ФОРМУВАННЯ ІМІДЖУ КОРПОРАЦІЙ В СУЧАСНИХ УМОВАХ РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ
10.11.2025 15:16
[2. Economic sciences]
Author: Безус Алла Миколаївна, кандидат технічинх наук, доцент, доцент кафедри менеджменту,
Державний торговельно-економічний університет, м. Київ; Безус Павло Іванович, кандидат економічних наук, доцент, завідувач кафедри менеджменту та міжнародних економічних відносин, Таврійський національний університет імені В.І. Вернадського, м. Київ
Актуальність питання іміджу підприємства закономірне в силу ряду факторів, які виникають у нестабільному мінливому середовищі сучасності. Основа у формування іміджу підприємства починається саме з його назви, яка має містити характеристику організаційно-правової форми, визначення виду діяльності та найменування.
Корпоративна філософія підприємства, як важлива складова фундаменту іміджу, розробляється вже потім, відштовхуючись від його перших двох елементів – принципів і положень про мету (цілі) створення підприємства. При цьому неабияке значення відіграє особливість самої філософії корпорації в регіональному розвитку, акцентування уваги на відмінностях від головних конкурентів, підкреслення своєрідності сенсу життєдіяльності корпорації.
Вплив корпорацій на економічний розвиток регіону не можна недооцінити і це також є одним з головних чинників у формуванні їх іміджу. Корпорації є основними суб’єктами економічної діяльності, які не лише генерують прибуток, але і впливають на розвиток місцевої економіки, соціальну сферу та інфраструктуру. Їхня діяльність забезпечує не лише зростання ВВП, а й розвиток регіональної інфраструктури, створення робочих місць та підвищення добробуту населення [1; 2]. Корпорації часто є основними роботодавцями в регіоні, забезпечують роботою тисячі людей, що в свою чергу стимулює попит на товари та послуги, розвиває інфраструктуру, підвищує рівень життя регіону.
Формування та реалізація іміджу корпорації ґрунтуються на природі психології відчуття емоцій. По-перше, імідж підприємства повинен «відчути» настрій споживача; по-друге, повинен однозначно відповідати очікуванням населення регіону. Міцно закріпили свої позиції такий ряд понять, як імідж, бренд-менеджмент, репутація, моделі формування та підтримки іміджу, - все це по праву можна вважати важливими інструментами забезпечення фінансово-економічної і соціальної стабільності бізнесу [3, с. 175].
Корпорації допомагають розвитку малого бізнесу в регіоні через партнерські відносини, закупівлю місцевих товарів і послуг або підтримку інноваційних стартапів, інвестують у покращення інфраструктури: будівництво доріг, мостів, транспортних вузлів, розвиток енергетичних і водопостачальних систем [4]. Великі компанії значно збільшують податкові надходження, що дозволяє фінансувати різноманітні соціальні і економічні програми регіону.
Не можна не враховувати соціальний аспект ролі корпорацій на розвиток регіону. Корпоративна соціальна відповідальність полягає в покращені соціальної інфраструктури, тобто інвестування в освіту, охорону здоров’я, культурні ініціативи [5], а також в екологічній відповідальності, тобто реалізація програм з охорони навколишнього середовища, підтримка сталого розвитку регіону.
Моніторинг іміджу корпорацій дозволяє отримувати адекватний діагноз його стану, виявляти «сигнали раннього попередження» про виникаючі проблеми і вносити на цій основі необхідні корективи в іміджмейкерську практику компанії. Щодо такого поняття, як «ефективність» іміджу корпорації, то вона визначається узагальненими критеріями меж, незалежно від її профілю діяльності, а також критеріями приватного характеру, тобто специфіка конкретної компанії.
У той же час сфера іміджмейкінгу гостро потребує більш глибокого наукового обґрунтування принципів її дієвості. Адже поки що теоретичні аспекти проблем формування іміджу корпорацій розроблені поки що недостатньо. Тенденції і еволюції сучасного менеджменту продукують, зокрема, необхідність дослідження умов і перспектив корпоративного розвитку, створення ефективних практико-орієнтованих внутрішньо- і зовнішньо-організаційних моделей формування іміджу компанії. Ці процеси є невід'ємною частиною існування кожного суб’єкта господарювання.
Розроблені науковцями моделі іміджу компаній, що відрізняються більш розширеною системою компонентів, включають фірмовий стиль, канали комунікації та комплексні індикатори іміджу, дозволяють отримати точну оцінку іміджу і розробити на її основі технологію створення позитивної репутації корпорації.
Імідж корпорацій – це результат взаємодії великого числа факторів, в цілому він є запорукою зростання ефективності і довіри клієнтів до товару, послуг. Тому корпорації прагнуть всіма силами в умовах жорсткої боротьби сформувати позитивний імідж, який підвищував би їх конкурентоспроможність та рейтинги на рівні регіону та країни.
Література
1. Біла І.С. Корпорації в системі економічного розвитку регіону: теоретичні засади та практичні аспекти. – Київ: КНЕУ, 2021. – 215 с.
2. Гальчинський А.С. Сучасна економічна теорія: держава, ринок, корпорації. – Київ: Основи, 2020. – 328 с.
3. Мазур В. С. Діловий імідж підприємства: етапи та структурні компоненти // Науковий вісник Ужгородського університету, Серія: Економіка – Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2017. – Вип.1(49). Том 1. – С. 168–176.
4. World Bank. World Development Report 2023: Global Value Chains and Development. – Washington, DC: World Bank, 2023. – 356 p.
5. Гринько Е.В. Корпоративна соціальна відповідальність як чинник сталого розвитку регіонів України // Економіка і держава – 2023. - №7 – С. 48-52.