ДЕРЖАВНА ПІДТРИМКА ГАЛУЗІ САДІВНИЦТВА В УКРАЇНІ ТА ЇЇ РОЛЬ У ПІДВИЩЕННІ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ САДІВНИЧОЇ ПРОДУКЦІЇ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2011

ДЕРЖАВНА ПІДТРИМКА ГАЛУЗІ САДІВНИЦТВА В УКРАЇНІ ТА ЇЇ РОЛЬ У ПІДВИЩЕННІ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ САДІВНИЧОЇ ПРОДУКЦІЇ

10.05.2023 00:38

[2. Економічні науки]

Автор: Феняк Лариса Анатоліївна, асистент, Вінницький національний аграрний університет



Україна має сприятливі природні та кліматичні умови для вирощування більшості плодово-ягідних культур не тільки для власного споживання, а й для формування експортного потенціалу.

На тлі світових тенденцій у садівництві, коли впроваджувалися нові інтенсивні технології, нові сорти, українське садівництво залишалося на тому ж рівні, що й ті ресурси, які залишились у господарствах з радянських часів. За таким умов, галузь без значних інвестицій, заміни технологій, наявності належної інфраструктури не може розвиватися за рахунок власних джерел.

Наприкінці 90-х років ХХ століття садівництво отримало особливу підтримку з боку держави через прийняття Верховною Радою України Закону від 09.04.1999 р. «Про збір на розвиток виноградарства, садівництва та хмелярства» та Постанови Кабінету Міністрів України від 15.07.05 р. №587 «Про збір і використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства». Платниками збору є суб'єкти господарювання незалежно від форм власності та підпорядкування, які реалізують алкогольні напої та пиво в оптовій та роздрібній торгівельних мережах. Збір становив 1% від виручки від реалізації цієї продукції. З 1 серпня 2011 року платники податку сплачують збір у розмірі 1,5% об’єкта оподаткування.

У 2009 році механізми державної фінансової підтримки були розширені, збільшено перелік витрат, що підлягають відшкодуванню, включаючи витрати на будівництво холодильників з регульованим газовим середовищем ємністю 500 тонн для зберігання столового винограду та домашніх фруктів. Збільшення рівня збору до 1,5% дозволило збільшити рівень відшкодування цих витрат, а також надати галузі кошти на модернізацію виробництва підприємств, що займаються вирощуванням плодів та ягід.

У 2017 році було прийнято рішення щодо подальшої підтримки галузі садівництва в рамках програми 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників і ягідників та нагляд за ними». Завдяки державній підтримці галузі садівничі господарства досягли успіху значного збільшення площ молодих садів і ягідників. Протягом 2017-2019 років закладено 13,6 тис. га плодово-ягідних насаджень. Проте, за словами І.А. Сало, відтворення багаторічних насаджень поки що недостатнє, так як площа вибуття старих насаджень майже вдвічі більша [1, с. 21–22].

Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2021 р. № 185 «Про внесення змін до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства» визначено механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою, яка використовуються для державної підтримки виробників плодів, ягід, винограду та хмелю. Бюджетні кошти спрямовуються на державну підтримку виробників плодів, ягід, винограду та хмелю з метою стимулювання збільшення площ насаджень, обсягів виробництва плодово-ягідної продукції, винограду та хмелю, нарощування потужностей з їх зберігання та переробки.

Відновлення в окремих галузях садівництва, на нашу думку, можливе на основі угод про співпрацю різних учасників за моделлю державно-приватного партнерства. Такий досвід є в європейських країнах.

З метою забезпечення виконання статті 1 Указу Президента України від 19 березня 2021 р. №103 «Про Національний фонд інвестицій» Кабінетом Міністрів України створено державне підприємство «Національний фонд інвестицій України» (постанова Кабінету Міністрів України від 31 березня 2021 р., №295). Відповідно до затвердженого статуту предметом діяльності Національного фонду інвестицій є: залучення та концентрація фінансових ресурсів для реалізації інвестиційних проектів;  фінансування та реалізація пріоритетних інвестиційних проектів;  залучення інвестицій;  підготовка інвестиційних та інших проектів;  управління об’єктами власності відповідно до закону; утворення інвестиційних фондів, участь у інвестиційних фондах;  участь у спільній діяльності;  участь у соціально значущих проєктах.

Мазур К. пропонує, за сприяння Національного інвестиційного фонду України залучити приватні інвестиції в розвиток селекційної роботи на дослідних станціях Інституту садівництва НААН. Інвестор, що вкладає кошти в інвестиції селекційних робіт, матиме право спільно з Інститутом садівництва НААН використовувати відповідні патенти та отримувати адаптовані до вимог кожного потенційного інвестора саджанці кісточкових культур. [2, с. 128]

Постановою Кабінету міністрів України від 21 червня 2022 р. №738 «Деякі питання надання грантів бізнесу» затверджено порядок надання грантів для створення або розвитку садівництва, ягідництва та виноградарства за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету.

Гранти надаються для висадки та облаштування нового саду, ягіднику, винограднику площею від 1 до 25 гектарів за умови співфінансування з отримувачем.  Станом на початок травня 2023 р. погоджено проектів надання грантів для створення або розвитку садівництва, ягідництва та виноградарства для 88 садівничих підприємств України на загальну суму 385213240 грн.

Для  досягнення належного рівня забезпечення населення країни плодово-ягідною продукцією та нарощування експортного потенціалу галузі необхідна подальша фінансова підтримка цього сектору. Перспективною, на нашу думку, може бути реалізація різноманітних локальних проєктів за участю держави та органів місцевого самоврядування, спрямованих на розвиток малого бізнесу у плодово-ягідному виробництві.

Література:

1.Сало І.А. Розвиток ринку плодів та ягід в Україні. Економіка АПК. 2020. №3. С. 16–23.

2.Мазур К. В., Легойда А. О. Дослідження стратегічних перспектив розвитку плодових культур в Україні. Збірник наукових праць ТДАТУ імені Дмитра Моторного (економічні науки). 2021. №2 (44). С. 128

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення