КРИТЧНЕ МИСЛЕННЯ ЯК ЕЛЕМЕНТ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ В МЕДИЧНОМУ ЗВО - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2011

КРИТЧНЕ МИСЛЕННЯ ЯК ЕЛЕМЕНТ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ В МЕДИЧНОМУ ЗВО

23.06.2025 12:33

[4. Pedagogical sciences]

Author: Русалкіна Людмила Георгіївна, доктор педагогічних наук, професор кафедри філософії, біоетики та іноземних мов Одеського національного медичного університету, м. Одеса, Україна



Зміни, що відбуваються нині в світі, такі як збільшення обсягу інформації, наявність доступу до різних джерел даних через мережу Інтернет, змінення традиційних цінностей і спроби маніпулювання інформацією, ставлять завдання формування критичного мислення студентів медичних вишів як засобу їхнього захисту від негативних інформаційних впливів. З іншого боку, система освіти має створювати такі умови і так організовувати навчальний процес у виші, щоб у студентів були можливості для пошуку і перевірки гіпотез, виявлення суперечностей, знаходження ефективних способів розв'язання проблем. Крім  того, майбутній лікар зі знанням іноземної мови в процесі своєї професійної діяльності змушений буде працювати з інформаційними матеріалами, отриманими з джерел як українською, так і іноземними мовами, відповідно, випускник вишу має володіти критичним мисленням, яке дасть змогу аналізувати, узагальнювати та порівнювати дані, відрізняти факти від думок, робити аргументовані висновки й ухвалювати обґрунтовані рішення.

Сучасна психолого-педагогічна література рясніє різними визначеннями критичного мислення. Американська Національна Рада з навчання критичного мислення (National Council for Excellence in Critical Thinking Instruction) описує критичне мислення як інтелектуально впорядкований процес активної та вправної концептуалізації, використання, аналізу, синтезу й оцінювання інформації, отриманої на підставі досвіду, за допомогою спостереження, міркувань або спілкування, як керівництва до дії або переконання. Критичне мислення має відповідати певним інтелектуальним стандартам,  а саме: ясність, точність, чіткість, логічність, співвіднесеність із проблемою, переконливі докази, вагомі підстави, глибина міркувань, широта поглядів та об'єктивність аргументації [1].

Деякі дослідники визначають критичне мислення як складний процес міркування, що містить у собі цілий набір умінь і настанов, як-от: розуміння позиції інших людей, їхньої аргументації та умовиводів; оцінювання достовірності й достатності доказів, поданих для альтернативних поглядів; вміння ідентифікувати неправдиві посилання; розпізнавання «нечесних» прийомів переконання; «синтезування» інформації, тобто комбінування проаналізованих доказів і формування власної нової позиції з питання на їхній основі; складання умовиводів щодо переконливості поданих іншими аргументів; чітке, логічно обґрунтоване представлення власної позиції, здатне переконати інших [2].

Низка дослідників розглядають формування критичного мислення як процес, що проходить у чотири етапи. На першому етапі відбувається актуалізація знань, що полягає в пробудженні інтересу до досліджуваної теми, і визначення цілей. На другому етапі нова інформація осмислюється за допомогою читання і письма. Третій етап присвячений рефлексії - формуванню особистої думки і ставлення до матеріалу. На четвертому етапі ставиться проблема, добираються способи її розв'язання, і проводиться аналіз власних можливостей розв'язання цієї проблеми.

Розрізняють три рівні критичного мислення: початковий, середній і високий [3]. Високий рівень розвитку критичного мислення характеризується наявністю стійких умінь і навичок основних операцій мислення, таких як уміння виявляти проблему; уміння виявляти невідповідності та неточності; уміння давати власну оцінку на основі логічних висновків та міркувань; уміння добирати аргументи за та проти; уміння порівнювати; уміння використовувати критерії для оцінювання рішень та надійності джерел інформації.

До ефективних прийомів формування критичного мислення на заняттях іноземною мовою можна віднести:

1) читання текстів з різних позицій (погоджуючись з автором або будучи критично налаштованим); 2) написання текстів для різних аудиторій і цілей; 3) графічне подання інформації з прочитаних текстів у вигляді таблиць; 4) обговорення раціональності запропонованих розв'язань проблем і завдань шляхом організації дискусій, суперечок, кейс-стаді; 5) рецензування власних і чужих літературних творів (критичний аналіз тексту); 6) читання й обговорення наукових і публіцистичних статей, оглядів із Інтернету; 7) написання різноманітних видів письмових робіт, зокрема есе, аналітичного, письмового письма тощо. 

Таким чином, розвиток критичного мислення під час оволодіння та практичного використання різних видів мовленнєвої діяльності іноземною мовою сприяє формуванню комунікативної компетенції в широкому розумінні.

Література:

1. Bean J.C. Engaging Ideas: The Professor’s Guide to Integrating Writing, Critical Thinking, and Active Learning in the Classroom. San Francisco: Jossey-Bass, 2001.

2. Cottrell S. Critical Thinking Skills: Developing Effective Analysis and Argument 2nd edition: Palgrave Macmillan, 2011.

3. Scriven M., Paul R. Defining Critical Thinking. URL: http://www.criticalthinking.org/pages/the-national-council-for-excellence-in-critical-thinking/406



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2025

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення