ПЕРЕВАГИ ВИКОРИСТАННЯ МОБІЛЬНОГО ДОДАТКУ "МАТЕМАТИКА: ГЕНЕРАТОР ЗАДАЧ" У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ВИЩОЇ МАТЕМАТИКИ ДЛЯ ПРИРОДНИЧИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
10.12.2025 23:38
[1. Information systems and technologies]
Author: Боднарук Світлана Богданівна, кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри алгебри та інформатики, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м. Чернівці; Довгей Жанна Іллінічна, кандидат фізико-математичних наук, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м. Чернівці
Використання навчальних мобільних додатків перетворює смартфон студента на потужний обчислювальний інструмент. А навчальний процес при цьому стає цікавим, більш доступним та корисним.
Ефективними інструментами при вивченні багатьох тем вищої математики можуть слугувати різні генератори математичних задач, які створюють типові завдання, а також наводять розв’язки до них. Вони доступні у вигляді мобільних додатків, онлайн сервісів та є корисними при самоперевірці, в процесі підготовки до модульних контрольних робіт та іспитів чи заліків.
Додаток для смартфонів "Математика: Генератор задач" окрім генерування випадкових задач з обраної теми, ще й наводить повне їх розв’язання. Тому перевага його використання є очевидною: після самостійного розв’язування певної задачі є змога порівняти не лише результати, але й перевірити правильність кожного етапу в процесі розв’язування.
Для здобувачів вищої освіти природничих спеціальностей особливу цінність становить широкий вибір доступних категорій, зокрема: числові послідовності та функції, їхні границі, похідні, невизначені та визначені інтеграли, метод Крамера. Окремої уваги заслуговують розділи комбінаторики, теорії ймовірностей та математичної статистики, а також логіки, які є ключовими для формування професійних компетентностей у природничих науках [1].
Додатковими дидактичними перевагами є наявність у Premium-версії можливості вибору одного з чотирьох рівнів складності (випадковий, легкий, середній, важкий), а також надання до кожної теми короткого навчального посібника із визначеннями основних понять, властивостями та прикладами.
Даний мобільний додаток також може слугувати персональним помічником для викладача. За рахунок швидкого генерування завдань різного рівня складності (зокрема, з обчислення похідних та інтегралів тощо), він спрощує процес створення завдань для самостійної роботи, контрольних робіт та іспитів.
Використання таких інструментів дозволяє перенести акцент з рутинних обчислень на розуміння основних математичних концепцій, їхнє практичне застосування. Це формує у студентів необхідну цифрову компетентність, підвищує рівень знань з курсу "Вища математика" і, що надзвичайно важливо, готує їх до вирішення практичних задач у майбутній професійній діяльності.
Застосування нами додатку протягом останніх трьох семестрів у процесі викладання вищої математики для природничих спеціальностей свідчить на користь ефективності цього інструменту. Зауважимо, що в проведеному педагогічному дослідженні в середньому брало участь кожного семестру 45 студентів першого курсу, які були поділені на експериментальну (ЕГ) та контрольну (КГ) групи.
Наведемо в таблиці результати одного із таких досліджень:
Результати апробації показали позитивну динаміку в успішності студентів експериментальної групи. За підсумками модульних контролів середня успішність в експериментальній групі підвищилася на 15% порівняно з контрольною групою. Крім того, за результатами опитування, 40% студентів експериментальної групи відзначили підвищення рівня зацікавленості у вивченні матеріалу та поліпшення розуміння покрокового алгоритму розв’язання задач, доцільність подальшого використання цифрових інструментів такого типу в навчальному процесі.
Використання нами мобільного додатку "Математика: Генератор задач" проілюструвало його високий дидактичний потенціал у викладанні курсу вищої математики для природничих спеціальностей. Додаток дозволяє реалізувати індивідуальний підхід до навчання кожного студента і при цьому забезпечує миттєвий зворотний зв'язок під час самостійної роботи здобувачів вищої освіти у вигляді демонстрації повних розв’язків завдань та можливість вибору рівня складності задач для кожної теми.
Зауважимо, що додаток також опосередковано сприяє академічній доброчесності, оскільки він дає змогу студенту оперативно здійснювати самокорекцію та глибоко засвоювати матеріал, зменшуючи необхідність звертатися до сторонніх джерел чи допомоги під час самостійної підготовки.
Таким чином, "Математика: Генератор задач" є гарним тренажером для вивчення окремих розділів лінійної алгебри, аналітичної геометрії, вибраних питань математичного аналізу, елементів комбінаторики, теорії ймовірностей та статистики і слугує ефективним засобом для формування як предметних, так і необхідних цифрових компетентностей майбутніх фахівців природничої сфери.
Література
1. Затверджені стандарти вищої освіти [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України. – Київ. – Режим доступу: https://surl.lt/ksfkho . – Дата звернення: 08.12.2025.