ВПЛИВ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА РОЗВИТОК ХОРЕОГРАФІЧНОГО МИСТЕЦТВА У XXI СТОЛІТТІ
29.05.2025 12:55
[4. Pedagogical sciences]
Author: Павльо Іванна Валеріївна, студентка першого курсу бакалаврського рівня 024 Хореографія, КЗВО «Академія культури і мистецтв» ЗОР Україна, Ужгород
У XXI столітті розвиток інформаційних технологій кардинально змінює всі сфери життя, зокрема і мистецтво. Хореографія, як синтетичне мистецтво, що поєднує фізичний рух, музику, емоцію та ідею, опинилася у новому середовищі — цифровому. Впровадження новітніх технологій в освітній процес, сценічні постановки та комунікацію з глядачем відкриває нові горизонти для розвитку хореографії, але водночас ставить перед митцями нові виклики. Дослідження спрямоване на виявлення особливостей впливу інформаційних технологій на хореографічне мистецтво та аналіз тих змін, які відбуваються внаслідок їх взаємодії. Актуальність теми обумовлена зростаючою роллю цифрового простору у творчій, навчальній та культурній діяльності.
У сучасному інформаційному суспільстві мистецтво зазнає трансформацій під впливом цифрових технологій. Особливо це стосується хореографії, яка історично базується на тілесному досвіді та безпосередньому контакті з аудиторією. Проте в умовах цифровізації змінюються як форми представлення танцю, так і методи його створення й викладання. Актуальність проблеми відображена у працях сучасних дослідників (R. Giersdorf, Y. Banes, І. Лисенко), які аналізують взаємодію танцю та технологій, підкреслюючи як нові можливості, так і загрози для хореографії. У сучасних умовах виникає потреба осмислення ролі цифрових технологій у трансформації хореографічного мистецтва, зокрема з точки зору професійної освіти, творчих практик та нових форматів комунікації з глядачем.
Дане дослідження є теоретичним та ґрунтується на міждисциплінарному аналізі літератури з хореографії, цифрової культури та медіамистецтва. Основу становить якісний контент-аналіз праць у сфері медіахореографії, огляд методик викладання хореографії в онлайн-середовищі та аналіз танцювальних практик у соціальних мережах. Запозичено та адаптовано підхід культурологічного та мистецтвознавчого аналізу, що дозволяє інтерпретувати цифрові явища крізь призму художньої цінності. Новим є бачення хореографії не лише як мистецтва руху, а як синтетичного продукту інформаційного середовища, в якому тіло танцівника виступає інтерфейсом між реальним та цифровим простором.
У результаті дослідження встановлено, що цифрові технології активно інтегруються в усі аспекти хореографії. По-перше, на рівні творчого процесу спостерігається поширення використання відеопроекцій, технологій motion capture, 3D-анімації та VR/AR середовищ, що дозволяє змінити просторову і візуальну структуру танцю. По-друге, у сфері освіти спостерігається активне використання онлайн-платформ (YouTube, MasterClass, Zoom), що формують новий підхід до навчання — дистанційний, мультимедійний і гнучкий. Однак це супроводжується зменшенням уваги до тілесної корекції та живого контакту викладача з учнем. По-третє, соціальні мережі стали середовищем виникнення нових форматів танцювального контенту, зокрема танцювальних челенджів і коротких відео для вертикального формату, що зумовлюють появу нової цифрової мови хореографії.
Дослідження показало, що цифрова комунікація сприяє доступності хореографічного мистецтва, однак водночас створює виклики, пов’язані з поверхневістю сприйняття, цифровою втомою та комерціалізацією мистецтва. Зокрема, авторські права на хореографію в Інтернеті часто порушуються, а пріоритет зміщується від художньої глибини до вірусного ефекту.
Список використаних джерел:
1.Banes, S. Dancing Women: Female Bodies on Stage. London: Routledge, 1998. 336 с.
2.Butterworth, J. Dance Studies: The Basics. London: Routledge, 2018. 220 с.
3.Giersdorf, J. R. The Body of the People: East German Dance since 1945. Madison: University of Wisconsin Press, 2013. 281 p.
4.Kozel, S. Closer: Performance, Technologies, Phenomenology. Cambridge, MA: MIT Press, 2007. 326 с.
5.Лисенко І. В. Інформаційні технології у сучасній хореографії: особливості інтеграції // Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Хореографічне мистецтво. 2021. Вип. 44. С. 102-109.
6.Мойсеєнко Н. О. Цифрові технології як чинник трансформації сучасного танцю // Культура і сучасність: альманах. 2020. № 1. С. 38-42
7.Музиченко Н. І. Онлайн-освіта в мистецькому просторі: виклики та перспективи // Педагогіка мистецтва. 2022. № 2(10). С. 55-61.
8.Тарасенко О. В. Тіло і технології: медіаестетика сучасного танцю // Мистецтвознавчі записки. 2023. Вид. 43. С. 72-78.
9.Томілін С. М. Вплив соціальних мереж на формування молодіжної танцювальної культури // Молодь і ринок. 2021. № 3(188). С. 45-49.
10.Хореографія в цифровому просторі: від VR до TikTok / за ред. О. П. Котляревської. Київ: Мистецтво, 2022. 192 с.
_________________________________________________________
Науковий керівник: Ірина Миколаївна Щевцова доцент кафедри мистецьких дисциплін, КЗВО «Академія культури і мистецтв» ЗОР Україна, Ужгород