ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИКОРИСТАННЯ ЕКО-МАТЕРІАЛІВ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2011

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИКОРИСТАННЯ ЕКО-МАТЕРІАЛІВ

16.01.2024 14:24

[3. Technical sciences]

Author: Лелик Ярослав Романович, кандидат технічних наук, доцент, Луцький національний технічний університет; Лелик Олександра Ярославівна, студентка, Волинський національний університет імені Лесі Українки


ORCID: 0000-0003-2678-896Х Лелик Я.Р. 

Анотація. Тема екології в наші дні стає надзвичайно важливою і актуальною. Ще кілька десятків  років назад ніхто не задумував ся над тим, з якого матеріалу будуть виготовлені  пакети, які використовуються в супермаркетах, для упаковки продуктів і з якої сировини виготовляється наше взуття та одяг. Сьогодні ж пакети виготовлені з поліетиленової сировини заборонені в розвинених країнах і з кожним днем дедалі більше людей в усьому світі переходять на альтернативний варіант – екоторба (пакет багаторазового використання, що виготовлений з натуральних матеріалів, або з таких полімерів, що швидко розкладаються під дією природних ферментів).

 Проте, не зважаючи на це, багато людей вважають, що вони не в силі запобігти екологічній катастрофі на нашій планеті, просто придбавши екоторбу та перейшовши на одяг з екологічно чистого матеріалу. Такі переконання несуть за собою дуже негативні наслідки для екології нашої планети. Вирішення даних проблем зможе забезпечити поширення ідеї екологічності в житті людини, більшої компетентності і знань у даній тематиці [1].

Abstract. The topic of ecology is becoming exceptionally important and relevant in our time. Just a few decades ago, no one thought about the material from which bags used in supermarkets for packaging products would be made, or the raw materials used for our footwear and clothing. Nowadays, plastic bags made from polyethylene raw materials are prohibited in developed countries, and with each passing day, more and more people worldwide are transitioning to an alternative option – the eco-bag (a reusable bag made from natural materials or polymers that quickly decompose under the action of natural enzymes).

However, despite this, many people believe that they cannot prevent an ecological catastrophe on our planet simply by purchasing an eco-bag and switching to clothes made of environmentally friendly material. Such beliefs entail very negative consequences for the ecology of our planet. The solution to these problems can be ensured by the spread of the idea of environmentalism in human life, greater competence, and knowledge in this area [1].

У світі відомими прихильниками активного використання еко-матеріалів у дизайні одягу є глобальні бренди, такі як Adidas, Chanel, Burberry, Hermès, Nike, Puma, Prada, Michael Kors, Jimmy Choo, Versace, H&M, Gap Inc., а також великі рітейлери - Galeries Lafayette, Matchesfashion, Nordstrom та Selfridges Group, серед інших. Вони акцентують увагу на таких напрямках: боротьба зі зміною клімату, проблема забруднення світового океану та підтримання біологічного різноманіття. В Україні прихильниками ідеї екологічно чистого одягу та інших повсякденних речей, таких як сумки, є такі бренди як REVICLO BY MARKOVA, NCYZIP, Her, Slowme, Natasha Fishchenko, AVOSKA, Ochis Coffee[2]. Однак у більшості вище згаданих літературних джерел опис різних видів впровадження екологічно чистих матеріалів є фрагментарним і потребує як удосконалення, так і відповідної систематизації для виявлення особливостей їх проектування.

Еко-матеріали - це матеріали для пошиття одягу, які на чотирьох етапах свого життєвого циклу - сировини, виробництва, експлуатації та утилізації (або переробки) - не завдають шкоди довкіллю, здоров'ю людей і тварин. Мода є другою галуззю, що «забруднює навколишнє середовище», поступаючись тільки нафті. За даними World Resources Institute, для виготовлення однієї бавовняної футболки потрібно 2 700 літрів води. Приблизно таку ж кількість води споживає людина протягом 2,5 років. У Середній Азії, наприклад, вирощування бавовни стало однією із причин осушення річок Амудар'я та Сирдар'я. В Індії або Африці води не вистачає навіть для забезпечення щоденних потреб людей.

