ТЬЮТОРСТВО – ТЕХНОЛОГІЧНА ІННОВАЦІЯ З ПОДОЛАННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ
21.02.2024 21:31
[1. Information systems and technologies]
Author: Губіна Світлана Іванівна, кандидат педагогічних наук, доцент, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця
За дослідженнями МОН України, школярі й школярки мають освітні втрати, які в середньому можна оцінити в півтора року відставання. Найбільші проблеми спостерігають у читацьких навичках (розумінні й аналізу тексту), а також у природничих дисциплінах і математиці. Про це в інтерв’ю порталу “NV.ua” розповів міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.
Щоправда, за його словами, Україна, не має фінансових можливостей, аби запустити велику національну програму з подолання освітніх втрат і розривів, як це роблять у Європі. Такий підхід передбачає створення малих навчальних груп для школярів і школярок, а також запровадження індивідуальних занять з учнями по всій країні. Прикладом є Національна програма тьюторства, яку розробили й реалізували у Великій Британії після пандемії Covid-19.
Він також підкреслив, що загальний рівень освіти в Україні має потенціал і його можливо вивести на “добротний європейський рівень”. Адже в країні є низка закладів освіти, які “справляються”, і їхні учні показують результати в PISA не нижче, ніж їхні однолітки в Німеччині чи Британії.
Для забезпечення інноваційного прориву в освітній діяльності існує актуальна проблема впровадження технологічних інновацій у всю освітню сферу.
Важливою складовою процесу технологічного оновлення є технологічні інновації. Вони передбачають проведення комплексу робіт, спрямованих на створення і освоєння нових видів освітніх послуг, а також на технологічні зміни в їхній якості.
Технологічні інновації являють собою кінцевий результат інноваційної діяльності закладу, що отримав втілення у вигляді нового чи удосконаленого продукту або послуги, впроваджених на ринку, нового чи удосконаленого процесу або способу виробництва (передачі) послуг, що використовуються в практичній діяльності.
Процесні інновації – це освоєння технологічно нових або значно вдосконалених методів. Інновації такого роду можуть бути засновані на використанні нових методів організації освітнього процесу чи їх сукупності, а також на використанні результатів досліджень і розробок [1].
До процесних освітніх інновацій можна віднести і тьюторство, яке сьогодні стало освітнім трендом. Але часто в альтернативних українських школах йдеться про “тьютора класу” чи тьютора, який працює з колективом дітей. Така ідея “колективного впровадження” є хибною, адже тьюторство – це суто індивідуальна освітня практика.
Вона зародилася ще у 12 столітті в перших європейських університетах, де науковий ступінь можна було здобути, прослухавши певну кількість предметів і курсів. У такому просторі надлишкових освітніх пропозицій зробити правильний вибір допомагали старші товариші. Зазвичай це були “вічні студенти”, які не отримували місце викладачів при університетах, але хотіли й далі навчатись і були на утриманні, що надавали студентські колегії. Вони і ставали тьюторами для новоприбулих, опікувалися їхнім студентським життям і, зокрема, допомагали зрозуміти покликання кожного, відповідно до цього обрати предмети та відповідати за свій вибір [4].
Поступово тьюторська освітня модель стала провідною, і на сьогодні левову частку свого часу студенти університетів приділяють зустрічам зі своїм персональним тьютором. Наразі в школі місія тьютора не має зазнавати особливих змін. Його головним завданням залишається – допомогти окремій дитині розкрити свій потенціал та сформулювати запит до своєї освіти.
Вимірювання процесних інновацій здійснюється диференційовано з виділенням нових або значно вдосконалених методів навчання і освітніх послуг [2].
У закладі освіти до технологічних інновацій можна віднести використання інноваційних методів та технологій навчання. Наприклад, партнерське інтерв’ю (двоє учасників беруть інтерв’ю один у одного на певну тему впродовж певного часу); «карта світлофора», яка активізує й мотивує студентів до роздумів та зворотнього зв’язку; «попередній або провідний органайзер», який дозволяє візуалізувати та унаочнювати навчальний матеріал [3].
Отже, необхідно відзначити важливість впровадження в закладах освіти технологічних інновацій. Результатом впровадження технологічних інновацій є інноваційні освітні послуги та покращення їхньої якості. Проте завдання реформування української освіти не можуть вирішуватися лише на основі технологічних інновацій, оскільки застосування високих технологій в освіті вимагає не менш високих стандартів управління.
Література
1. Шевлюга О. Г., Олефіренко О. М. Дослідження впливу технологічних інновацій на ринок технологій і розвиток підприємства. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. №4(1). С.38-44. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mimi_2011_4(1)__6
2. Hubina S. TEACHING ACTIVITIES SELF-REGULATION BY MEANS OF ART THERAPY. Science and Education. 2017. Issue 11. pp. 114-119
3. Sikora Y., Kaletnyk M., Hubina S., Vasiuta V., Vasiuta V. The use of adaptive learning in the study of natural and mathematical disciplines as a means of developing students’ independence. AD ALTA: journal of interdisciplinary research. 2022. Volume 12. Issue 2. Special issue XXXI. Р. 184-188.
4. Оliinyk T., Mishchenko O., Iievliev O., Saveliev D., Hubina S. Inclusive education in Ukraine: conditions of implementation and challenges. Cadernos de Educação, Tecnologia e Sociedade. 2023. Vol. 16. No. se2. P. 50-62.