СУЧАСНИЙ СТАН ТА ПРОГНОЗУВАННЯ РОЗВИТКУ РИНКУ ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ В УКРАЇНІ
10.12.2021 23:24
[2. Економічні науки]
Автор: Головачук К.В., магістрант, кафедра маркетингу імені А.Ф. Павленка, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
Цілеспрямована політика розвинених країн щодо трансформації глобальної економіки та формування нового світового устрою, важливою особливістю якого стане альтернативний паливно-енергетичний баланс, потребує реакції всіх держав, включаючи Україну. Десять мільйонів електромобілів були на світових дорогах 2020 року. Це був ключовий рік для електрифікації транспорту на масовому ринку. Продажі електромобілів склали 4,6% від загального обсягу продажу автомобілів по всьому світу. Наявність моделей електромобілів розширилася. Було запущено нові ініціативи щодо критично важливої акумуляторної технології. І цей процес прогресував у розпал пандемії Covid-19 та пов'язаного з нею економічного спаду та локдаунів.
На сьогоднішній день світовими лідерами з продажу електромобілів є Китай та Європа. Продажі на двох ринках склали загалом 87% усіх продажів по всьому світу. Для порівняння, американський ринок електромобілів продовжує відставати. Що стосується України, то згідно національної транспортної стратегії України Міністерство інфраструктури України заявило, що хочуть досягти 75% в’їзного електротранспорту до 2030 року.
Глобальна декарбонізація, тобто перехід до низьковуглецевого розвитку, є відповіддю на глобальну зміну клімату, спричинену антропогенними викидами парникових газів в атмосферу. Мета декарбонізації — скорочення, а в ідеалі виняток цих викидів, щоб тим самим загальмувати кліматичні зміни і мінімізувати збитки, які вони завдають. Понад 110 країн заявили про своє прагнення досягти вуглецевої нейтральності до 2050 року. Ключовим документом у цій галузі є Паризька угода, учасники якої є найбільшими економіками світу, у тому числі США, Китай, Європейський союз. Заходи з декарбонізації носять як внутрішній характер, так і зовнішній характер. Це означає обмеження імпорту «брудних» товарів. Наприклад, ЄС планує запровадити прикордонний механізм, який передбачає відстеження «вуглецевого сліду» імпортованої продукції.
Розвиток індустрії електромобілів на накопичувачах енергії, і в частині споживання, і в частині виробництва, дозволить зробити значний внесок у декарбонізацію економіки та підвищення якості життя у великих містах. Електромобілі на водневих паливних осередках зможуть посилити цей внесок лише через 10–15 років, коли буде отримано економічно ефективні та екологічно чисті методи виділення водню.
Стрімкий стрибок попиту електротранспорту в Україні почався із 2016 року, за перші два місяці 2016 року українцями було куплено 1218 шт. електротранспорту, а всього зареєстровано було 1706 шт. електротранспорту, причиною цього є скасування з 1 січня 2016 року ввізних мит. Крім цього було внесено низку відповідних змін в українське законодавство, що дає змогу розпочинати роботу над новою концепцією розвитку електромобілі в Україні для створення належних умов для виробництва вітчизняних електромобілів, зокрема на даний час діє спеціальний акциз розмір якого залежить від ємності акумулятора. Також передбачається звільнення від податку на додану вартість до 31 грудня 2025 року для ввезеного електротранспорту в Україну. До переліку транспортних засобів, на які поширюється ця пільга, увійшли: легкові електромобілі, електробуси, електровантажівки, електроспецтехніка.
Ще один важливий аспект стимулювання попиту на електромобілі — розвиток зручної інфраструктури, за допомогою якої власник може без проблем зарядити автомобіль. За даними маркетингового агентства IRS Group, на вересень 2020 року в Україні налічується 8529 пунктів електрозарядних станцій. Протягом року їхня кількість збільшилася більш ніж на половину. Зокрема велику частку українського ринку зарядних станцій займається харківська компанія Autoenterprise, що виробляє станції для зарядження, керує власною зарядною мережею, а ще імпортує електромобілі, адже інженерні розробки є основним напрямом діяльності цієї компанії.
