РОЛЬ ТА ЗНАЧЕННЯ МАРКЕТИНГОВОГО АНАЛІЗУ У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ ВИРОБНИЧОЇ ПРОГРАМИ ПІДПРИЄМСТВА
13.09.2021 23:06
[2. Economic sciences]
Author: Безсмертна О.О., студентка? 3 курс, 3 група, факультет міжнародної торгівлі та права, Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ;
Безверхий К.В., кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри фінансового аналізу та аудиту, Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ
Динамічна кон’юнктура ринку є найголовнішим фактором, який змушує підприємства розробляти якомога раціональніші довгострокові виробничі програми, що можуть бути адаптовані практично до будь-яких умов. За таких обставин у підприємств зростає попит на релевантну, своєчасну та достовірну інформацію про зміни у ринковому середовищі. Крім того, зменшується виробничий цикл підприємств та пришвидшується поява аналогічної продукції, виробленої конкурентами, а потреби споживачів невпинно зростають, що стимулює підприємства виробляти все більш інноваційну та затребувану продукцію. Для успішного дослідження усіх вищеперерахованих аспектів підприємству стає у нагоді маркетинговий аналіз.
Маркетинговий аналіз – це напрям аналітичної роботи підприємства, який передбачає комплексну оцінку його виробничої діяльності за минулий період з метою вироблення ефективної стратегії на майбутнє. Тобто, це процес моніторингу та оцінки ринкових тенденцій [3]. Проведення даного аналізу є необхідним незалежно від того чи підприємство досягло своєї мети у реалізації продукції та отримання прибутку, чи ні. Оскільки, позитивні результати діяльності підприємства є наслідком прийняття рішень у минулому, але це не може виступати гарантом того, що ситуація у майбутньому залишиться сталою та не вимагатиме діаметрально протилежних шляхів розвитку виробничої діяльності підприємства. Незважаючи на те, що, важливим є саме кінцевий результат виробничої діяльності, у процесі його досягнення можуть бути допущені прорахунки, які ніяк не вплинули на теперішній стан речей, проте ризик їх повтору та погіршення підсумкових досягнень у майбутньому все ж таки існує.
За допомогою маркетингового аналізу підприємство, плануючи виробничу програму, досліджує власні потреби у матеріальних ресурсах; співвідношення планового обсягу виробництва та можливих обсягів реалізації продукції; аналізує чи зменшується фондомісткість та збільшується фондовіддача виробництва; на скільки товар задовольняє потреби споживача та покращує канали спілкування і дистриб’юції з ними. Проте, найголовнішим завданням маркетингового аналізу є врахування високої ймовірності виникнення ризиків, що супроводжуються впровадженням інноваційних технологій у виробничий процес. Усе це є необхідним для вибору та запровадження правильної стратегії управління виробництвом, що у майбутньому повинно забезпечити зменшення витрат на виробництво продукції та зростання прибутку від її реалізації.
Маркетинговий аналіз базується на таких завданнях [2]:
1. Аналіз найраціональнішого використання ресурсного потенціалу.
2. Забезпечення покращення якості продукції та зменшення витрат виробництва.
3. Врахування особливостей життєвого циклу різних видів продукції.
4. Забезпечення варіативності виробничої програми.
5. Орієнтація на збільшення задоволеності споживачів.
6. Прискорення темпів реалізації продукції для стимулювання прибутковості підприємства.
Враховуючи вищеописані завдання маркетингових досліджень для формування чіткої виробничої програми підприємства менеджери можуть варіювати стратегії підприємства відповідно до зміни зовнішнього ринкового середовища. Крім того, важливою передумовою проведення маркетингового аналізу є компетентність осіб, що його здійснюють, вміння правильно формувати проблему, знати та розуміти економічну суть даних, якими він оперує, вміти правильно їх збирати, нагромаджувати та інтерпретувати.
У світовій практиці маркетинговий аналіз давно є звичною справою. Так у США та Великобританії маркетингові дослідження регулярно проводять 48924 та 17788 компаній відповідно. За допомогою цього, кожен громадянин практично будь-якої країни може дізнатися, яка компанія займає найбільшу частку ринку у тій чи іншій галузі. Наприклад, розглядаючи індустрію газованих напоїв у США та Британії у 2019 році, можна побачити, що найбільша частка належить компанії “Coca-cola”. У США частка ринку складає 43,7%, у той час як у Британії - 55,2% [1]. Дані цифри дають змогу оцінити, де саме виробнича програма підприємства була найбільш вдалою.
Отже, маркетинговий аналіз має важливе значення для формування ефективної виробничої програми підприємства та досягнення максимальних результатів у забезпеченні рентабельності підприємства. За допомогою проведення маркетингового аналізу можна знайти найбільш прогресивні напрямки розширення виробничої програми, які сприятимуть подальшому розвитку підприємства у конкретній галузі.
Література:
1. Statista Research Department. Global Market Share - Statistics & Facts URL: https://www.statista.com/topics/898/global-market-share/ (дата звернення 23.03.2021).
2. Необхідність застосування маркетингових досліджень при формуванні виробничої програми підприємства URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1828 (дата звернення 23.03.2021).
3. Штефанич Д. А. Маркетинговий аналіз. Тернопіль, 2011. 267 с.