АНАЛІЗ СВІТОВОГО ДОСВІДУ ЕКСПЛУАТАЦІЇ ТОРЦЕВИХ ДЕЙДВУДНИХ УЩІЛЬНЕНЬ І ЇХ ЕЛЕМЕНТІВ НА СУДНАХ РІЗНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ
12.12.2021 22:32
[3. Технічні науки]
Автор: Липенков І.В., старший викладач, кафедра інженерних дисциплін, Дунайського інституту національного університету «Одеська морська академія»
Справжня робота є продовженням спроби проаналізувати світовий досвід експлуатації дейдвудних пристроїв і їх елементів на суднах різного призначення. Але основна увага приділена розвитку конструкції торцевого дейдвудного ущільнення, що запобігає забрудненню навколишнього середовища та надає значні економічні та технологічні переваги, порівняно з існуючими дейдвудними ущільненнями на суднах світового флоту. Не зважаючи на новітні конструктивні та технологічні винаходи (пневмостоп, додаткове ущільнення дейдвуда повітрям т.і.) забруднення навколишнього середовища залишаеться значним (робочі протічки мастила на всіх суднах світового флоту складають10000 м³ у рік, а також є ще аварійні протечки мастила).
Механічне торцеве ущільнення — чудовий вибір, але багато з них мають приховані проблеми з дизайном.
Торцеве ущільнення сконструйовано з двох тонко оброблених поверхонь або граней, розташованих перпендикулярно валу та стиснутих разом, щоб утворити ущільнення. Одна торцева поверхня - ущільнювальне кільце - кріпиться до гребного валу і обертається разом з ним. Інша лицьова поверхня - фрикційне кільце - є частиною тіла ущільнення. Він залишається нерухомим і не обертається разом з валом. Ущільнювальне кільце і фрикційне кільце влаштовані так, що вони завжди стикаються один з одним. Корпус ущільнення зазвичай являє собою стиснутий гумовий сильфон або підпружинений сильфон, який притискає нерухоме фрикційне кільце до обертового ущільнювального кільця. Це створює дуже ефективне і герметичне ущільнення.
Оскільки торцеві ущільнення не використовують гребний вал як ущільнювальну поверхню, ви не маєте зносу валу, спричиненого упаковкою в сальники або гумовими кромками, що містяться в манжетних ущільненнях. Крім того, дозволяє гребному валу обертатися з меншим опором, що збільшує економію палива та допомагає забезпечити кращу роботу силової системи.
Внутрішній діаметр фрикційного кільця та корпусу ущільнення перевищує діаметр гребного валу. Це запобігає удару гребного валу об корпус ущільнення і витоку через поверхні ущільнення. Це також допускає зміщення валу, надмірне биття розмірів і вібрацію в пропульсивної системі.
Сьогодні існує багато дизайнів торцевих ущільнень на вибір. Різниця між ними полягає в способі монтажу і демонтажу, типі використовуваних матеріалів і конструктивних особливостях.
На рис.1 показана найбільш росповсюджена схема торцевого ущільнення дейдвуда фірми «DURAMAX», яка наочно демонструє всі складові розглядаємого устаткування.
Рис. 1
Ідея торцевого ущільнення не є новою. Таки ущільнення використовуються майже на всіх сучасних насосах і показали дуже велику надійність. Але в умовах в яких працює гребний вал (вібрація, коливання відносно осі, удари) фрікцийні кільця, які виготовлені, зазвичай, з графіту, або керамікі працювати не здатні.
Цю проблему з успіхом вирішують інженери фірми «Duramax».
Фрикційне кільце Duramax є нерухомою частиною ущільнювальної поверхні. Він виготовлений з ударостійкого, високотемпературного, просоченого маслом нейлону, стійкого до вибрацій і ударів. Він витримує високі температури до 350° за Фаренгейтом. Цей матеріал також усуває гальванічну корозію та проблеми крихкості, пов'язані з вуглецево-графітовими матеріалами.
Властивості й переваги торцевого ущільнення
Витрати на експлуатацію нижче чим у інших ущільнень.
Гасить вібрацію й радіальні переміщення вала.
Виключає зношування вала і його облицювання
Простота установки
Легкість в обслуговуванні.
Ущільнення що змазуються водою забезпечуються надувним ущільненням, яке може бути наведене в дію тиском повітря або рідини.
Аварійне надувне ущільнення так само дозволяє інспектувати й обслуговувати носове ущільнення, коли судно на плаву, тим самим виключити доковання.
Кормове ущільнення дуже міцне й тому більш захищене від ушкоджень тросами, мережами і т.д., чим ущільнення манжетами.
Ущільнення може бути використане із ВРШ і ВФШ і прекрасно працює як з масляним, так і водяним змащенням.
Є багаторічний успішний досвід на пристроях, що підрулюють, і використовується як стандарт провідними виробниками цього встаткування й схвалене більшістю кваліфікаційних суспільств.
Список використаної літератури:
1. Compac Stern Bearings. Canada. "THORDON". (Advertising booklet)
2. Environmental Awareness Lubricants. USA. "MOBIL". (Advertising booklet)
3. Feroform Marine Bearings. Singapore. "TEHMAT". (Advertising booklet)
4. Orkot "TLM Marine". Holland. "MAPROM". (Advertising booklet)
5. Shaft Seals and Bearings systems. Holland. "IHC LAGERSMIT". (Advertising booklet)
6. Kuwabara,T., Miyazaki,J., Takayasu, M., and Nishino,M. "Stern Tube Air Seal - Air Guard 4AS", Journal of Marine Engineering Society in Japan (in Japanese), Vol. 25, No. 6, 1990
7. Rawland,B. "The Evolution of a Pollution-Free Stern Sealing System for Ships", 44th Society of Tribologists and Lubrication Engineers, May 1989.
8. Catalogue, Japan Marine Technologies Ltd. Catalogue, Eagle Industry Co., Ltd. E09- 103B/86.03 Catalogue, Blohm+Voss AG.Hamburg Catalogue, SMC, Best Pneumatico 3 Instruction Manual, Fairchild, Pneumatic and electro pneumatic applic
9. Архангельський Б.А., Кулапин A.B. Суднові підшипники з неметалічних матеріалів. Л., Суднобудування, 1969.
10. Балацкий Л.Т., Бегагоен Т.Н. Дейдвудные пристрою морських суден. М., Транспорт, 1980.
11. Балацкий Л.Т., Бегагоен Т.Н. Експлуатація й ремонт дейдвудных пристроїв морських суден. М., Транспорт, 1975.
12. Рубин М.Б., Бахарев В.Е. Подшипники в судовой технике. Л., Судостроение 342с., 1987.
13. Стальниченко О.Н., Бузков В.А., Пилявец Ю.С. Дейдвудные устройства. Смазка и охлаждение. Морской транспорт ч.2, вып.3(865)-4(866), 54с., 1997.
14. Браславский А.С., Березный В.В. Обобщение опыта эксплуатации дейдвудных устройств и тенденция их дальнейшего развития. МГТУ, кафедра СЭУ, Мурманск, 2004.
15. Шапиро Л.С. Сердце корабля. Л. Судостроение. 144с. 1997.
16. Catalogue info@DuramaxMarine.com www.DuramaxMarine.com