ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ НАВЧАННЯ НАСЕЛЕННЯ ДІЯМ В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2011

ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ НАВЧАННЯ НАСЕЛЕННЯ ДІЯМ В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

30.12.2024 18:23

[3. Technical sciences]

Author: Пархомей Олександр Федорович, студент Луцького національного технічного університету


У сучасному світі, де природні катаклізми та техногенні катастрофи стають все більш частими, питання безпеки населення набуває особливої актуальності. Одним із найефективніших способів захистити себе та своїх близьких є підготовка до можливих надзвичайних ситуацій. В Україні, як і в багатьох інших країнах, існує єдина державна система цивільного захисту, яка покликана забезпечити безпеку громадян. Важливим компонентом цієї системи є навчання населення діям у разі виникнення надзвичайних ситуацій.

Кодекс цивільного захисту України [1] закріплює обов’язковість навчання всіх категорій населення діям в надзвичайних ситуаціях. Проте, традиційні методи навчання часто виявляються недостатньо ефективними для задоволення сучасних потреб. Інформаційні технології відкривають нові можливості для підвищення якості та доступності навчання.

Навчання населення діям в надзвичайних ситуаціях є невід’ємною складовою забезпечення національної безпеки. Відповідно до статті 39 Кодексу цивільного захисту України, постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 № 444 визначено Порядок здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях [2]. Цей Порядок визначає механізм організації навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, його структуру, види та форми.  Однак, сучасні реалії вимагають постійного вдосконалення цієї системи, зокрема, шляхом використання новітніх технологій та адаптації до нових викликів.

Навчання осіб керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, здійснюється шляхом проведення функціонального навчання та практичної підготовки згідно вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 23 жовтня 2013 р. № 819 „Про затвердження Порядку проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту” [3].

Функціональне навчання - це навчання осіб, які за класифікацією професій належать до керівників, професіоналів і фахівців, з метою набуття та систематичного оновлення спеціальних знань, умінь і навичок з питань цивільного захисту.

Практична підготовка - це закріплення керівним складом і фахівцями теоретичних знань з питань цивільного захисту та набуття ними навичок і досвіду виконання завдань та функцій під час командно-штабних, штабних та спеціальних об’єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту.

Окрім того, на виконання наказу ДСНС України від 28.11.2024 № 1268 „Про затвердження Організаційно-методичних вказівок з підготовки населення до дій у надзвичайних ситуаціях на 2025-2026 роки” [4]  та з метою підвищення ефективності підготовки з питань реалізації заходів захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій у мирний час та в особливий період заплановане проведення одноденних навчальних зборів з керівниками підрозділів (фахівцями) з питань цивільного захисту територіальних громад на базі територіальних курсів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності (навчально-консультаційних пунктів). 

Навчання населення, не зайнятого у сфері виробництва та обслуговування (непрацюючого населення), здійснюється шляхом проведення інформаційно-просвітницької роботи за місцем проживання та самостійного вивчення загальної програми навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях та інших інформаційно-довідкових матеріалів з питань цивільного захисту, правил пожежної безпеки у побуті та громадських місцях.

Інформаційно-просвітницька робота з питань поведінки в умовах надзвичайних ситуацій організовується та проводиться територіальними громадами за методичного супроводу навчально-методичних центрів ЦЗ та БЖД через мережу консультаційних пунктів, що створені при органах місцевого самоврядування відповідно до вимог наказу МВС України від 01.08.2024 № 540 „Про затвердження Методики створення та функціонування консультаційних пунктів для надання населенню за місцем проживання інформації з питань цивільного захисту” [5].

Завдання, які стоять на сучасному етапі перед системою цивільного захисту країни, вимагають подальшого вдосконалення різноманітних видів занять, форм та методів їх проведення, підвищення ефективності інформаційно-просвітницької роботи та розвитку навчально-матеріальної бази з цивільного захисту.

