ЕФЕКТИВНІСТЬ ЗАСТОСВАННЯ ПІДРОЗДІЛІВ СИЛ ПІДТРИМКИ ПРИ ВИНИКНЕННІ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
07.12.2022 12:00
[3. Технічні науки]
Автор: Бойко Сергій Сергійович, Національна академія сухопутних військ ім. гетьмана Петра Сагайдачного м. Львів; Шпак Сергій Васильович, старший викладач, Національна академія сухопутних військ ім. гетьмана Петра Сагайдачного м. Львів
Відповідно до закону України для ліквідації наслідків надзвичайно ситуації техногенного та природного характеру можуть залучатися і підрозділи Збройних Сил України. Найбільш досконалим для виконання рятувальних робіт можуть використовуватися підрозділи підтримки ЗС України.
У складі підрозділів підтримки знаходиться велика кількість спеціальної техніки та відповідних засобів інженерного озброєння здатних ефективно діяти при виникненні надзвичайних ситуацій. Дані підрозділи можуть підсилювати аварійно-рятувальні загони Державної служби надзвичайних ситуацій (ДСНС), або діяти самостійно.
На базі підрозділів сил підтримки (наприклад окремий полк підтримки – опп) створюється позаштатні підрозділи – зведені загони ліквідації наслідків стихійних лих (ЗЗЛН). В цих підрозділах проводиться розподіл та визначаються завдання особовому складу виділяється інженерна техніка відповідно до розрахунку. Окремо з особовим складом ЗЗЛН проводяться заняття та тренування з питань ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.
Таким прикладом є рішення по узгодженню з урядами Румунії, Угорщини, Словаччини і України у 2002 році був створений багатонаціональний інженерний батальйон «Тиса» у складі однієї з військових частин Закарпатській області, з метою реагування на виникнення надзвичайних ситуацій, які загрожують країнам карпатського регіону. Основні завдання інженерного батальйону:
1. евакуація населення, техніки і майна із зони стихійного лиха;
2. розчищення завалів;
3. відновлення доріг та гідротехнічних споруд;
4. охорона об’єктів та супровід гуманітарної допомоги.
Також широко використовується шляхопрокладач БАТ-2.
БАТ-2 призначений для механізації інженерних робіт при прокладанні колонних шляхів, підготовці і утриманню військових доріг, а саме:
• переміщення ґрунту при влаштуванні переходів через яри та рови;
• влаштування спусків до переправ;
• розчищення маршруту руху від чагарників, дерев, пеньків, снігу і каміння;
• влаштування проходів в завалах, в лісі і населених пунктах;
• укладки блоків дорожньо-мостових конструкцій;
• копання котлованів при самоокопуванні;
• влаштування проходів на місцевості, зараженій радіоактивними речовинами.
Для ліквідації наслідків широко використовувались шляхопрокладачі в таких надзвичайних ситуаціях як снігопади, пожежі.
Снігопади
Для ліквідації наслідків хуртовини в січні 2016 року ВМС ЗСУ використовувався шляхопрокладач БАТ-2 в Одеській та Миколаївській областях на трасі Одеса – Миколаїв, а також в Білгород-Дністровському та Болградському районах.
Під час сильних снігопадів на початку 2018 року для боротьби зі сніговими заметами в місті Сміла та його околицях на допомогу місцевій дорожнього-експлуатаційній дільниці залучався БАТ-2.
Під час сильних снігопадів в лютому 2021 року для боротьби зі сніговими заметами навчальний цент «Десна» залучав БАТ-2, проводили розчищення від заметів шляхи до навколишніх сіл та під’їздів по інфраструктурних об’єктів.
Пожежі
В квітні 2020 року до ліквідації пожежі у Чорнобильскій зоні відчудження були залучені сили інженерних військ Збройних Сил України, в тому числі 7 машин БАТ-2.
Під час масштабних пожеж на Луганщині у жовтні 2020 року, до гасіння пожеж було залучено важку інженерну техніку ЗСУ, зокрема 2 одиниці БАТ-2.
Також використовувалась інженерні машини розгородження ИМР-2М які були задіяні при ліквідації наслідків після серії диверсій на складах боєприпасів в містах Калинівка, Балаклія.
Розподіл інженерної техніки яка знаходиться на озброєнні в підрозділах сил підтримки та здатна залучатися при виникненні надзвичайних ситуацій показано в таблиці 1.
Таблиця 1
Розподіл основної інженерної техніки здатна залучатися при виникненні надзвичайних ситуаціях
Прикладом ефективного застосування даних підрозділ можна віднести паводки на заході України 2008 року коли через інтенсивні грозові дощі результатом якого було різке підняття води у річках постраждали території Карпатських гір, Прикарпаття і Закарпаття, дані території були оголошені зонами надзвичайної екологічної ситуації. Підрозділи МНС не були готові діяти при виникненні цієї ситуації. Були застосовані інженерні підрозділи які надавали допомогу населенню України на даній території.
Переходи через дамби (насипи) з використанням важкого механізованого мосту ТММ-3М1 улаштовують за допомогою естакад, які будують з різних місцевих матеріалів і ґрунту, механізованих мостів. Нахил переходу повинен бути не більше 10%, а в умовах підвищеної слизькості — не більш 5%.
До підрозділів сил підтримки також входять батальйони РХБ захисту. Підрозділи РХБ захисту чисельним складом і технічним забезпеченням в змозі виявити та знешкодити аварії на промислових підприємствах що супроводжуються викидом в атмосферу небезпечних хімічних речовин (хлор, аміак, фосген, тощо).
ЛІТЕРАТУРА
1. В.Кривцун, В.Нагачевський, О.Дутко, С.Голушко, О.Прищепа, А.Фарбота. Машини інженерного озброєння. Ч.2. Машини для подолання руйнувань та механізації земляних робіт. – Львів. – НАСВ, 2020. – 341 с.
2. В.Кривцун, В.Нагачевський, О.Дутко, С.Голушко, О.Прищепа, А.Фарбота. Машини інженерного озброєння. Ч.3. Засоби подолання перешкод. – Львів. – НАСВ, 2020. – 359 с.
3. В.Кривцун, В.Нагачевський, О.Прищепа, В.Совєцький, А.Баранов. Машини загального призначення. – Львів. – НАСВ, 2020. – 129 с.