ВИКОРИСТАННЯ ДИСТАНЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХОВИХ МОЛОДШИХ БАКАЛАВРІВ
08.11.2021 23:23
[1. Інформаційні системи і технології]
Автор: Кирилова І.О., викладач інформатики ВСП «Економіко-правничий фаховий коледж ЗНУ», Запорізький національний університет
Анотація: У статті автор розглядає використання різних дистанційних технологій. Запровадження технологій дистанційного та змішаного навчання.
Ключові слова: технології, дистанційне навчання, комунікації, компетентнісній підхід.
Сучасне інформаційне суспільство останнім часом стало розвивається стрімкими темпами, поштовхом стала пандемії коронавірусу. Постає необхідність в умовах дистанційного навчання формування компетентної особистості, яка здатна брати активну участь у розвитку суспільства. Як наслідок, у процесі професійної підготовки майбутніх фахових молодших бакалаврів необхідно не тільки формувати предметні знання й уміння, але й сприяти розвитку тих особистісних якостей, які дозволили б їм у майбутньому вирішувати нові завдання. Під час ринкових відносин фахові молодші бакалаври мають застосовувати інформаційно-комунікаційні технології у майбутній професії. Під час швидкого розвитку технологій, ключовими компетентностями особистості є вміння вчитися, оперувати та управляти інформацією, тому необхідно орієнтуватися на діяльнісні та розвиваючі технології у навчальному процесі. Поява та розвиток дистанційних технологій навчання відбувається поряд із традиційними, використання перших дозволяє навчати і навчатися в індивідуальному режимі, незалежно від місця і часу. У всьому світі спостерігається зростання кількості здобувачів освіти, які навчаються за дистанційними технологіями. Багаторазове збільшення інформаційних потоків змушує формулювати принципово нові пріоритети в підготовці майбутніх фахових молодших бакалаврів.
В освіті України розробляють теоретичні, практичні та соціальні аспекти дистанційного навчання. Швидкими темпами збільшуються можливості персональних комп’ютерів і програмного забезпечення, що створює досить сприятливі умови для розвитку дистанційного навчання та застосування технологій дистанційного навчання. Запровадження технологій дистанційного та змішаного навчання майбутніх фахових молодших бакалаврів з використанням можливостей платформи управління навчальним контентом Moodle, сервісів Веб 2.0, як нових форм професійної підготовки. Поширення хмарних сервісів для роботи з даними (Office 365, GoogleDrive) це все збільшило можливості використання інформаційних технологій у навчальному процесі та зумовило необхідність використання даних сервісів для розробки більш різноманітного та привабливого контенту електронних курсів.
Платформа Moodle – безкоштовну систему навчання, яку ефективно використовує значна кількість вищих навчальних закладів. Вона дозволяє подавати навчальний матеріал у різних форматах, здійснювати перевірку знань, облік успішності тощо.
Платформа Google Classroom, яка функціонально схожа на попередню, дозволяє розміщувати матеріали на YouTube-каналі.
Zoom – сервіс для проведення онлайн-заходів з можливістю запису та повторного перегляду за потреби.
Google Meet — сервіс відео-телефонного зв'язку та відеоконференцій, розроблений Google [6].
Не слід відмовлятися і від інших форм онлайн-комунікації, які доповнюватимуть названі вище: спілкування в групах за інтересами через Viber, Телеграм, Skype, Facebook, форуми, чати, блоги, електронне листування та інше.
Технології дистанційного навчання складаються з педагогічних та інформаційних технологій дистанційного навчання. Педагогічні технології дистанційного навчання – це технології опосередкованого активного спілкування викладачів зі здобувачами освіти з використанням телекомунікаційного зв’язку та методології індивідуальної роботи здобувачів освіти з структурованим навчальним матеріалом, представленим у електронному вигляді. Інформаційні технології дистанційного навчання – це технології створення, передачі і збереження навчальних матеріалів, організації і супроводу навчального процесу дистанційного навчання за допомогою телекомунікаційного зв’язку [3].
Головною метою використання технологій дистанційного навчання у передвищому фаховому закладі є забезпечення здобувачам освіти доступу до електронних освітніх ресурсів шляхом використання сучасних інформаційних технологій та телекомунікаційних мереж. Технології дистанційного навчання у передвищій фаховій освіті розкривають можливості позитивного впливу на вирішення наступних проблем при підготовці майбутніх фахівців [1]: підвищення рівня якості освіти; реалізація потреб майбутніх фахівців в освітніх послугах; підвищення професійної мобільності та активності майбутніх фахівців; формування єдиного освітнього простору в рамках вищої освіти; індивідуалізація навчання при масовості вищої освіти.
Технології дистанційного навчання включають в себе індивідуалізований процес передачі та засвоєння знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності майбутніх фахівців. Такі технології можна розглядати як природний етап еволюції традиційної системи освіти від дошки з крейдою до електронної дошки й комп’ютерних навчальних систем, від книжкової бібліотеки до електронної, від звичайної аудиторії до віртуальної аудиторії. Такі технології надають можливість проводити дистанційне навчання за допомогою Інтернету; урізноманітнювати засоби спілкування здобувачів освіти і викладачів (електронна пошта, чат, форум, обмін файлами тощо); активізувати роль викладача і здійснювати повний контроль за процесом навчання; застосовувати багаторівневу систему тестування; поповнювати базу даних, накопичувати різнобічну статистику [1]. Дистанційні технології навчання включають роботу з електронним підручником, електронною поштою, тематичними форумами й чат-конференціями, вебінарами. Електронний підручник використовується для самостійного опрацювання теоретичного матеріалу з дисципліни. Вебінари – особливий вид відеоконференцій, що одночасно забезпечує двосторонню передачу, обробку, перетворення й подання інтерактивної інформації на відстань в реальному режимі часу. Вебінари більше використовуються для донесення навчального матеріалу, тому що в цій системі мінімізовано зворотній зв’язок з аудиторією. Як правило, зворотній зв’язок відбувається через чат, де можна задати питання викладачеві в процесі вебінару та після його закінчення. Вебінари дозволяють проводити онлайн-презентації, сумісно працювати с документами й додатками, синхронно переглядати сайти, відеофайли й зображення. Такі технології застосовують для онлайн-зустрічей і співпраці викладачів та здобувачів освіти в режимі реального часу через Інтернет. У процесі опанування навчальним матеріалом доцільно використовувати тематичні форуми, де можна залишити запитання й коментарі. На відміну від очних, заочні консультації за допомогою дистанційних технологій можна проводити різними способами. Слід зазначити, що змішане навчання передбачає не просто викладання матеріалів у електронному вигляді, а обов’язковий зворотній зв’язок здобувачів з викладачем, або в електронній, або в очній формі. Постійний розвиток інформаційно-комунікаційних технологій, зростання їх освітнього потенціалу. Зокрема зазначені технотренди впливають на підвищення мотивації до навчальної діяльності, надають можливості використання нових форм у навчальному процесі, за яких здобувачі вчитимуться не тільки засвоювати знання, а й самостійно їх здобувати, використовувати отримані знання під час навчального процесу та у повсякденній діяльності. Використання дистанційних технологій має ряд переваг над традиційними формами, а саме електронне представлення матеріалу та виконання завдань в електронному вигляді, регулярне оцінювання якості виконання роботи з коментарем викладача, є можливість моніторингу успішності за електронним журналом. За такої моделі навчання очне навчання відбуваються інтерактивно. Концепція оновлення фахової передвищої освіти передбачає індивідуальнотворчий принцип формування майбутнього фахівця, виявлення і формування його творчої індивідуальності, розвиток його професійних поглядів, створення гнучких моделей організації навчального процесу. Отже, у сучасній системи організації навчання у фахової передвищої освіти застосування технологій дистанційного навчання є невід’ємною складовою для забезпечення якісної освіти. Використання дистанційних технологій в розкриває можливості позитивного впливу на підвищення рівня якості освіти, забезпечує реалізацію потреб майбутніх фахівців, підвищує професійну мобільність та активність. Дистанційні технології сприяють формуванню єдиного освітнього простору в рамках індивідуалізації навчання при масовості вищої освіти. Розвиток інформаційних технологій у сучасному світі спричинив перегляд традиційних підходів до визначення перспективних форм організації освітнього процесу.
Список використаних джерел:
1. Бацуровська І.В. Технології дистанційного навчання у вищий освіті [Електронний ресурс] / І.В.Бацуровська, О.М.Самойленко. - Режим доступу: http://www.confcontact.com/20110225/pe4_samojl.htm.
2. Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні [ Електронний ресурс ]. – Режим доступу: http://194.44.29.29/Files/PublicItems/FldDoc/7/Distance.doc
3. Кухаренко В.М. Дистанційне навчання та умови застосування / В.М. Кухаренко, О.В. Рибалко, Н.Г. Сиротенко . – Х., 2002. – 320с.
4. Самойленко О.М. Теоретичні основи використання технологій дистанційного навчання при підготовці майбутніх вчителів математики у ВНЗ [Електронне видання], / Самойленко О.М. // Матеріали Міжнар. конф. "Впровадження електронного навчання в освітній процес: концепції, проблеми, рішення". – Тернопіль, 2010. - Режим доступу : http://conf.fizmat.tnpu.edu.ua/?p=447
5. Організація дистанційного навчання у школі. Методичні рекомендації. URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf
6. Організація дистанційного навчання у школі. Методичні рекомендації. URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf.