ЗАСТОСУВАННЯ ПРИЧИННО-НАСЛІДКОВИХ ДІАГРАМ У СИСТЕМАХ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ВИЩОЇ ОСВІТИ
06.09.2021 21:16
[1. Інформаційні системи і технології]
Автор: Нятіна Н.Л., к. т. н., доцент, кафедра економічної кібернетики, Новокаховський політехнічний інститут, м. Нова Каховка
Вища освіта України на поточний момент зазнає кризи, ключовою проблемою якої є недостатня якість освіти.
Якісна освіта передбачає наявність у випускників вишів відповідних державним стандартам освіти компетентностей, на отримання яких мають вплив певні фактори освітньої діяльності ВНЗ, а саме: зміст, методологія, організація і технологія навчання. Для свідомого впливу на процес формування цих факторів, а також для подальшого керування ними, освіта потребує системи управління якістю, що базується на сучасних, аналітичних методах контролю і аналізу складових освітньої діяльності.
Застосування причинно-наслідкових діаграм Ісікави для дослідження і подальшого усунення чинників негативного впливу на якість навчального процесу ВНЗ, приведе у відповідність знання, вміння і навички здобувачів освіти державним освітнім стандартам. Тому тема є актуальною.
Причинно-наслідкова діаграма – це графічний спосіб дослідження, що допомагає ідентифікувати і наочно представити причини конкретних подій, явищ, проблем або результатів.
Узагальнений вигляд причинно-наслідкової діаграми Ісікави наведений на рис. 1.
Застосування діаграм Ісікави до освітнього процесу у ВНЗ дозволяє провести його структурування і вибір найбільш значущих факторів, зосередившись на яких можна ефективніше управляти якістю навчання.
Отримана у процесі дослідження причинно-наслідкова діаграма чинників негативного впливу на якість навчального процесу ВНЗ наведена на рис. 2.
Причинно-наслідкова діаграма наочно представляє співвідношення між результатом освітньої діяльності ВНЗ і всіма можливими причинами, що впливають на нього.
Застосування причинно-наслідкових діаграм має переваги:
• дає можливість глибше вникнути в проблему;
• допомагає нестандартно підійти до вирішення питання.
До недоліків застосування причинно-наслідкових діаграм можна віднести необхідність попереднього пошуку можливих причин досліджуваного наслідку, а також неточність при визначенні ступеня впливу виявлених причин на ймовірність виникнення наслідку.
Таким чином, застосування причинно-наслідкових діаграм Ісікави у системах управління якістю навчального процесу ВНЗ дозволяє отримати відомості про основні закономірності процесу навчання, виявити зв'язок різних компонентів цього процесу між собою, визначити чинники, що вимагають першочергової уваги.
Література:
1. Вакуленко А. В. Управління якістю: Навч.-метод. посіб. для самост. вивчення дисципліни / Київський національний економічний ун-т – К.: КНЕУ, 2004. -168 с.
2. Волков О.І. Системи якості вищих навчальних закладів: теорія і практика / О.І. Волков, Л.М. Віткін, Г.І. Хімічева, А.С. Зенкін. — Київ: видавництво «Наукова думка», 2006. — 301 с.
3. Клименко М., Дуброва О.С., Барабась Д.О., Омельяненко Т.В., Вакуленко А.В. Управління конкурентоспроможністю підприємства: Навчальний посібник. – К. : КНЕУ, 2006. – 527 с.
4. Коротков Э.М. Управление качеством образования. Учебное пособие. М.: Мир, Академический Проект, 2006. -320 с.