ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ САМОАКТУАЛІЗАЦІЇ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ЧАСІ ВІЙНИ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2011

ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ САМОАКТУАЛІЗАЦІЇ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ЧАСІ ВІЙНИ

12.12.2025 11:25

[4. Pedagogical sciences]

Author: Бондаренко Юрій Анатолійович, здобувач рівня вищої освіти, Житомирський державний університет імені Івана Франка, м. Житомир


Самоактуалізація є ключовою характеристикою розвитку особистості, оскільки визначає здатність молодої людини реалізувати власний потенціал, формувати життєві цілі та зберігати внутрішню цілісність. У воєнний період ця потреба набуває особливої ваги: здобувачі вищої освіти стикаються з невизначеністю, стресом, зміною життєвих планів і необхідністю швидкої адаптації. У такому контексті самоактуалізація виступає важливим психологічним ресурсом, який підтримує життєстійкість, мотивацію та здатність до професійного розвитку.

Теоретичні засади розуміння самоактуалізації були сформовані в працях А. Маслоу, К. Роджерса, В. Франкла та інших представників гуманістичної й екзистенційної психології, які наголошували на ролі внутрішніх смислів і потенціалу особистості. У вітчизняній психології проблеми саморозвитку, адаптації та життєстійкості досліджували Г. Балл, С. Максименко, Т. Титаренко, О. Кокун та інші науковці. Їхні підходи підкреслюють взаємодію внутрішніх ресурсів і зовнішніх умов — що набуває особливої актуальності в умовах війни. Саме ці теоретичні положення створюють підґрунтя для розуміння того, чому питання самоактуалізації молоді в кризових ситуаціях потребує подальшого вивчення.

Попри значний теоретичний доробок, специфіка самоактуалізації здобувачів освіти у воєнний час залишається недостатньо вивченою. У зв’язку з цим виникла потреба у проведенні емпіричного аналізу, який дозволив би визначити чинники, що впливають на самореалізацію молоді, встановити рівні адаптивності та окреслити ресурси психологічної стійкості. Таким чином, метою експерименту було не лише розширити теоретичні уявлення про самоактуалізацію, а й отримати практичні дані для розроблення ефективних психологічних програм підтримки студентів.

Перехід від загальної необхідності дослідження до конкретного змісту вимагає визначення самого процесу самоактуалізації. Самоактуалізація розглядається як динамічний процес, що включає мотиваційні, когнітивні, емоційно-регулятивні та соціальні компоненти, які взаємодіють між собою та визначають здатність особистості до розвитку [1; 2]. Для поглибленого розуміння цього процесу в умовах кризи була створена теоретична модель, яка описує взаємозв’язок рівнів самоактуалізації та копінг-стратегій. Вона ґрунтується на припущенні, що розвиток особистості та її стійкість можливі за умови узгодженості життєвих цілей, рефлексивних умінь, емоційної регуляції та наявності соціальної підтримки [3; 4].

Наступним етапом стало проведення емпіричного дослідження, реалізованого на вибірці з 50 студентів віком 18–25 років. Комплекс психодіагностичних методик включав визначення рівня самоактуалізації, опитувальник копінг-стратегій (WCQ – Ways of Coping Questionnaire) та опитувальник локусу контролю Дж. Роттера. Такий інструментарій дав змогу не лише оцінити рівень самоактуалізації, але й виявити психологічні механізми, що сприяють або перешкоджають її розвитку. Результати показали, що більшість студентів (58%) мають середній рівень самоактуалізації, що вказує на значний потенціал розвитку. Високий рівень (25%) притаманний особам із вираженою автономністю та внутрішньою мотивацією, тоді як низький (17%) пов’язаний із труднощами саморегуляції. Внутрішній локус контролю, характерний для 62% респондентів, поєднується з активними копінг-стратегіями, тоді як зовнішній (38%) — із пасивними.

Поглиблений аналіз підтвердив, що активні стратегії подолання, автономність і внутрішній локус контролю прямо пов’язані з високим рівнем самоактуалізації (r = 0,62–0,71), тоді як пасивні стратегії та зовнішній локус контролю знижують адаптивність. Це підкреслює важливість розвитку психологічних характеристик, що сприяють особистісному зростанню студентів.

Отже, експериментальне дослідження дозволило всебічно охарактеризувати особливості самоактуалізації студентів у період війни та визначити ключові психологічні механізми, які слід враховувати у психопрофілактичній та освітній роботі. До основних психологічних особливостей самоактуалізації належать автономність та внутрішня мотивація, активні копінг-стратегії, внутрішній локус контролю, здатність до саморефлексії та емоційної регуляції, когнітивна гнучкість і усвідомленість, а також уміння ефективно використовувати соціальну підтримку. Розвиток цих характеристик можливий через психологічну підтримку, тренінги, консультації та програми формування ціннісних орієнтацій і життєстійкості. Комплексний підхід, який поєднує роботу над саморефлексією, мотивацією, емоційною компетентністю та зміцненням соціального середовища, створює умови для ефективної самоактуалізації та підвищує життєстійкість студентів навіть у складних соціальних обставинах.

Список використаних джерел

1. Андрощук О. О., Даниленко Н. В. Психологічні особливості самоактуалізації особистості. The world of science and innovation : матеріали X Міжнар. наук.практ. конф., м. Лондон, 5-7 трав. 2021 р. Лондон, 2021. С. 261–270. 

2. Березяк К. М., Васильєва О. А., Накорчевська О. П. Психологічні особливості адаптації студентів до навчання в умовах війни. Перспективи та інновації науки. Серія : Педагогіка, Психологія, Медицина. 2022. №10(15). С. 401-410. 

3. Голубенко Т., Діордіца І., Сіра Л. Особливості психолого-педагогічної адаптації здобувачів вищої освіти до освітнього процесу в умовах воєнного стану. Наукові інновації та передові технології. 2022. №6 (8). С. 112-122. 

4. Кокоріна Ю. Є., Сейлов В. Г. Особливості прояву захисних стратегій особистості в умовах травматичних подій. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія «Психологія». 2024. Вип. 3 Т. 35(74). С. 1-11.

_______________________

Науковий керівник: Шепельова Марія Володимірівна, кандидат психологічних наук, доцент кафедри соціальної та практичної психології



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2025

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення