ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДІВ ТЕОРІЇ МАСОВОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ В УПРАВЛІННІ РЕМОНТОМ ОБЛАДНАННЯ НА МАШИНОБУДІВНОМУ ПІДПРИЄМСТВІ
30.09.2021 20:38
[1. Information systems and technologies]
Author: Нечволода Л.В., к.т.н., доцент, кафедра інтелектуальних систем прийняття рішень, Донбаська державна машинобудівна академія;
Крикуненко К.М., асистент, кафедра інтелектуальних систем прийняття рішень, Донбаська державна машинобудівна академія
Сучасні промислові підприємства використовують системи масового обслуговування (СМО) для моделювання виробничих процесів, що дозволяє представляти підприємство як систему, його структурні підрозділи – як підсистеми, та визначити основні показники функціонування таких підсистем за допомогою сучасного математичного апарату.
У загальному вигляді технологічну систему машинобудівного підприємства можна розглядати як деякий функціонал, що характеризує ефективність функціонування об'єкта в середовищі [1]. В рамках такого підходу одним із напрямів удосконалення управління процесом адаптації технологічного середовища є оптимізація діяльності підсистеми технічного обслуговування та ремонту (ТОіР). У загальному вигляді ТОіР можна розглядати як СМО, а одним з методів вирішення поставленої задачі може служити математичний апарат теорії масового обслуговування.
На деяких машинобудівних підприємствах застосовується агрегатний метод ремонту: в разі наявності несправного верстату, його замінюють на придатний, що береться зі складу. У випадку відсутності на складі агрегатів верстат очікує в черзі на ремонт. Вся заміна агрегатів здійснюється в порядку надходження вимог. Така СМО може розглядатися як система масового обслуговування з очікуванням [2].
Задача оптимізації оборотного фонду агрегатів машинобудівного підприємства зводиться до пошуку мінімуму цільової функції:
де Воч – витрати у т. грн, що викликані простоєм одного верстата;
Ан – середня кількість несправних верстатів, що очікують надходження відремонтованих агрегатів;
ВN – витрати, що викликані невикористанням одного відремонтованого агрегату впродовж доби;
Ac – середня кількість невикористаних агрегатів (що знаходяться на складі).
Воч і ВN визначаються шляхом калькуляції.
Ан и Ас визначаються методами теорії масового обслуговування для конкретних умов виробничої діяльності та залежать від кількості оборотних агрегатів N.
Після розрахунку основних показників СМО обирається найбільш оптимальний варіант кількості ремонтних вузлів з урахуванням мінімальних витрат на обслуговування.
Таким чином, використання систем масового обслуговування дозволить оптимізувати процес управління технічним обслуговуванням та ремонтом обладнання машинобудівного підприємства за умови економії робочого часу та загальних витрат з врахуванням особливостей функціонування ремонтних служб підприємства.
Література:
1. Нечволода Л.В. Информационные технологии поддержки принятия решений технического переоснащения машиностроительного предприятия/ дис. на соиск. ученой степени к.т.н. – Донецк, 2011. – 216 c.
2. Гнеденко Б. В. Введение в теорию массового обслуживания [Текст] / Б. В. Гнеденко, И. Н. Коваленко. – М.: URSS: Ком. книга, 2005. – 135 с.