УПРАВЛІННЯ ФІНАНСОВИМИ РЕСУРСАМИ В СИСТЕМІ КАЗНАЧЕЙСТВА: ВПЛИВ ВІЙНИ ТА ВИКЛИКИ СЬОГОДЕННЯ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2011

УПРАВЛІННЯ ФІНАНСОВИМИ РЕСУРСАМИ В СИСТЕМІ КАЗНАЧЕЙСТВА: ВПЛИВ ВІЙНИ ТА ВИКЛИКИ СЬОГОДЕННЯ

13.06.2024 11:45

[2. Economic sciences]

Author: Сокровольська Надія Вячеславівна, студентка 3 курсу спеціальності «Фінанси, банківська справа і страхування», Відокремлений структурний підрозділ «Фаховий коледж Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича», м.Чернівці


Фінансові ресурси держави є невід'ємною частиною її фінансової системи. Ефективність управління цими ресурсами визначає економічне зростання держави, добробут населення та стабільність всієї фінансової системи. В умовах воєнного стану питання використання фінансових ресурсів набуває особливої актуальності.

Метою дослідження є удосконалення механізму управління фінансовими ресурсами  в системі казначейства .

Органи Казначейства від початку війни, розпочатої російською федерацією проти України, і до теперішнього часу працюють у штатному режимі без вихідних та святкових днів. Робота органів Казначейства наразі відповідає постанові Кабінету Міністрів України від 9 червня 2021 року №590, якою затверджено Порядок виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану.

Питання управління фінансовими ресурсами досліджувалося багатьма вченими, серед яких В. Федосов, К. Павлюк, Ю. Коваль, О. Василик, А. Загородній, Г. Вознюк, Г. Кучер та інші. Однак в умовах воєнного стану підходи до управління фінансовими ресурсами суттєво відрізняються від традиційних методів та способів їх управління та використання. Ці виклики зумовлюють необхідність проведення ґрунтовних наукових досліджень та аналізу процесів з урахуванням специфіки дії воєнного стану[1-6].

Фінансові ресурси держави – це фінансові відносини, що виникають між державою та суспільством в особі фізичних і юридичних осіб з приводу формування, розподілу і використання фінансових ресурсів.

Основною економічною формою вираження даних економічних відносин є державний бюджет, за допомогою якого держава планує надходження та напрями витрат бюджетних коштів. Тому управління бюджетними коштами є важливим етапом на всіх стадіях розвитку держави. Важливу роль в управлінні фінансовими ресурсами відіграє Державна казначейська служба України, яка виконує комплекс операцій на різних стадіях бюджетного процесу.

Діяльність органів казначейства щодо розрахунково-касового обслуговування розпорядників та одержувачів коштів включає відкриття рахунків, реєстрацію бюджетних та фінансових зобов'язань, проведення платежів, здійснення безспірного списання коштів тощо. Проте в умовах воєнного стану не застосовується зупинення операцій з бюджетними коштами за порушення бюджетного законодавства.

Управління фінансовими ресурсами в умовах воєнного стану має свої особливості, зокрема змінюються пріоритети країни. На перше місце виходять питання забезпечення обороноздатності держави, надання гуманітарної допомоги, формування фондів підтримки внутрішньо переміщених осіб (ВПО), фінансування заходів з релокації промислових підприємств, а також малого і середнього бізнесу до безпечніших місць.

Реалізація функції управління бюджетними потоками здійснюється через ЄКР (єдиний казначейський рахунок), на який зараховуються державні доходи і з якого здійснюються видатки. Негативний вплив на залишки на ЄКР має зростання державних видатків та значне зниження надходжень через війну.

Від початку повномасштабної війни і введення воєнного стану на всій території України органи казначейства працюють відповідно до Постанови КМУ від 09.06.2021 р. №590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану».

Відповідно до даної Постанови встановлено така черговість здійснення платежів органами ДКСУ видатків державного і місцевих бюджетів (з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунка):

1. Видатки на національну безпеку і оборону та на здійснення заходів правового режиму воєнного стану;

2. Видатки на заробітну плату, продукти харчування, медикаменти та інші категорії поточних видатків, які визначені Постановою;

3. Капітальні видатки та інші видатки, що не визначені Постановою[7].

Оскільки Постановою передбачено значну кількість категорій видатків, зокрема і капітальні, а ресурсне забезпечення єдиного казначейського рахунка (ЄКР) є недостатнім, то видатки державних і місцевих бюджетів здійснюються часто з затримками, зокрема і видатки на заробітну плату.

Проблемою також є те, що категорії видатків, що визначені Постановою, є недостатньо деталізованими і конкретизованими для ефективної роботи органів ДКСУ. Роз’яснення ДКСУ також є нечіткими і непридатними для застосування у практичній діяльності спеціалістів.

Також Постановою передбачено достатньо велику кількість категорій видатків, які не є першочерговими і необхідними в умовах воєнного стану, проте негативно впливають на ресурсне забезпечення ЄКР, а отже і на ефективність управління фінансовими ресурсами держави в умовах війни.

Отже, для вдосконалення ефективності діяльності органів казначейства в умовах воєнного стану необхідно переглянути Постанову №590 відповідно до фінансового ресурсу, який наявний у державі, а також напрями видатків передбачені листами Державної казначейської служби України.

Для вдосконалення діяльності Державної казначейської служби України (ДКСУ) необхідно здійснити наступні заходи:

1. Систематизація нормативно-правової бази, включаючи деталізацію і уточнення Постанови Кабінету Міністрів України №590, та усунення колізій між різними нормативно-правовими актами.

2. Вдосконалення серверного обладнання та системи дистанційного обслуговування казначейства для забезпечення ефективної роботи в умовах військового стану та наявного дефіциту електроенергії.

3. Розширення використання системи документообігу (СДО) для обслуговування розпорядників та одержувачів бюджетних коштів з метою підвищення ефективності та швидкості процесів.

4. Забезпечення мотивації працівників, зокрема за допомогою матеріальних стимулів, для підтримки високої продуктивності та якості надання послуг.

Список використаних джерел:

1. Теорія фінансів. Підручник. За ред. В.М. Федосова, С.І. Юрія. Київ, Центр учбової літератури, 2010. 576 с.

2. Коваль Ю. Фінансові ресурси держави як основа формування доходів державного бюджету. Українська наука: минуле, сучасне, майбутнє. 2012. Вип. 17. С. 57—63. URL: http://library.wunu.edu.ua/images/stories/naukovi%20zhurnaly/ukrainska%20 nauka/2012/ukrnauka_17_2012.pdf

3. Кучер Г.В. Державні фінансові ресурси. Моногр. Київ, Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2018. 608 с.

4. Русін, В. Особливості функціонування органів Державної казначейської служби україни в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство, URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-68

5. Постанова КМУ №590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» від 09 черв. 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/590-2021-п#Text

6. Постанова КМУ від 15.04.2015 р. №215. «Про затвердження Положення про Державну казначейську службу України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/215-2015-п#Text

_________________________

Науковий керівник: Семенюк Юліанна Валеріївна, Відокремлений структурний підрозділ «Фаховий коледж Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича», м.Чернівці



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення