ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ МЕДИЧНА ІНФОРМАТИКА В ПЕРІОД ПАНДЕМІЇ COVID-19
21.10.2021 23:22
[1. Інформаційні системи і технології]
Автор: Мацегора Ю.С., асистент, кафедра медичної та біологічної фізики, медичної інформатики та біостатистики, Державний заклад «Луганський державний медичний університет», м. Рубіжне
Спалах коронавірусної хвороби COVID-19 став причиною масового використання навчальних дистанційних технологій у всіх закладах вищої освіти виключенням не стали навіть медичні університети. Заклади вищої освіти у короткий термін були вимушені повністю змінити формат організації навчального процесу. У зв’язку з цим на початку і впродовж пандемії керівництво Державного закладу «Луганський державний медичний університет» вирішило перевести педагогічний процес на дистанційну форму навчання для безпеки студентів і викладачів, скоротив до мінімуму всі можливі контакти між учасниками освітнього процесу. Але у 2020-2021 році режим пом’якшився і студенти змішано відвідували заняття в очній та дистанційній формі.
Так викладачі кафедри медичної та біологічної фізики, медичної інформатики та біостатистики стикнулися з проблемою адаптації деяких тем з дисципліни медична інформатика і під дистанційну форму і під очну. Проблема полягала у тому, що для проведення занять на кафедрі використовуються спеціалізовані комп’ютерні кабінети із спеціальним програмним забезпеченням. Що не давало можливості проводити заняття дистанційно. Було прийнято рішення адаптувати календарно-тематичні плани під дистанційну форму, замінити програмне забезпечення на безкоштовні аналоги.
Для контролю студентів використовувались засоби відео зв’язку Zoom, а також тестування розроблені засобами Google.
Розглянемо приклад проведення заняття у дистанційному режимі на тему «Представлення систем підтримки прийняття рішень. Експертні системи. Побудова бази знань та структурування. Сучасна архітектура системи прийняття рішень». Питання, що підлягають вивченню на занятті: «Основні моделі представлення медичних знань. Принцип побудови і функціонування систем підтримки прийняття рішень. Експертні системи. Система знань». Кінцевий результат: побудова експертної системи за допомогою MS Excel. Із позитивних моментів, за допомогою відео зв’язку викладач мав змогу розповісти теоретичний матеріал, продемонструвати мультимедійний матеріал, продемонструвати матеріал із різних інтернет-ресурсів наочно за допомогою демонстрації екрану. Також були показані різні варіанти простих експертних систем на демонстраційних прикладах. Проблемою стало те, що не всі студенти мали змогу виконувати завдання у MS Excel, Google таблиці, а також Libre Office Calc і інші безкоштовні аналоги мали не схожий інтерфейс, були відсутні або мали різний синтаксис використовувані функції. Також деякі студенти не мали змоги заходити в Zoom з комп’ютера, а використовували для зв’язку мобільний телефон, працювали за комп’ютером. Тому під час того, коли у студентів виникали якісь труднощі виконання завдань у них не було змоги продемонструвати свій екран і таким чином, довго розбиралися у чому все ж таки помилка. Але є тема з дисципліни медична інформатика, яка дуже підходить під використання дистанційних технологій у навчанні, «Телемедицина». Для вивчення питань з цієї теми студенти напередодні створюють презентації і в режимі семінару демонструють теоретичні відомості щодо телемедичних технологій, потім розбирають ситуаційні задачі «лікар – пацієнт».
При підбиванні підсумків, в цілому, для проведення занять з дисципліни медична інформатика підходить варіант дистанційних технологій в навчанні. Необхідний лише, як і усім, час для адаптування календарно-тематичних планів, підготовки студентів до дистанційного навчання, адаптування програмного забезпечення таким чином, щоб всі студенти мали змогу користуватися їм.