Аналізуючи реєстрацію авто з електричним приводом за період з 2014 по 2020 роки на (рис.1.1), ми бачимо стрімкий попит на електротранспорт у 2016 році, який зростає до сьогодні. Але з 2019 по 2020 рік можемо побачити плато навіть з незначним зниженням показника реєстрації, що пов’язано насамперед з важкою епідеміологічною ситуацією в світі. За допомогою Microsoft Excel функцією прогнозування, який базується тільки на статистичних методах, можна спрогнозувати розвиток електротранспорту в Україні через 3 роки. Згідно даного методу прогнозування можливі 3 варіанти розвитку. Перший варіант розвитку при сталості чинників можливе зростання на 67,44% з 7455 до 12482 авто. Другий варіант – при низькій ймовірності можливе зростання на 44,91% з 7455 у 2020 році до 10803 авто у 2023 році. Третій варіант – при високій ймовірності можливе зростання на 89,96% з 7455 у 2020 році до 14161 електроавтомобілів.
Отже, світ електромобілів сильно змінився за останні 10 років. Зрозуміло, що за електромобілями майбутнє, незабаром вони замінять бензинові та дизельні транспортні засоби. Оскільки екологічні проблеми стоять надзвичайно гостро. Проблема стала актуальною в другій половині 20-го століття, коли з’явилися кислотні дощі, люди почали задихатися в автомобільних заторах, вдихати разом із повітрям отруйний чадний газ. Величезна кількість вуглекислого газу спричинила так званий парниковий ефект.
Рисунок 1.1. Прогнозування ринку електромобілів в Україні з 2014- 2023 рр.
Але не зважаючи на всі позитивні сторони електромобілів є проблеми, що стосуються їх просуванню на ринку. Однією з причин, через яку інвестори стримуються досі, є невизначеність - навколо напряму політики, а також, що важливіше, навколо часу. Не зовсім ясно, який попит користувачів потрібно спробувати задовольнити? Приватні електромобілі, комерційні таксі чи безпілотні електробуси? Ось чому інвестори повинні працювати у партнерстві – з місцевими органами влади, енергетичними мережами, зарядними компаніями, постачальниками цифрових рішень – щоб зрозуміти потреби клієнтів та розробити бізнес-модель, адаптовану до цього раннього етапу революції електромобілів, реагуючи на ширші соціальні цілі міст. В Україні уже починають вносити зміни в законодавство, що дає змогу розвивати інфраструктуру електротранспорту, тому можна спрогнозувати, що ринок буде далі розвиватися набираючи темпи.
Література:
1. В Україні суттєво зріс попит на електромобілі [Електронний ресурс] // УкрАвтоПром. – 2021. – Режим доступу до ресурсу: https://ukrautoprom.com.ua/v-ukrayini-suttyevo-zris-popyt-na-elektromobili.
2. Відоменко О. І. Перспективи розвитку електромобільного транспорту в Україні [Електронний ресурс] / О. І. Відоменко. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://dspace.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/25691/1/Матеріали_10-06-2017_Відоменко.pdf.
3. Гірін В. С. Сучасний стан електромобільного транспорту та його перспективи в україні [Електронний ресурс] / В. С. ГІРІН. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://energytransition.in.ua/wp-content/uploads/2018/07/6.pdf.
4. Закони, які передбачають внесення змін до Податкового і Митного кодексів для стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні [Електронний ресурс] // газета Верховної Ради “Голос України”. – 2021. – Режим доступу до ресурсу: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3297145-zakoni-dla-stimuluvanna-rozvitku-elektrotransportu-opublikuvali-v-golosi-ukraini.html.
5. Світові продажі електромобілів виросли на 39% в 2020 році [Електронний ресурс] // Canalys. – 2021. – Режим доступу до ресурсу: https://mind.ua/news/20221905-svitovi-prodazhi-elektromobiliv-virosli-na-39-v-2020-roci-canalys.
________________
Науковий керівник: Ларіна Я.С., д.е.н., професор, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана