АНАЛІЗ СТАНУ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ІНТЕРНЕТ ТОРГІВЛІ В СВІТОВОМУ ГОСПОДАРСТВІ
05.09.2021 21:52
[2. Економічні науки]
Автор: Іванова М.О., к. е. н., доцент, кафедра підприємництва та маркетингу, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ
Не зважаючи на те, що Інтернет- торгівля існує вже біля 29 років її частка, до недавнього часу, складала всього 14,1% від обсягу всієї роздрібної торгівлі світу. По при прогнози маркетологів, про значне зростання електронної комерції, які базувалися на зручності, доступності, економії часу покупців та відносно низьких цін на товари у порівнянні з аналогічними у звичних магазинах, більшість покупців не спішили змінювати свої звички традиційного шопінгу, так, наприклад, у США за 2019 рік частка електронної комерції складала всього 15,8% від загального обсягу роздрібної торгівлі.
У 2020 році за рахунок карантинних обмежень через пандемію COVID-19, та закриття звичайної економіки, кардинально змінило ставлення суспільства до Інтернет-торгівлі. У магазинів роздрібної торгівлі об’єм продажу зменшився майже вдвічі, тоді як магазини, які використовують і онлайн продажі, практично не зазнали збитків. Так за оцінками Digital Commerce 360, Target з квітня 2020 році збільшив свої електронні продажі майже на 275%, що дозволило йому досягнути найкращих фінансових результатів за останні роки, незважаючи на зниження продаж у магазинах.
Загальний обсяг роздрібної торгівлі у США в 2020 році збільшились на 6,9 % до 4,4 трлн. доларів. На онлайн-продажі припадає 101% всього приросту роздрібної торгівлі .
Карантинні обмеження викликали стрімке зростання сегмента електронної комерції і значно вплинули на модель споживацької поведінки в світі.
Хоч і спостерігається загальна тенденція збільшення частки електронної комерції в загальному обсязі роздрібної торгівлі, але динаміка розвитку цього явища за країнами світу є нерівномірною.
За даними Digital Commerce 360, у 2020 році ринок електронної комерції США зріс на 44%, що складає $861,12 млрд. Частка онлайн-продажів в загальному обсязі роздрібних продажів в 2020 році склала 21,3% в порівнянні з 15,8% в 2019 році і 14,3% в 2018 році. Тоді як у Німеччині, за даними асоціації Bevh, обсяг електронної торгівлі зріс всього на 14,6% і склав €83,3 млрд євро. Згідно оцінці Конфедерації торгівлі і підприємництва Греції обсяг електронної комерції в 2020 році у порівнянні з аналогічним періодом 2019 року збільшився майже у три рази. В 2020 році українці придбали через Інтернет товарів на суму 107 млрд. грн., що на 41% більше ніж у 2019 році.
Змінилася і модель споживацької поведінки; все більше покупців віддають перевагу онлайн-купівлі. Поглиблений аналіз опитування клієнтів PYMNTS показав, що більші половини (52%) респондентів, які перейшли на онлайн покупки продуктів під час локдауну, не збираються повертатися до своїх старих звичок і 60% респондентів, які перейшли на онлайн покупки товарів, за виключенням продуктів, поділяють їхню думку.
Змінився і віковий склад Інтернет-покупців. В 2020 році у Німеччині кожний третій онлайн-покупець мав вік більше 60 років, тоді як у 2019 році на цю вікову категорію припадало менше четвертої частини всіх покупок.
Отже можна зробити висновок: Інтернет-торгівля є порівняно новим сегментом світової економіки, який швидко розвивається і створює додаткові переваги продавців у форс-мажорних обставинах.
Література:
1. Малюта І.А. Аналіз сучасного стану та перспективи розвитку Інтернет-торгівлі в Україні / І.А. Малюта, А.Є. Оголь // Ефективна економіка.-2019-№1 – [Електронний ресурс].- Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2019/51.pdf
2. Digital Commerce 360. – Access mode : https://www.digitalcommerce360.com/topic/online-marketplaces/
3. Офіційний сайт Асоціації рітейлерів України – [Електронний ресурс].- Режим доступу: https://rau.ua/aboutus/