Сучасний стан навчання населення діям в надзвичайних ситуаціях в Україні характеризується як неоднозначний. З одного боку, існує нормативно-правова база, що регулює цей процес, а також проводиться серйозна робота з навчання населення. З іншого боку, існують певні прогалини та проблеми.

Таблиця 1 

Роль інформаційних технологій у навчанні населення діям у надзвичайних ситуаціях




Ця таблиця демонструє, як сучасні технології можуть революціонізувати процес навчання населення діям в надзвичайних ситуаціях.

Таким чином, інформаційні технології не тільки розширюють можливості навчання, але й роблять його більш ефективним, цікавим та доступним для широкого кола користувачів.

Інформація, подана в таблиці 1 може бути використана як основа для подальшого аналізу та розробки конкретних пропозицій щодо вдосконалення системи навчання населення діям в надзвичайних ситуаціях.

Таблиця 2 

Можливі напрямки використання інформаційних технологій




У таблиці 2 деталізовано конкретні кроки, які можуть бути здійснені для впровадження інформаційних технологій у сферу навчання населення діям в надзвичайних ситуаціях.

Кожен рядок таблиці представляє один із можливих напрямків використання технологій та конкретні заходи, які можна реалізувати в рамках цього напрямку: створення єдиної онлайн-платформи, яка об'єднає всі навчальні матеріали та ресурси, а також розвиток інфраструктури в сільській місцевості для забезпечення доступу до інтернету; розробка інтерактивних навчальних матеріалів, таких як симуляції, ігри та віртуальна реальність, зробить навчання більш цікавим та ефективним. Використання штучного інтелекту дозволить персоналізувати навчання для кожного користувача, враховуючи його знання та потреби; створення онлайн-спільнот, де люди можуть обмінюватися досвідом, задавати питання та отримувати відповіді, стимулюватиме активну участь громадян у процесі навчання; проведення онлайн-конкурсів та квестів зробить навчання більш цікавим та захопливим;  інтеграція інформаційних систем дозволить обмінюватися даними між різними органами влади та забезпечить більш ефективну координацію дій. 

Реалізація цих заходів дозволить: збільшити охоплення населення, завдяки доступності онлайн-платформ та розвитку інфраструктури;  покращити якість навчання, завдяки використанню інтерактивних матеріалів та персоналізації; залучити громадськість до процесу навчання, завдяки створенню онлайн-спільнот та проведенню заходів;  поліпшити координацію дій різних органів влади, завдяки інтеграції інформаційних систем.

В цілому, використання інформаційних технологій має потенціал значно підвищити рівень готовності населення до надзвичайних ситуацій.

Література:

1.  Кодекс цивільного захисту України : Кодекс України від 02.10.2012 № 5403-VI : станом на 1 січ. 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5403-17#Text (дата звернення: 10.01.2025).

2. Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях : Постанова Каб. Міністрів України від 26.06.2013 № 444 : станом на 11 верес. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/444-2013-п#Text (дата звернення: 10.01.2025).

3. Про затвердження Порядку проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту : Постанова Каб. Міністрів України від 23.10.2013 № 819 : станом на 19 жовт. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/819-2013-п#Text (дата звернення: 10.01.2025).

4. Наказ ДСНС України від 28 листопада 2024 р. № 1268 „Про затвердження Організаційно-методичних вказівок з підготовки населення до дій у надзвичайних ситуаціях на 2025-2026 роки”.

5. Про затвердження Методики створення та функціонування консультаційних пунктів для надання населенню за місцем проживання інформації з питань цивільного захисту : Наказ М-ва внутр. справ України від 01.08.2024 № 540. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1249-24#Text (дата звернення: 10.01.2025).

6. Про затвердження Типового положення про територіальні курси цивільного захисту та безпеки життєдіяльності, навчально-методичні центри цивільного захисту та безпеки життєдіяльності : Наказ М-ва внутр. справ України від 16.10.2018 № 835. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1256-18#Text (дата звернення: 10.01.2025).

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2025

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення