КОНТРОЛЬ ЯКОСТІ ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
09.12.2021 19:58
[1. Інформаційні системи і технології]
Автор: Глюза А.П., студентка, комп’ютерна інженерія та управління, Харківський національний університет радіоелектроніки;
Гончаренко Д.В., студент, комп’ютерна інженерія та управління, Харківський національний університет радіоелектроніки
У широкому сенсі контроль якості є сумою всіх заходів для забезпечення стабільного рівня якості продукції, що випускається. У вузькому сенсі даний термін означає порівняння фактичної величини продукту із заданою, при якому встановлюється, якою мірою продукти задовольняють встановленим до них вимогам.
Якість ПЗ – комплекс параметрів програмного продукту, визначальних здатність виконувати покладені нею функції. На даний момент цей показник регулюється міжнародним стандартом ISO/IEC 25010:2011. Цей стандарт встановлює багаторівневу систему оцінки якості ПЗ, що базується на восьми базових характеристиках.
Основна мета контролю якості – гарантувати, що продукція (послуга, процес) відповідають конкретним вимогам та є надійними, задовільними та стійкими у фінансовому відношенні. Забезпечення контролю та якості програмного забезпечення визначається відповідно до різних вимог залежно від особливостей проекту. Основними вимогами, що часто визначаються для будь-якої програми, є:
- Функціональність – включає набір дій, які вирішують завдання користувача. Набір цих дій описано у функціональних вимогах до програмного забезпечення.
- Надійність – визначає вимога, при якому програма повинна виконувати свої завдання у певних умовах та задану кількість часу. Програма повинна не тільки коректно працювати, а й коректно завершувати свою роботу, без впливу на збереження даних користувача.
- Мобільність – визначає можливість використовувати програму іншому апаратному забезпеченні, або разом з іншими програмами.
- Ефективність – визначає ступінь продуктивності програми з виділеними нею ресурсами операційної системи.
- Зручність використання – означає просте та легке використання програми та її компонентів для користувача.
- Супровід – це вимоги до процесу покращення програми, виправлення помилок, додавання нового функціоналу.
Забезпечення якості відповідає за весь процес розробки та інтегрується у всі його етапи. Тестування – перевірка програмного забезпечення на відповідність вимогам. Тестування може бути автоматизованим, а може проводитись вручну; може бути повного циклу або спрямованим на перевірку окремого аспекту якості (безпека, продуктивність, зручність використання тощо).
Інженери з тестування готують стратегії з тестування та план, заснований на особливостях проекту та вимог до вирішення, створюють і в майбутньому оптимізують набір тест-кейсів, здійснюють пошук багів, створюють та надсилають звіти про виявлені багу розробникам, перевіряють усунення багу.
Функція забезпечення якості може виконуватися внутрішнім відділом компанії, а може делегуватися незалежному підряднику, який об'єктивно оцінить саме рішення, налаштує процеси забезпечення якості і цим дозволить випустити на ринок продукт високої якості, що відповідає бізнес-вимогам та очікуванням користувачів.
Забезпечення якості програми, входить не поліпшення тестування, а поліпшення всіх процесів розробки та випуску програми. Якщо програма відповідає потребам користувачів та очікуванням розробників, то можна сказати, що програма успішно пройшла оцінку якості та готова до випуску.
Література:
1. Управление качеством программного обеспечения — Краткое руководство [Електронний ресурс]. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://coderlessons.com/tutorials/kachestvo-programmnogo-obespecheniia/izuchite-upravlenie-kachestvom-programmnogo-obespecheniia/upravlenie-kachestvom-programmnogo-obespecheniia-kratkoe-rukovodstvo.
2. В чем разница между QA и QC? [Електронний ресурс]. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://testmatick.com/ru/v-chem-raznitsa-mezhdu-qa-i-qc/.