ВПЛИВ ВОЄННОГО СТАНУ НА ФОРМУВАННЯ РЕГІОНАЛЬНОГО РИНКУ БАНКІВСЬКИХ ПОСЛУГ
12.12.2025 23:24
[2. Economic sciences]
Author: Геєнко Михайло Миколайович, кандидат економічних наук, професор, Сумський національний агарний університет, м. Суми; Шкелебей Тетяна Миколаївна, магістрант, Сумський національний агарний університет, м. Суми
Ринок банківських послуг є складовою фінансового ринку та відображає сукупність відносин між банківськими установами й споживачами фінансових послуг щодо залучення, розміщення та перерозподілу фінансових ресурсів. На відміну від загальнонаціонального рівня, регіональний ринок банківських послуг характеризується просторовою прив’язаністю до конкретної території, специфікою структури економіки, демографічними особливостями, рівнем урбанізації, транспортною доступністю та безпековими умовами.
Запровадження воєнного стану в Україні 24 лютого 2022 року супроводжувалося ухваленням Національним банком України низки надзвичайних регуляторних заходів, спрямованих на збереження стабільності фінансової системи, захист вкладників і підтримку безперервності платежів. Ключові рішення були закріплені, зокрема, постановою Правління НБУ №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» та пов’язаними з нею нормативними актами щодо валютного ринку, готівкового обігу, лімітів на зняття готівки, операцій з нерезидентами [ 1 ]. Основні напрями регуляторної реакції НБУ можна згрупувати так:
• забезпечення ліквідності банків (механізми рефінансування, послаблення окремих нормативів, доступ до інструментів підтримки ліквідності);
• тимчасове посилення валютних та курсових обмежень (фіксований курс, пріоритетні платежі, контроль капітальних операцій);
• замороження або пом’якшення окремих регуляторних вимог до капіталу та формування резервів, щоб уникнути проциклічного ефекту;
• стимулювання безготівкових розрахунків і автономної роботи банківської інфраструктури (власні резервні джерела енергопостачання, супутниковий зв’язок тощо).
Попри безпрецедентні виклики, банківський сектор продемонстрував високу стійкість і прибутковість: за даними Національного банку України, банки були прибутковими вже у 2022 році, а в 2023-2024 роках сукупний прибуток сектору суттєво зріс, що пояснюється, серед іншого, високими процентними доходами від вкладень у високоліквідні активи, реструктуризацією ризикових портфелів та підтримкою держави [ 2 ].
У територіальному вимірі воєнний стан створив значну диференціацію в умовах функціонування банківських установ. Регіони, віддалені від лінії фронту, мали відносно стабільніші умови для роботи банків, тоді як прикордонні та прифронтові області (включно із Сумською) зіштовхнулися з:
• загрозами фізичного знищення або пошкодження відділень;
• тимчасовою недоступністю окремих населених пунктів через бойові дії;
• масовими переміщеннями населення (виїзд, внутрішнє переміщення);
• перебоями в енергопостачанні та зв’язку.
Як реакція на ці виклики, Національний банк України спільно з банківською спільнотою впровадив концепцію мережі POWER BANKING – єдиної резервної мережі банківських відділень, які оснащені генераторами, запасами палива, альтернативними каналами зв’язку та можуть працювати навіть у випадку тривалих відключень електроенергії. За даними банківської асоціації та Інтерфакс-Україна, у Сумській області функціонує 78 відділень, інтегрованих до мережі POWER BANKING, з яких 38 працюють у спеціальному режимі підвищеної автономності [ 3 ].
Це суттєво впливає на формування регіонального ринку банківських послуг, забезпечуючи мінімально необхідний рівень доступу до готівки, соціальних виплат та базових операцій навіть у кризових ситуаціях. Слід відмітити, що регіональний ринок банківських послуг Сумської області формується на перетині загальнонаціональних тенденцій розвитку банківського сектору та специфічних регіональних факторів: прикордонне розташування з державою-агресором, часті обстріли, загроза окупації окремих територій, міграційні процеси, трансформація структури бізнесу.
Таким чином, воєнний стан виступає інституційним шоком, який змінює правила гри на банківському ринку, трансформуючи як пропозицію (структуру послуг, канали обслуговування, мережеву інфраструктуру), так і попит (поведінку населення та бізнесу, попит на кредити/депозити, структуру заощаджень).
Література
1. Гетманенко О. Сучасний стан показників української банківської системи в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2025. Вип. 52. С. 112–123.
2. Огляд банківського сектору. Серпень 2025 року. Національний банк України. Київ, 2025. 60 с.
3. Map of POWER BANKING Network Branches. Національний банк України, 2024. URL: https://bank.gov.ua/en/news/all/mapa-viddilen-mereji-power-banking-teper-u-diyi?utm_source=chatgpt.com