ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ КІБЕРБЕЗПЕКИ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ: РОЛЬ ОФІЦЕРІВ СЛУЖБИ ОСВІТНЬОЇ БЕЗПЕКИ
08.09.2025 00:17
[5. Legal sciences]
Author: Проценко Ірина Олександрівна, аспірант, Харківський національний університет
внутрішніх справ
У період активного розвитку та формування інформаційного суспільства ми є свідками впровадження інноваційних технологій, котрі є невід’ємною частиною освітнього процесу. Вищезазначене зумовлює нові ризики та виклики у освітньому середовищі. Серед таких ризиків варто виокремити такі як: поширення кібербулінгу, витік персональних даних, фішинг-атаки, деструктивний інформаційний контент та інші загрози. Враховуючи вищезазначене можна зробити висновок про те, що механізми забезпечення правопорядку в закладах освіти мають бути у постійному оновленні враховуючи специфіку цифрових загроз.
Офіцери служби освітньої безпеки нині виконують не лише функції фізичного захисту та забезпечення правопорядку, але й відіграють важливу роль у формуванні безпечного цифрового середовища. У контексті формування культури кібербезпеки в освітньому середовищі поліцейські служби освітньої безпеки:
- організовують проведення в установленому порядку інформаційно-просвітницьких заходів у закладах освіти щодо недопущення протиправної поведінки та профілактики вчинення правопорушень дітьми у сфері кібербезпеки (лекції, бесіди, тренінги, розповсюдження інформаційних матеріалів, які пояснюють ризики та наслідки вчинення правопорушень);
- організовують проведення нарад, бесід з педагогічним складом закладів освіти, батьківських зборів, під час яких доводять до відома педагогів, батьків, законних представників інформацію про ризики, повʼязані з вербуванням дітей, їх залученням до диверсійної діяльності та наслідками неналежного виконання обовʼязків;
- спільно із заінтересованими субʼєктами з питань захисту прав дітей, громадськими організаціями (обʼєднаннями) вживають заходів щодо організації проведення з дітьми освітніх, культурних та спортивних заходів, спрямованих на організацію змістовного цифрового дозвілля дітей;
- протидіють кібербулінгу та іншим формам онлайн-загроз;
- виявляють та припиняють правопорушення у сфері кіберзлочинності.
Зрозуміло, що учні закладів загальної середньої освіти є активними користувачами мережі Інтернет і тому, потенційно, перебувають у групі ризику з точки зору можливості опинитися під впливом кіберзлочинців. В умовах війни це питання постало доволі гостро, адже ворог використовуючи інформаційну необізнаність дітей вдається до методів вербування останніх з метою вчинення різноманітних диверсійних дій.
За рік діяльності служби освітньої безпеки в Україні, інспектори попередили ряд випадків вербування учнів російськими спецслужбами з метою вчинення диверсій. Вказані вербування здійснювалося з використанням цифрових мереж, а отже, ми доходимо висновку щодо доцільності та важливості здійснення подальшої превентивної роботи інспекторами служби освітньої безпеки, метою якої є формування безпечного цифрового середовища.
Технологічні аспекти діяльності офіцерів включають використання систем відеоаналітики, електронного документообігу, цифрових ідентифікаторів та захищених мережевих рішень. З економічної точки зору впровадження таких інструментів потребує оптимізації ресурсів, а також ефективного розподілу фінансування, проте у довгостроковій перспективі вони знижують ризики правопорушень та фінансових втрат від кіберзагроз.
Отже, використовуючи інформаційно-комунікаційні технології, освітній процес дійсно стає сприйнятливішим та інформативнішим для його учасників, проте використання останнього з порушенням певних правил безпечного користування може призвести до негативних наслідків. Так, офіцери служби освітньої безпеки стають ключовими суб’єктами у сфері протидії кіберзагрозам. Їхня діяльність поєднує технологічні, економічні та організаційні аспекти безпеки, що є невід’ємною умовою сталого розвитку освітнього середовища в інформаційному суспільстві.
Список бібліографічних посилань:
1. Про основні засади забезпечення кібербезпеки України: Закон України від 05.10.2017 року № 2163-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 45. Ст. 403.
2. Ситник Н. В., Бугайчук К. Л., Федосова О. В., Чишко К. О. Діяльність інспекторів служби освітньої безпеки щодо попередження та реагування на випадки булінгу в закладах загальної середньої освіти : наук.-метод.рек. Харків : ХНУВС, 2024. 73 с.
__________________________________
Науковий керівник: Панова Ірина Вікторівна, кандидат юридичних наук, професор, Харківський національний університет внутрішніх справ