ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЗАУРОЧНІЙ РОБОТІ
09.04.2024 16:02
[1. Information systems and technologies]
Author: Лянга Сергій Петрович, студент, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м. Чернівці; Деревянчук Олександр Володимирович, кандидат фізико-математичних наук, доцент, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м. Чернівці; Томаш Василь Васильович, кандидат педагогічних наук, асистент, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м. Чернівці
Нова українська школа репрезентує собою освітню установу, спрямовану на навчання та розвиток компетенцій. У відповідь на змінювані вимоги часу, освітній процес потребує адаптації до потреб учнів. В цьому контексті, ключовим аспектом, який спрямований на підвищення якості освіти, є інтеграція компетентнісного підходу в освітній простір. Це включає розробку та використання як офлайн, так і онлайн ресурсів, які відображають ціннісні орієнтири освіти, а також радикальне оновлення системи підготовки та супроводу кваліфікованих вчителів для Нової української школи. Розвиток інноваційних технологій закладено в основу широкомасштабних освітніх реформ, які перетворюють освітню сферу в ефективний сегмент економіки [1].
«Позаурочна робота – це форма організації учнів для виконання ними після уроків обов'язкових, пов'язаних із вивченням курсу, практичних робіт за індивідуальним або груповими завданнями учителя. За змістом ця робота збігається з навчальними заняттями, і її результати оцінюються учителем» [2].
Позаурочна робота – надзвичайно важливий компонент освітнього процесу, що відбувається за взаємодії волі, розуму, емоцій учнів і вимагає чіткої організації. Вона дає широкі можливості для розвитку творчої активності учнів, їхніх нахилів, здібностей та інтересів.
З початком введення воєнного стану в Україні питання організації позакласної роботи зі здобувачами освіти стало дуже гостро. Головною метою педагогічного колективу закладу освіти під час війни стало не лише засвоєння нових знань, а і підтримка, спілкування, переключення уваги учнів, стабілізація їх психологічного стану [3].
Використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у позаурочній діяльності сприяє розвитку аналітичного та критичного мислення учнів, що є ключовим для ефективної навігації в інформаційному просторі та аналізу інформаційних потоків. Ресурси, такі як соціальні мережі, вебсайти, YouTube-канали, чати та електронні розсилки, важливі для інтеграції ІКТ у освітній процес. Для підтримки цього процесу педагогам корисно впроваджувати такі інструменти, як онлайн-опитувальники та тести, а також організовувати спільну роботу над створенням тематичних плакатів і буклетів. Також рекомендується залучати учнів до виконання навчальних проєктів, щоб додатково розвивати їхні практичні навички та компетенції.
Платформа Canva, орієнтована на графічний дизайн, надає інструменти для створення тематичних пам'яток, брошур, плакатів, інфографіки та презентацій, а також іншого візуального контенту, призначеного для соціальних мереж. Цей контент можна потім ефективно використовувати у навчальному процесі, друкувати для офлайн-занять або розсилати через месенджери для онлайн-навчання. Canva забезпечує можливість збереження створених матеріалів у зручних для користування форматах. Крім того, сервіс підтримує колективну роботу над проєктами, дозволяючи користувачам спільно вибирати, обробляти та критично оцінювати інформацію з Інтернету.
Хмарні технології займають значне місце у позааудиторній діяльності, де їхнє використання стає дедалі популярнішим. Сервіси, такі як Google Cloud і Microsoft Azure, відзначаються високим рівнем безпеки, з мінімальним ризиком вірусів або проникнення шкідливого програмного коду. Основною перевагою хмарних технологій є здатність забезпечувати доступ до матеріалів та документів в будь-якому місці та в будь-який час. Хмарні сервіси фасилітують проведення онлайн тренінгів, круглих столів, досліджень та проєктної діяльності, а також вебінарів та інтегрованих практичних занять, дозволяючи користувачам використовувати відео- та аудіофайли безпосередньо з інтернету, уникаючи необхідності їх завантаження.
Інформаційно-комунікаційні технології надають принципово нових можливостей: цілеспрямовано забезпечується процес підвищення педагогічної майстерності вчителя за ефективними навчальними програмами в дистанційному режимі, використовуючи інтернет-ресурси; в рамках цифрових технологій забезпечується співпраця, взаємодія різних освітніх закладів та соціокультурних організацій; відбувається покращення процесу управління та ефективної спільної діяльності задля досягнення спільних цілей, ідей.
Література:
1. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf
2. Закон України Про освіту [Електронний ресурс]/Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/103/98-вр
3. Освіта України в умовах воєнного стану. Інноваційна та проєктна діяльність: Науково-методичний збірник / за загальною ред. С. М. Шкарлета. Київ-Чернівці «Букрек». 2022. 140 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/proyektna.diyalnist.pdf