетних вод з України у 2021 році становила 29,6 млн дол. США, при цьому найбільше Україна експортувала в Невизначені країни на суму 27,7 млн дол. США. Також до країн, куди Україна найбільше експортувала туалетні води у 2021 році ввійшли Білорусь (322 тис. дол. США), Швейцарія (249 тис. дол. США), Російська Федерація (237 тис. дол. США) та Республіка Молдова (224 тис. дол. США). Обсяги загальносвітового імпорту туалетних вод в Україну у 2021 році становили 95,9 млн дол. США. Найбільше Україна ввозила туалетних вод з Франції (25 млн дол. США). Також до топ-5 країн за вартістю імпорту туалетних вод в Україну в 2021 році ввійшли Німеччина (18 млн дол. США), Іспанія (10,9 млн дол. США), Італія (7,9 млн дол. США) та Невизначені країни (7,1 млн дол. США).
Обсяги експорту парфумів (духів) (УКТЗЕД 3303 00 10 00) з України на світовий ринок у 2021 році склав 1,01 млн дол. США. Варто зазначити, що найбільше Україна поставила парфумів (духів) до Невизначених країн (вартістю 788 тис. дол. США). Серед окремих країн світу до топ-5 країн за вартістю експорту парфумів (духів) з України входять Російська Федерація (84 тис. дол. США), Польща (56 тис. дол. США), Білорусь (40 тис. дол. США) та США (30 тис. дол. США). Загальносвітовий імпорт парфумів (духів) в Україну у 2021 році становив 13,1 млн дол. США. Найбільшим імпортером стала Російська Федерація з вартістю імпорту в 5,7 млн дол. США. До числа найбільших імпортерів парфумів в Україну у 2021 році також ввійшли Франція (3,7 млн дол. США), Польща (1,9 млн дол. США), Німеччина (223 тис. дол. США) та Чехія (193 тис. дол. США).
Проаналізувавши стан світового ринку парфумерних засобів, можна зробити висновки про стабільне лідерство Франції в якості основного експортера даних товарів для багатьох країн світу та України в тому числі. Для подальшого збільшення обсягів експорту парфумерних товарів власного виробництва Україна має звернути увагу на такі країни як Сполучені Штати Америки, Німеччина, Велика Британія, Нідерланди та Китай, які є найбільшими імпортерами парфумерних товарів у світі, тобто у них є найбільша потреба в таких засобах, водночас Україна в ці країни поки що здійснює зовсім незначні поставки парфумерних засобів.
Література
1. ДСТУ 2472:2006 Продукція парфумерно-косметична. Терміни та визначення понять. – К.: Держспоживстандарт України, 2008. – 66с. URL: http://ksv.do.am/GOST/DSTY_ALL/DSTY1/dsty_2472-2006.pdf
2. Про затвердження Пояснень до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності: наказ Держмитслужби України від 14.07.2020№ 256. URL: https://customs.gov.ua/en/documents/pro-zatverdzhennia-perekhidnikh-tablits-vid-uktzed-versiyi-2012-r-do-uktzed-versiyi-2017-r-142]
3. Сумарний обсяг імпорту та експорту окремих груп товарів за кодами ГС / Trade Map. URL: http://www.trademap.org/Country_SelProduct_TS.aspx
4. Державна служба статистики України. Зовнішня торгівля окремими видами товарів за країнами світу. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/
5. Glossary – Trade Map. URL: https://www.trademap.org/stGlossary.aspx?nvpm=1%7c%7c%7c%7c%7c%7c%7c%7c%7c1%7c1%7c1%7c2%7c1%7c1%7c1%7c%7c1
___________________
*1 Дані за 2021 рік про обсяги імпорту парфумерних засобів Нідерландами та Китаєм поки що не доступні для аналізу [3].
*2 Дані про обсяги експорту парфумерних засобів ОАЄ у 2021 році поки що не доступні для аналізу [3].
*3 Невизначені країни (Areas NES (not elsewhere specified)) – термін застосовується або при незначних обсягах торгівлі або якщо позначення партнера було невідоме країні, яка звітує, або якщо була допущена помилка в призначенні партнера [5].