МЕТОДИ НАЛАШТУВАННЯ ПІД РЕГУЛЯТОРА ДЛЯ КОРДОВИХ МОДЕЛЕЙ ЛІТАКІВ
06.09.2021 23:29
[1. Інформаційні системи і технології]
Автор: Чепис О.В., кафедра комп’ютерної інженерії, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, м. Тернопіль
При зміні параметрів польоту важливу роль відіграє стабілізація всіх характеристик моделі літака, основними з яких є час затримки, час підйому, час встановлення та пікове перерегулювання. При виконані маневрів пілотажу типу F2B важливо забезпечити максимально швидку реакцію на дію пілота, а також максимально короткий час встановлення.
На рисунку 1 показано криві регулювання ПІД регулятора, що налаштовувались різними методами [1].
Час затримки характеризує час відклику системи на стрибкоподібний вплив, час підйому характеризує швидкість зміни кривої та досягнення її до необхідного значення. Даний параметр найшвидче досягається при використанні модифікованого методу Зіглера – Нікольса.
Час встановлення, що характеризує час, при якому відбувається затухання коливання кривої при реакції є найкращим при використанні методів Зіглера – Нікольса та Тиреуса – Луйбена.
Пікове перерегулювання характеризує максимальне перерегулювання кривої. Показник в модифікованому методі Зіглера – Нікольса найкраще відповідає вимогам.
Для забезпечення стабільності польоту та керування кордовими моделями літаків типу F2B необхідно забезпечити два основних параметри регулювання: максимальну швидкість реакції та найшвидше затухання коливань.
Провівши аналіз кривих для різних методів налаштування ПІД регулятора найкраще відповідає поставленим критеріям метод Зіглера-Нікольса, незважаючи на те, що модифікований метод проявляє кращі показники в часі підйому та часі реакції, але враховуючи, що крива регулювання в даному методі встановлюється надто довго - він не може бути використаний [2].
Література:
1. Дипа С. Н., Судха Г. Продольное регулирование динамики самолета на основе оптимизации параметров пропорционально-интегральнодифференциального регулирования. Теплофизика и аэромеханика. Университет Анна, Региональный центр, Коимбатор. 2016. С.193–202
2. Чепис О. В. Методи та засоби цифрового ПІД регулювання системою керування обертами двигуна моделі літака. Тернопіль, 2020. С. 29–34.