Сьогодні мода обрала новий курс розвитку під гаслом sustainability (у значенні екологічної стабільності). Поштовх цьому трендові дали Adidas i Nike, які презентувавши плетені кросівки-шкарпетки з переробленого океанічного сміття. Щоб отримати волокно, сміття під високим тиском пропускали через своєрідне сито. Науковці працювали над виготовленням цього волокна майже п’ять років, однак органічні тканини міцніші, вони краще забезпечують доступ повітря до тіла людини через тканину і тому з них виходять хороші дитячі речі, головні убори та спортивний одяг. З бамбука та евкаліпта отримують м’які тканини, приємні для тіла. Вони активно використовуються для пошиття білизни, вечірніх нарядів, костюмів люкс-класу.  В Україні повертається мода на вироби з льону який відмінно поглинає вологу, утримує термобаланс, тому дуже популярний в якості літніх тканин. Але не всі знають, що йому притаманні ще й терапевтичні властивості. Вироби із льону покращують кровообіг і надають речам антибактеріального ефекту. Фліс і кашемір з переробленого пластику ідеально зберігають тепло. Це - легкі тканини, ніжні на дотик. Весь ряд екологічного одягу є гарантовано гіпоалергенним.

Все більше виробників пропонують якісні речі за доступними цінами. Повсякденне вбрання з переробленої сировини або еко-тканин можна замовити в  Інтернеті. Український одяг екологічний, красивий і, в той же час, недорогий, завдяки тому, що багато видів сировини вирощують у нас  в достатній кількості. Так, унікальні принтовані футболки, толстовки, спортивні костюми з натуральних тканин магазини пропонують за ціною звичайних моделей із мас-маркетів популярних брендів. Рис. 1(а,б,в)




Еко - означає все краще, передове і технологічніше. Найвища цінність еко-тренда  у тому, що він зменшує забруднення навколишнього середовища, 

допомагає боротися із бідністю і порушенням прав людей, економить природні ресурси, відновлює популяції рідкісних тварин і птахів, зменшує кількість не переробленого сміття , розвиває у моді дбайливе ставлення до природи й людини, що підтверджується  дослідженням і статистикою.

Завдяки популяризації екологічного способу життя, все більше людей звертають увагу на своє здоров’я і якість речей, якими вони користуються. Люди починають перейматися кількістю пластику, яку вони використовують в повсякденному житті і починають задумуватись, як можна виправити ситуацію і зменшити використання штучно створених матеріалів, які є шкідливими як для людей так і для довкілля . В усіх країнах набула популярності тема виготовлення екоторби з льону або мішковини, які є набагато міцнішими і довговічнішими за пластикові пакети.

Отже, важливим є вибір абсолютно кожної людини, адже перейшовши на альтернативні екологічні побутові речі ми зможемо створити чисте середовище для життя наступних поколінь. Кожен із нас може дотримуватись декількох простих пунктів, які дуже позитивно вплинуть на природу: не купувати зайві речі, не піддаватися різним маркетинговим маніпуляціям, купувати якісні екологічні і довговічні речі, адже це економічніше і корисніше для здоров'я, придбати екоторбу на свій смак і завжди носити з собою, усвідомлено відмовитися від речей із натуральної шкіри і хутра, тим більше що штучні варіанти практичніші, дешевші, а вибір їх значно більший, практикувати hand-made і вторинне споживання. Вибираючи альтернативні, екологічні речі, ми робимо великий внесок у справі збереження нашої планети та її жителів. Про еко-матеріали в одязі зараз говорять на кожному кроці, а все більше брендів називають свої колекції екологічно дружніми. Сучасні дизайнери закликають до мінімалізму в гардеробі. Так виникає капсульний гардероб, де невелика кількість речей ідеально поєднується, створюючи стильні та гармонійні образи і створює необхідну базу, в яку можна додавати будь-які елементи. Український одяг екологічний, красивий і, в той же час, недорогий, завдяки тому, що багато видів сировини вирошують у нас в достатній кількості.

ПЕРЕЛІК ДЖЕРЕЛ ПОСИЛАННЯ

1. Голобородько В.М., Бойчук О.В., Свірко В.О., Рубцов А. Л. Екологічний дизайн: ґенеза стратегії // Вісник ХДАДМ, № 7.– Х.: ХДАДМ, 2015.

2. Екологічні бренди. URL: https://schoolrecyclingworld.org/2020/02/13/модно- та-екологічно-українські-еко-бр. (дата звернення: 13.01.2024).

3. https://prostomayki.com.ua/ua/patrioticheskie-futbolki.html (дата звернення: 13.01.2024).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення