ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ ФІЗКУЛЬТУРНО-ОЗДОРОВЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
08.12.2025 22:22
[4. Pedagogical sciences]
Author: Щербакова Марина Анатоліївна, викладач вищої категорії, старший викладач, Балаклійський педагогічний фаховий коледж Комунального закладу "Харківська гуманітарно-педагогічна академія" Харківської обласної ради; Коробка Інна Анатоліївна, викладач першої категорії, Балаклійський педагогічний фаховий коледж Комунального закладу
"Харківська гуманітарно-педагогічна академія" Харківської обласної ради,
м. Балаклія, Харківська обл.,Україна
Сучасний розвиток дошкільної освіти супроводжується збільшенням обсягу та інтенсивності пізнавальної діяльності дітей, що, у свою чергу, спричиняє подальше зниження і без того недостатнього рівня їхньої рухової активності та негативно позначається на стані здоров’я. У таких умовах особливо актуальною постає необхідність формування у майбутніх вихователів фізкультурно-оздоровчої компетентності. Йдеться про оволодіння такими підходами до організації фізичного виховання у ЗДО, які забезпечать високу рухову активність дошкільників, сприятимуть розвитку їхніх пізнавальних процесів, зміцненню здоров’я та всебічному гармонійному становленню особистості. Ефективність підготовки студентів спеціальності «Дошкільна освіта» значною мірою залежить від упровадження в освітній процес закладів фахової передвищої освіти інноваційних педагогічних технологій.
Фізкультурно-оздоровча компетентність вихователя є ключовим компонентом його професійної готовності до реалізації завдань фізичного виховання дошкільників. Вона передбачає здатність упроваджувати сучасну концепцію фізкультурної освіти, яка зорієнтована на зміцнення здоров’я дітей, забезпечення їхнього фізичного, психічного та емоційного розвитку, а також підтримання загального благополуччя кожної дитини.
Результативність формування фізкультурно-оздоровчої компетентності студентів у процесі вивчення дисциплін фізкультурно-оздоровчого спрямування залежить від дотримання низки педагогічних умов. Серед них: обґрунтований вибір педагогічної технології на кожному етапі формування компетентності; доцільне поєднання форм, методів і прийомів навчання відповідно до вибраної технології та конкретного компонента компетентності; урахування попереднього життєвого й педагогічного досвіду студентів, рівня їхньої пізнавальної активності та самостійності; забезпечення міжпредметних зв’язків у процесі викладання дисциплін математичного, природничого, психолого-педагогічного, професійно-предметного циклів та курсів поглибленої підготовки з фізичного виховання; а також стимулювання студентів до постійного професійного зростання й самовдосконалення у сфері фізичного виховання дітей дошкільного віку.
Використання інноваційних педагогічних технологій у підготовці студентів дозволяє значною мірою підвищити якість їх практичних і професійних умінь. Значну роль відіграють інтерактивні технології: моделювання професійних ситуацій, проведення мікроуроків, виконання практичних кейсів щодо організації рухливих ігор чи фізкультхвилинок, тренінгові заняття, що сприяють розвитку комунікативних і лідерських умінь. Проєктна діяльність, зокрема створення студентами авторських комплексів вправ, фітнес-програм, сценаріїв фізкультурних свят чи «Тижня здоров’я», сприяє формуванню творчості та самостійності.
Суттєвим ресурсом формування фізкультурно-оздоровчої компетентності є здоров’язбережувальні технології, серед яких фітнес-технології для дітей, фітбол-гімнастика, адаптована йога, динамічні паузи, дихальна та релаксаційна гімнастика. Їх опанування дозволяє студентам усвідомити різноманітність сучасних методів роботи й забезпечити індивідуальний підхід до кожної дитини. Не менш значущими стають інформаційно-комунікаційні технології, які відкривають доступ до цифрових тренажерів, відеодемонстрацій техніки виконання вправ, інтерактивних конспектів та навчальних платформ, що забезпечує зручність самоосвіти та підвищує ефективність навчального процесу. Використання змішаного навчання, яке поєднує онлайн-теорію та офлайн-практику, дає змогу гнучко вибудовувати освітній процес і забезпечувати глибше засвоєння професійних навичок.
Особливо важливим етапом підготовки є педагогічна практика, під час якої студенти мають можливість апробувати інноваційні методики у роботі з дітьми, проводити фізкультурні заняття, здійснювати ранкову гімнастику, організовувати рухову активність протягом дня, взаємодіяти з інструкторами з фізкультури, аналізувати власні сильні й слабкі сторони. Саме практика дозволяє сформувати професійну впевненість, уміння адаптувати залучені технології до реальних умов групи, гнучко реагувати на потреби дітей та створювати сприятливе освітнє середовище.
Таким чином, інноваційні педагогічні технології відіграють ключову роль у формуванні фізкультурно-оздоровчої компетентності майбутніх вихователів ЗДО. Вони сприяють розвитку творчого підходу, професійної мобільності, рефлексивності, здатності поєднувати традиційні та сучасні методи роботи, забезпечують готовність організовувати фізичне виховання дітей на високому рівні. Використання інноваційних технологій у навчальному процесі та педагогічній практиці створює підґрунтя для професійного зростання студентів і формування у них стійкої орієнтації на здоров’язбережувальну діяльність у майбутній роботі з дошкільниками.
ЛІТЕРАТУРА
1. Загородня, Л. П., Тітаренко, С. А., Барсуковська, Г. П. (2011). Фізичне виховання дітей дошкільного віку : навчальний посібник / за заг. ред. Л. П. Загородньої. Суми: Університетська книга. 272 с.
2. Загородня, Л., Барсуковська, Г. (2014). Інноваційні педагогічні технології як засіб формування фізкультурно-оздоровчої компетентності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (3), 110–118.