РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКОГО РИНКУ БУДІВЕЛЬНИХ МАТЕРІАЛІВ
13.09.2021 23:39
[2. Economic sciences]
Author: Яценко В.В., к.т.н., доцент, кафедра економічної кібернетики, Сумський державний університет, м. Суми;
Філон В.В., магістрант, Сумський державний університет, м. Суми
В умовах пандемії використання інформаційних технологій для продажу будівельних матеріалів набуває все більше значення. Нові обмеження підштовхнули підприємства до більш активного створення вебресурсів та впевненого переходу до інтернет-простору. Одночасно з активізацією електронної комерції в Україні розвивається ринок мобільних платежів, інтернет банкінг, а також мультиканальний маркетинг. Все це впливає на розвиток ринку будматеріалів. Метою дослідження є аналіз стану і перспектив розвитку українського ринку будівельних матеріалів.
Карантинні обмеження вплинули на виробництво будівельної продукції, яке сильно постраждало у першій половині 2020 року, але з початком 2021 року виробництво будівельних матеріалів набуває стабільності. У лютому 2021 року індекс будівельної продукції становив 87,2%, а скоригований на ефект календарних днів 2020 року – 100% [1]. Обсяг вироблених будівельних матеріалів підприємствами України у січні 2021 року становив 7,2 млрд грн.
Зросло виробництво: цементу – на 18,9 % (вироблено 516,3 тис. т.); сумішей будівельних – на 144,5 % (вироблено 244 тис. т.); черепиці, плит та плиток – на 235,3 % (вироблено 282,7 тис. т.); блоків та цегли з цементу, штучного каменю – на 10,2% (вироблено 252,2 тис. т.).
Розвиток систем електронної комерції для ринку будівельних матеріалів сприяє підвищенню обсягів продажу продукції – інтернет відкриває необмежені бізнес-можливості з презентації продукції та комунікації між учасниками ринку. Сучасні веборієнтовані системи багатофункціональні, мають зручний інтерфейс користувача, продуманий, корисний та пізнавальний контент і є сучасним представником компанії у віртуальному просторі.
За результатами аналізу ринку будматеріалів можна зробити прогнозування продовження тенденції збільшення обсягів виготовлення будівельної продукції. Про це свідчать і такі дані – доля будівництва в ВВП зросла з 1,92% на початку 2020 року до 2,63% у третьому кварталі 2020 року. За результатами 11 місяців 2020 року обсяг виробленої продукції у будівництві – 164 171,2 млн грн.
На подальший розвиток ринку будівельних матеріалів значно впливають новітні інформаційні технології. Завдяки обмеженням пандемії новий імпульс отримали, розвиваються та впроваджуються системи віртуальної реальності (VR), 3D-принтери, інформаційне моделювання будівель (Building Information Modeling).
Експерти та провідні оператори ринку зазначають, що існуючі карантинні проблеми тимчасові та зміни у виробництві будівельних матеріалів характеризують в цілому позитивні тенденції, які впливають на різні сфери економіки: ціни на будматеріали; значні бюджети роздрібних операторів ринку на маркетингові дослідження дозволяють їм освоювати нові технології просування товару; поширення роздрібної мережі сприяє нарощуванню доходів для вітчизняних виробників будматеріалів, адже дана галузь обґрунтовано визнана однією з пріоритетних у контексті інтеграції України до світового економічного простору.
Ринок будівельних матеріалів перебуває у динамічному розвитку. Попри складну економічну ситуацію в країні, учасники ринку адаптуються до викликів в умовах пандемії Одним з факторів, що впливає на позитивну динаміку, є застосування новітніх ІТ-засобів, які спрощують візуалізацію, презентацію та замовлення товарів і послуг магазинів, сприяють залученню нових клієнтів.
Література:
1. Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua.