ВИКОРИСТАННЯ ВІРТУАЛЬНИХ ЛАБОРАТОРІЙ З ПРОГРАМУВАННЯ У ФОРМУВАННІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2011

ВИКОРИСТАННЯ ВІРТУАЛЬНИХ ЛАБОРАТОРІЙ З ПРОГРАМУВАННЯ У ФОРМУВАННІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ

12.11.2025 21:56

[1. Information systems and technologies]

Author: Нагай Денис Анатолійович, аспірант кафедри професійної освіти та технологій сільськогосподарського виробництва, Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, м. Глухів



В умовах цифровізації освіти та трансформації освітніх парадигм, роль інформаційно-комунікаційних технологій у професійній підготовці педагогічних кадрів значно зростає. Висока динаміка розвитку цифрового середовища та інтеграція технологій у всі сфери суспільної діяльності вимагають від системи вищої педагогічної освіти нових підходів до підготовки майбутніх фахівців. Особливо актуальною стає проблема комплексного формування професійної компетентності майбутніх учителів інформатики, яка включає інтеграцію теоретичної та практичної готовності до педагогічної діяльності, оволодіння сучасними педагогічними методиками та здатність ефективно використовувати цифрові ресурси.

Аналіз сучасної наукової літератури демонструє, що віртуальні лабораторії з програмування стають невід'ємним інструментом професійної підготовки майбутніх учителів інформатики [1]. Віртуальні лабораторії дозволяють моделювати аутентичні педагогічні ситуації, розвивати обчислювальне мислення та набувати досвіду розроблення методичних стратегій викладання програмування. Однак, питання щодо обґрунтування педагогічних умов ефективного використання віртуальних лабораторій, структурування їхнього змісту та механізмів оцінювання сформованості професійної компетентності залишаються недостатньо вивченими [2].

Віртуальні лабораторії представляють собою інтерактивні цифрові середовища, що відтворюють умови реального експериментування та дозволяють виконувати навчальні завдання без використання фізичного обладнання. Важливими характеристиками віртуальних лабораторій є інтерактивність, реалістичність середовища, безпечність експериментування, масштабованість та адаптивність до індивідуального темпу навчання. Система миттєвого автоматичного оцінювання надає негайний зворотний зв'язок, що критично важливо для розвитку здатності до самокорекції [3].

Запропонована методика впровадження віртуальних лабораторій у навчальний процес передбачає три етапи:

1. Орієнтаційно-мотиваційний етап: Формування у студентів усвідомленого ставлення до майбутньої діяльності та мотивація до активної участі.

2. Практичний етап: Організація індивідуальних та групових завдань, проведення навчальних хакатонів та впровадження практики спільного рецензування коду.

3. Рефлексивно-оцінювальний етап: Формування здатності до критичного аналізу власної діяльності та трансформації досвіду в навчання.

Реалізація принципів компетентнісного навчання у віртуальних лабораторіях програмування




Використання віртуальних лабораторій у підготовці майбутніх учителів інформатики має забезпечити підвищення рівня самостійності студентів, зростання інтересу до програмування, покращення якості виконання практичних робіт та розвиток методичної компетентності. Систематичне впровадження віртуальних лабораторій дозволяє не лише покращити технічні навички та компетентність студентів, але й розвинути методичну, технологічну, комунікативну та рефлексивну складові їхньої професійної компетентності [4].

Віртуальні лабораторії з програмування є ефективним інструментом формування професійної компетентності майбутніх учителів інформатики в умовах цифровізації освіти. Вони забезпечують інтеграцію теоретичної підготовки та практичної діяльності, сприяючи реалізації принципів компетентнісного підходу. Запропонована триетапна методика впровадження дозволяє цілеспрямовано формувати технічні, методичні, комунікативні та рефлексивні компетентності. Інтеграція віртуальних лабораторій у освітній процес є важливим кроком у підготовці вчителів інформатики, здатних ефективно працювати в умовах цифрової трансформації освіти.

Література: 

1. Теоретико-методологічні засади інформатизації освіти та практична реалізація інформаційно-комунікаційних технологій в освітній сфері України: монографія / В. Ю. Биков, О. Ю. Буров, А. М. Гуржій, М. І. Жалдак, М. П. Лещенко, С. Г. Литвинова, В. І. Луговий, В. В. Олійник, О. М. Спірін, М. П. Шишкіна; наук. ред. В. Ю. Биков, С. Г. Литвинова, В. І. Луговий. Київ: Компринт, 2019. 214 с.

2. Сущенко Л., Андрющенко О., Сущенко П. Цифрова трансформація закладів вищої освіти в умовах діджиталізації суспільства: виклики і перспективи. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 2025, (2(51), С.157–162. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2022.51.157-162 . 

3. Васенко О., Васенко В. Розвиток обчислювального мислення майбутнього вчителя в контексті об'єктної моделі програмування. Humanitarium 45(2): 19-25, 2020. DOI: 10.31470/2308-5126-2019-45-2-19-26 

4. Методичні рекомендації щодо викладання інформатики у 2024/2025 навчальному році: методичні рекомендації. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/uploads/public/66d/ffe/c4c/66dffec4c92d2958213439.pdf (дата звернення 2.11.2025)

5. Бідюк Н. М., Бідюк Д. Є. Цифрова компетентність педагогічного працівника в сучасному інформаційно-освітньому середовищі. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки.  2023.  № 1(211).  С. 22–28. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-22-28 

6. Любарська Л.А. Креативне освітнє середовище як чинник успішної підготовки майбутніх учителів трудового навчання. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training.  2025. № 71. С. 126–134. DOI:10.31652/2412-1142-2024-74-126-134 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2025

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення