КОНЦЕПЦІЯ ЄДИНОГО ГАРМОНІЗАЦІЙНОГО ВІДКРИТОГО ЦИФРОВОГО ПРОСТОРУ ЗВО - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2011

КОНЦЕПЦІЯ ЄДИНОГО ГАРМОНІЗАЦІЙНОГО ВІДКРИТОГО ЦИФРОВОГО ПРОСТОРУ ЗВО

23.03.2023 20:28

[1. Інформаційні системи і технології]

Автор: Шестак Ярослав Іванович, директор ІОЦ ГЦІТ, cтарший викладач кафедри інженерії програмного забезпечення та кібербезпеки, Державний торговельно-економічний університет, м. Київ


ORCID: 0000-0002-5102-9642  

Побудова єдиного гармонізаційного відкритого цифрового простору ЗВО – складне завдання, яке потребує наукового обґрунтування. Безпосередньо єдиний гармонізаційний відкритий цифровий простір вищої освіти  використовує основні поняття та принципи традиційної освіти, доповнюючи та трансформуючи їх стосовно умов цифрового середовища. Цифрове середовище може розглядатися як трансферінтегративна галузь наукового знання і виступає основою для проектування діяльності та взаємодії студента та викладача у процесі освоєння тих чи інших профільних областей, дисциплін, модульних курсів тощо. Предметом цієї Концепції виступає цифрова трансформація вищої освіти в цифрове освітнє середовище із застосуванням сучасних цифрових технологій з утворенням єдиного цифрового простору для підвищення ефективності надання освітніх послуг та організації освітнього процесу.

Парадигма єдиного гармонізаційного відкритого цифрового простору як платформи для синхронізації та взаємодії інформаційних потоків між компонентами системи інформаційної інфраструктури ЗВО дозволяє застосувати у освітньому просторі відкриті освітні ресурси для забезпечення якості освітнього процесу та ефективності управління освітнім простором.

Термін «відкриті освітні ресурси» (Open Educational Resources, OER) був вперше введений у науковий обіг на Форумі з відкритих навчальних систем для країн, що розвиваються, організованому ЮНЕСКО в липні 2002 р. Прийняте ЮНЕСКО визначення свідчить: «Відкриті освітні ресурси та наукові ресурси, що існують у відкритому доступі або випущені під ліцензією, що дозволяє їхнє безкоштовне використання та модифікацію третіми особами» [1].

Відповідно до прийнятого визначення, відмінними рисами відкритих освітніх ресурсів є:

 методична, навчальна або наукова спрямованість матеріалів;

 підтримка різних носіїв та форматів подання інформації;

 опублікування на умовах відкритої ліцензії навчальних та наукових матеріалів, що є суспільним надбанням;

 забезпечення безкоштовного доступу та використання матеріалів іншими користувачами;

 мінімальні обмеження або без таких під час роботи з відкритими освітніми ресурсами;

 відкрите ліцензування вбудоване у існуючу систему прав інтелектуальної власності, визначених відповідними міжнародними конвенціями, та визнає авторське право на твір [1].

Таким чином, до відкритих освітніх ресурсів відносяться всі навчально-методичні та наукові матеріали, що, у відповідності до відкритого ліцензування, розміщуються у відкритому доступі забезпечуючи безкоштовний доступ, адаптивний до учасника освітнього простору, з метою використання та застосування цих ресурсів у освітньому процесі.

За минулі роки у світі було створено та розміщено в Інтернеті тисячі колекцій, що містять у відкритому доступі мільйони освітніх ресурсів лекційних курсів, електронних підручників, навчальних та методичних посібників, навчальних модулів, аудіо- та відеоматеріалів, тестів, комп'ютерних програм, а також інших матеріалів, які можуть бути використані у освітньому процесі з метою надання доступу до знань.

Головна мета побудови єдиного гармонізаційного відкритого цифрового простору ЗВО полягає у підготовці здобувачів вищої освіти, а саме:

 надання якісних освітніх послуг, за рахунок застосування сучасних цифрових технологій для організації освітнього процесу;

 доступність та прозорість освітніх послуг для всіх верст населення, включаючи інклюзивність освіти;

 задоволення інформаційних потреб для всіх учасників інформаційного простору закладу освіти;

 можливість подальшої інтеграції інформаційної системи закладу вищої освіти у інформаційну інфраструктуру світових закладів освіти тощо.

Єдиний гармонізаційний відкритий цифровий простір закладу вищої освіти (ЄГВЦПЗВО) несе в собі комфорт та всебічні можливості розвитку та задоволення інформаційних потреб всіх учасників інформаційного процесу. Це простір в якому запроваджуються новітні інформаційно-інноваційні технології освітньої діяльності та освітнього процесу, учасники освітнього простору мають можливість удосконалювати свої професійні знання та навики,  слухачі / здобувачі вищої освіти мають можливість опановувати теоретичні та практичні матеріали, організовувати індивідуальну траєкторію навчання та здобувати кваліфікації відповідного ступеня вищої освіти. 

Більшість завдань, які стоять перед розробниками єдиного гармонізаційного відкритого цифрового простору, пов'язані зі словом інтеграція: інтеграція інформаційно-технічних підрозділів, інтеграція мережної інфраструктури ЗВО, інтеграція даних, інтеграція додатків, інтеграція управлінських рішень, просторова інтеграція (інтеграція філіалів ЗВО) тощо.

Тому для вирішення вищезазначених завдань необхідно імплементувати у діяльність ЗВО Інтелектуальний центр взаємодії інформаційних компонентів інфраструктури ЗВО, в якому будуть об’єднані технічні, програмні та апаратні компоненти, що містять в собі інтелектуальні системи машинного та програмного навчання (нейромережі), з метою обробки всіх структурованих та неструктурованих потоків даних, їх аналізу, з подальшим формуванням персоналізованих рекомендацій та контролю прийнятих рішень 

 Література

1. Архітектура системи моніторингу, адаптивного агрегування та узагальнення інформації / О.Г. Додонов, Д.В. Ладне,  В.Г. Путятін, В.В. Жигало. Електронний ресурс. – Режим доступу:  http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/87085/04-Dodonov.pdf?sequence=1.

______________________________________

Науковий керівник:  Криворучко Олена Володимирівна, доктор технічних наук, професор, Державний торговельно-економічний університет, м. Київ  

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення