ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ЦІННОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ
10.11.2025 21:16
[4. Педагогічні науки]
Автор: Щербакова Марина Анатоліївна, викладач вищої категорії, старший викладач, Балаклійський педагогічний фаховий коледж Комунального закладу "Харківська гуманітарно-педагогічна академія" Харківської обласної ради, м. Балаклія, Харківська обл., Україна
У Законі України «Про освіту» зазначено, що головна мета освіти полягає у всебічному розвитку людини як особистості та найвищої суспільної цінності. Освіта має сприяти розкриттю талантів, розвитку інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формуванню системи цінностей і компетентностей, необхідних для успішної самореалізації. Вона також покликана виховувати відповідальних громадян, здатних робити свідомий суспільний вибір і спрямовувати свою діяльність на благо інших людей та суспільства. На цій основі має відбуватися збагачення інтелектуального, економічного, творчого й культурного потенціалу українського народу, а також підвищення рівня освіти громадян для забезпечення сталого розвитку України та її інтеграції до європейського простору.
Отже, в умовах євроінтеграції питання формування системи цінностей студентської молоді у процесі навчання у закладах фахової передвищої освіти стає дедалі актуальнішим. У зв’язку з цим сучасна педагогічна наука має визначити сутність поняття «педагогічні цінності» та окреслити педагогічні умови їх ефективного формування.
Педагогічні цінності − це сукупність морально-етичних, гуманістичних і професійних орієнтирів, які визначають зміст, мету та способи педагогічної діяльності, регулюють взаємини педагога з вихованцями, колегами, батьками й суспільством загалом. Вони відображають систему переконань педагога, його ставлення до дитини як до найвищої цінності, а також сприяють формуванню позитивного освітнього середовища та професійного саморозвитку.
Педагогічні умови є важливою складовою педагогічної системи, оскільки у них сконцентровано якісні характеристики освітнього середовища. Вони зумовлюють функціонування і розвиток цієї системи з точки зору особистісного та процесуального аспектів.
Отже, одним із основних завдань закладу вищої освіти вважаємо організацію таких педагогічних умов, які розвивають мотивацію здобувачів освіти до професійної діяльності, сприяють набуттю і поглибленню фахових знань, умінь і навичок, а також зумовлюють розвиток таких професійних та особистісних якостей, які формують професійні цінності майбутніх вихователів.
Охарактеризуємо педагогічні умови формування професійних цінностей у майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти в процесі педагогічної практики, яка є однією із складових їх професійної підготовки.
1. Удосконалення процесу організації педагогічної практики, орієнтованої на формування професійних цінностей майбутніх вихователів. Якісний вплив освітнього середовища на здобувача освіти, врахування його потреб, переконань та інтересів сприяють як професійному розвитку майбутніх вихователів в цілому, так і набуття певних професійних цінностей.
2. Особистісно орієнтований підхід до формування професійних цінностей майбутніх вихователів у процесі педагогічної практики. Врахування індивідуальних особливостей особистості у процесі формування професійних цінностей майбутніх вихователів під час педагогічної практики відбувається у процесі: спонукання до творчого і девіантного мислення; визнання права здобувача освіти на нестандартні професійні рішення; сприяння розвитку позитивних вражень від професії вихователя; здійснення педагогічного консультування студентів та надання методичної допомоги.
3. Формування аналітичних цінностей-умінь майбутніх вихователів у процесі організації науково-дослідної роботи протягом педагогічної практики. Підвищення рівня якості процесу організації педагогічної практики, яка спрямована на розвиток науково-дослідної роботи майбутніх вихователів.
Тож, цінності в освіті мають бути не просто добіркою ефективних правил життєдіяльності здобувача освіти у суспільстві, а наочним набором внутрішніх щоденних принципів, які допоможуть знайти своє покликання, самореалізуватися в професійній діяльності, розвинути свій творчий потенціал, стати професіоналом тощо. Важливо, щоб кожен учасник освітнього процесу, і здобувач освіти зокрема, усвідомлював, що цінності – це не є щось бездоганне, якась абстрактна складова, непридатна у житті. Професійна підготовка, а особливо процес педагогічної практики, має спрямовуватись не лише на оволодіння фаховими компетентностями, а й на формування системи цінностей здобувачів освіти.
Література
1. Антонова Н. О. Ціннісні орієнтації у системі особистісних якостей студентів вищого педагогічного навчального закладу: автореф. дис. … канд. психол. наук: спец. 19.00.07. Київ, 2003. 21 с.
2. Бойченко Н. М. Ціннісна самоідентифікація особистості у світлі теорії значущості. Політологічний вісник. зб-к наук. праць. К.: «ІНТАС», 2015. Вип. 77. С. 68–78.
3. Гордєєва К. С. Професійні цінності в системі соцільно-педагогічної роботи. Гуманізація начально-виховного процесу : зб. наук. праць / [за заг. ред. проф. В. І. Сипченко. Слав'янськ. 2022. Вип. LXVIII. Ч. І. С. 182-188.