РОЛЬ ТА ЗНАЧЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У СФЕРІ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ
25.01.2023 17:00
[1. Інформаційні системи і технології]
Автор: Соломаха Артем Григорович, кандидат юридичних наук, доцент кафедри адміністративного права та процесу, Навчально-наукового інституту права КНУ ім. Тараса Шевченка
В умовах глобального процесу інформатизації суспільства виникає необхідність запровадження цифрових технологій не тільки у приватний сектор суспільної діяльності, але також у сферу публічного управління. Постійне розширення та поглиблення процесу інформатизації управлінської діяльності сьогодні дає змогу використовувати на практиці сучасні інформаційні технології, які дозволяють не лише накопичувати інформаційні ресурси, а й здійснювати їх комплексний аналіз, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами та процесами. Усе це вносить певні корективи у процес прийняття управлінських рішень, удосконалюючи його відповідно до сучасних вимог [1].
Цифрова трансформація — це можливість кардинального підвищення ефективності публічного управління, скорочення витрат, економії часу та ресурсів [2, c. 229]. Так, у Розпорядженні Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції розвитку електронного урядування в Україні» зазначається, що реалізація Концепції дасть змогу: «підвищити ефективність державного управління у результаті спрощення управлінських процедур, скорочення адміністративних витрат, застосування сучасних методів державного управління; підвищити якість адміністративних послуг та їх доступність; забезпечити здійснення контролю за ефективністю діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування; забезпечити високий ступінь доступності інформації про діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування, надання можливості громадянам та громадським організаціям безпосередньо брати участь у процесах підготовки проектів рішень, що приймаються на всіх рівнях державного управління; зменшити рівень корупції та тінізації економіки; досягти якісно нового рівня управління державою і суспільством у цілому, а також зміцнити довіру до інститутів держави» [3].
З огляду на вказане, цілком логічно, що критеріями, за якими визначається ефективність публічного управління внаслідок застосування цифрових технологій, є: рівень відкритості та доступності діяльності органів публічної влади, рівень довіри громадян до цих органів, ступінь залучення громадськості до прийняття публічно-владних рішень, рівень корумпованості органів публічної влади [4, c. 166].
Застосування інформаційних технологій є необхідною умовою для демократизації суспільства, розвитку громадянських ініціатив [5, c. 33], усуненню корупціогенних чинників, дебюрократизації сфери адміністративних послуг, створенню сприятливого середовища для поліпшення інвестиційного клімату для розвитку та підтримання інноваційних технологій, а також поліпшення діалогу між бізнесом, громадянами та владою в Україні [7, c. 240]. Цифрові технології нині є чи не найважливішим засобом комунікації в аспекті інформування громадян з широкого кола питань у різних сферах життя, обговорення законопроєктів та інших нормативно-правових актів у процесі їх підготовки і вироблення політичних рішень.
Разом з тим, не можна не відзначити вагомий вплив інформаційних технологій на рівень інституційної спроможності публічного управління, що має неабияку актуальність у часи, коли наша держава перебуває в умовах воєнного стану. Яскравим прикладом цього є застосунок «Дія», який було вперше презентовано у 2019 році й офіційно запущено у 2020 році. Застосунок дає змогу зберігати водійське посвідчення, внутрішній і закордонний паспорти й інші документи (цифровий студентський квиток, свідоцтво про народження дитини, тощо) в смартфоні, а також передавати їхні копії при отриманні банківських чи поштових послуг, заселенні в готель і в інших життєвих ситуаціях. Також через Дію (застосунок і/або портал) можна отримати такі державні послуги, як: єМалятко (комплексна послуга при народженні дитини), допомога внутрішньо переміщеним особам, реєстрація бізнесу і ФОП онлайн, сплата податків й подання декларацій, зміна місця реєстрації, підпис будь-яких документів за допомогою Дія.Підпису [5] тощо. Як слушно зазначають деякі науковці [6, с. 53], з огляду на те, що органи влади України ефективно перенесли свою діяльність у режим «онлайн», в застосунку «Дія» почали надавати значну кількість нових онлайн-послуг, аби забезпечити запити населення. Все це значно спростило сферу публічного управління в умовах пандемії та воєнного стану.
Разом з тим, варто окремо відзначити запровадження у липні 2021 року сертифікатів вакцинації від COVID-19. Вже у серпні 2021 року Європейська комісія визнала українські ковідні сертифікати у Дії, тож з наступного дня їх почали визнавати в Європейському Союзі [5].
У той же час, вагоме значення в умовах війни, в аспекті забезпечення якомога найшвидшої перемоги ворога, має запровадження у Дії чат-бота «єВорог», куди можна надсилати фото та відео, де видно перебування російських військ та їхньої техніки [7] та «єППО» - застосунку для смартфона, за допомогою якого можна повідомити сили української протиповітряної оборони про ворожі ракети та безпілотники [8].
Утім, попри певні досягнення, наразі вбачається необхідність подальшого впровадження інформаційних технологій у сферу публічного управління в Україні. Зокрема, в аспекті запровадження штучного інтелекту. Інформаційні технології на основі штучного інтелекту вже упродовж тривалого часу використовуються урядами багатьох сучасних держав та забезпечують доступність до даних з різних пристроїв, а також децентралізоване управління процесами та даними [8, c. 133].
Насамкінець, зауважимо, що питання інформаційних технологій у сфері публічного управління потребує подальших наукових досліджень. Зокрема, у напрямку виявлення недоліків правового регламентування та розробки шляхів удосконалення законодавства у цій сфері.
Література:
1. Шульженко І. В., Остапенко С. Ю., Симоненко В. А. Удосконалення процесу прийняття управлінських рішень. Приазовський економічний вісник. 2018. №4. С. 73-77.
2. Савченко О. С. Перспективи та проблеми розвитку цифровізації в системі публічного управління // Молодь: тези доповідей ХІХ Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів і молодих вчених (м. Київ. — 24 червня 2022 р.). К.: Університет «Україна», 2022. С. 228-230.
3. Про схвалення Концепції розвитку електронного урядування в Україні : розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.12.2010 № 2250-р. URL: http://zakon5. rada.gov.ua/laws/show/2250-2010-%D1%80.
4. Берназюк О. Роль та місце цифрових технологій у сфері публічного управління. Підприємництво, господарство і право. 2017. №10. С. 166-169.
5. Дія (сервіс). URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D1%96%D1%8F _(%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B2%D1%96%D1%81)
6. Ведмідь П. В. Роль інформаційно-комунікаційних технологій у забезпеченні ефективності державного управління. Публічне управління і адміністрування в Україні. 2020. №13. С. 32-36.
7. У «Дії» запустили чат-бот «єВорог»: як скористатися. URL: https://www.the-village.com.ua/village/city/city-news/324205-u-diyi-zapustili-chat-bot-evorog-yak-skoristatisya
8. єППО — як розробляли та погоджували з військовими застосунок, що допомагає ловити «Калібри» та «Шахеди». URL: https://dou.ua/lenta/interviews/air-defense-app/
9. Масик М. З. Інституціональна стійкість публічного управління в умовах війни. Наукові перспективи. 2022. №12(30). С. 41-54.
10. Радейко Р. І. Застосування технології «blockchain» у публічному управлінні: порівняльно-правові аспекти // Суспільні трансформації: людина, держава, соціум : матеріали доповідей Міжнародної науково-практичної конференції (29 жовтня 2020 р.). Львів : Львівський інститут ПрАТ «ВНЗ «МАУП», 2020. С. 238-241.
11. Охотнікова О. М., Корпачова С. В. Штучний інтелект у публічному адмініструванні земельних відносин: проблеми та перспективи. Часопис Київського ун-ту права. 2021. №1. С. 132-135.