ПРОБЛЕМИ ПРОФІЛЬНОГО НАВЧАННЯ
03.12.2024 18:46
[2. Economic sciences]
Author: Семенова Юлія Євгенівна, Дніпровський ліцей №81 Дніпровської міської ради, Дніпро
В сучасних умовах шкільного реформування, що розпочалося у 2017 році й стосувалась тільки змін у початковій школі, сьогодні спостерігається логічне продовженням цього процесу, але вже і у старшій школі. Тому зростає роль і відповідальність старшої школи як суб’єкта ринку освітніх послуг та ринку праці з метою задоволення їх потреб.
За Законом України «Про освіту» ст. 10, 12 впроваджено нові рівні освіти, де профільна середня освіта безпосередньо стосується старшої школи, що передбачає два спрямування: академічне і професійне, а саме:
– академічне – профільне навчання на основі поєднання змісту освіти, визначеного стандартом профільної середньої освіти, і поглибленого вивчення окремих предметів з урахуванням здібностей та освітніх потреб здобувачів освіти з орієнтацією на продовження навчання на вищих рівнях освіти;
– професійне – орієнтоване на ринок праці профільне навчання на основі поєднання змісту освіти, визначеного стандартом профільної середньої освіти та професійно орієнтованого підходу до навчання з урахуванням здібностей і потреб учнів [1].
Це свідчить про можливість обрання кожним учнем старшої школи свого напрямку, враховуючи інтереси, нахили, здібності і можливості кожного учня у контексті професійного самовизначення і подальшої самореалізації. Але обрання закладом освіти напрямку або напрямків спрямування передбачає вирішення певної кількості проблем, які пов’язані з впливом на його життєдіяльність як зовнішніх, так і внутрішніх факторів.
Так, факторами зовнішнього впливу є:
– економічний фактор, що забезпечує фінансування галузі як на рівні держави, так і на регіональному рівні;
– політичний фактор віддзеркалює розвиток державної політики у сфері освітянських послуг;
– соціальний фактор пов'язаний з розвитком покоління та формується на основі якості освітніх послуг, що надає навчальний заклад;
– технологічний фактор забезпечує впровадження інноваційності у навчальний процес для своєчасного удосконалення системи надання освітніх послуг.
Факторами внутрішнього впливу на життєдіяльність навчального закладу слід вважати:
– задоволення навчальним закладом освітніх потреб мешканців міста;
– зміст освіти (система знань, практичних умінь і навичок, їх засвоєння і набуття учнями);
– кадрове забезпечення (кваліфікація, стаж, високі моральні цінності, життєвий і професійний досвід, володіння новими технологіями);
– матеріально-технічна база навчального закладу (приміщення, обладнання та оснащення);
– система організації навчально-виховного процесу (зміст навчання з урахуванням освітніх потреб споживачів послуг, рівень викладання, рівень навчання і конкурентоспроможність випускників).
Дослідження тільки факторів зовнішнього і внутрішнього середовища, які впливають на життєдіяльність навчального закладу не надасть можливості обрати профіль, оскільки криза, що переживає українське суспільство, демографічна ситуація і міграція населення через війну не сприяють остаточному вирішенню цього питання.
Окрім факторів, на наш погляд, також слід орієнтуватись ще на спеціалізацію регіону. Саме отримання знань і вмінь певного напрямку надасть можливість не тільки задовольнити потребу виробничих підприємств у кваліфікованих кадрах, але й дозволить передавати досвід професіоналів, родинних династій, звичаїв і традицій, які притаманні регіону та одночасно сформує взаємозв’язок старшої школи, вищих навчальних закладів і виробничих підприємств.
Тобто, ми повинні формувати свій, український підхід до навчання дітей з урахуванням всього того, що ми пройшли, та того, що ще пройдемо. Ми повинні працювати усі разом, як експерти, фахівці міністерств, керівники навчальних закладів, батьки дітей, так і рядовий вчитель, думка якого є дуже важливою, бо саме він бачить і аналізує ситуацію реально. Ми живемо в період змін, суттєвих змін і це покоління молоді буде змінювати нашу країну для покращення економічної ситуації та підвищення рівня життя кожного українця.
Література
1. Закон України «Про освіту» від 15 листопада 2024 р. № 2145-VIIІ. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text