ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ КІБЕРБЕЗПЕКИ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ: РОЛЬ ОФІЦЕРІВ СЛУЖБИ ОСВІТНЬОЇ БЕЗПЕКИ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2011

ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ КІБЕРБЕЗПЕКИ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ: РОЛЬ ОФІЦЕРІВ СЛУЖБИ ОСВІТНЬОЇ БЕЗПЕКИ

08.09.2025 00:17

[5. Legal sciences]

Author: Проценко Ірина Олександрівна, аспірант, Харківський національний університет внутрішніх справ



У період активного розвитку та формування інформаційного суспільства ми є свідками впровадження інноваційних технологій, котрі є невід’ємною частиною освітнього процесу. Вищезазначене зумовлює нові ризики та виклики у освітньому середовищі. Серед таких ризиків варто виокремити такі як: поширення кібербулінгу, витік персональних даних, фішинг-атаки, деструктивний інформаційний контент та інші загрози. Враховуючи вищезазначене можна зробити висновок про те, що механізми забезпечення правопорядку в закладах освіти мають бути у постійному оновленні враховуючи специфіку цифрових загроз. 

Офіцери служби освітньої безпеки нині виконують не лише функції фізичного захисту та забезпечення правопорядку, але й відіграють важливу роль у формуванні безпечного цифрового середовища. У контексті формування культури кібербезпеки в освітньому середовищі поліцейські служби освітньої безпеки:

- організовують проведення в установленому порядку інформаційно-просвітницьких заходів у закладах освіти щодо недопущення протиправної поведінки та профілактики вчинення правопорушень дітьми у сфері кібербезпеки (лекції, бесіди, тренінги, розповсюдження інформаційних матеріалів, які пояснюють ризики та наслідки вчинення правопорушень);

- організовують проведення нарад, бесід з педагогічним складом закладів освіти, батьківських зборів, під час яких доводять до відома педагогів, батьків, законних представників інформацію про ризики, повʼязані з вербуванням дітей, їх залученням до диверсійної діяльності та наслідками неналежного виконання обовʼязків;

- спільно із заінтересованими субʼєктами з питань захисту прав дітей, громадськими організаціями (обʼєднаннями) вживають заходів щодо організації проведення з дітьми освітніх, культурних та спортивних заходів, спрямованих на організацію змістовного цифрового дозвілля дітей;

- протидіють кібербулінгу та іншим формам онлайн-загроз;

- виявляють та припиняють правопорушення у сфері кіберзлочинності.

Зрозуміло, що учні закладів загальної середньої освіти є активними користувачами мережі Інтернет і тому, потенційно, перебувають у групі ризику з точки зору можливості опинитися під впливом кіберзлочинців. В умовах війни це питання постало доволі гостро, адже ворог використовуючи інформаційну необізнаність дітей вдається до методів вербування останніх з метою вчинення різноманітних диверсійних дій.

За рік діяльності служби освітньої безпеки в Україні, інспектори попередили ряд випадків вербування учнів російськими спецслужбами з метою вчинення диверсій. Вказані вербування здійснювалося з використанням цифрових мереж, а отже, ми доходимо висновку щодо доцільності та важливості здійснення подальшої превентивної роботи інспекторами служби освітньої безпеки, метою якої є формування безпечного цифрового середовища.

Технологічні аспекти діяльності офіцерів включають використання систем відеоаналітики, електронного документообігу, цифрових ідентифікаторів та захищених мережевих рішень. З економічної точки зору впровадження таких інструментів потребує оптимізації ресурсів, а також ефективного розподілу фінансування, проте у довгостроковій перспективі вони знижують ризики правопорушень та фінансових втрат від кіберзагроз.

Отже, використовуючи інформаційно-комунікаційні технології, освітній процес дійсно стає сприйнятливішим та інформативнішим для його учасників, проте використання останнього з порушенням певних правил безпечного користування може призвести до негативних наслідків. Так, офіцери служби освітньої безпеки стають ключовими суб’єктами у сфері протидії кіберзагрозам. Їхня діяльність поєднує технологічні, економічні та організаційні аспекти безпеки, що є невід’ємною умовою сталого розвитку освітнього середовища в інформаційному суспільстві. 

Список бібліографічних посилань:

1. Про основні засади забезпечення кібербезпеки України: Закон України від 05.10.2017 року № 2163-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 45. Ст. 403.

2. Ситник Н. В., Бугайчук К. Л., Федосова О. В., Чишко К. О. Діяльність інспекторів служби освітньої безпеки щодо попередження та реагування на випадки булінгу в закладах загальної середньої освіти : наук.-метод.рек. Харків : ХНУВС, 2024. 73 с.

__________________________________

Науковий керівник: Панова Ірина Вікторівна, кандидат юридичних наук, професор, Харківський національний університет внутрішніх справ

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2025

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення