ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ВОЛОДІННЯ ОРАТОРСЬКОЮ МАЙСТЕРНІСТЮ В АДВОКАТІВ
14.10.2025 13:54
[4. Педагогічні науки]
Автор: Кернас Андрій В’ячеславович, кандидат психологічних наук, старший викладач, Одеський національний економічний університет, Україна; Тарасова Ксенія, здобувач вищої освіти, факультет міжнародної економіки, Одеський національний економічний університет, Україна
Ораторська майстерність є ключовим професійним умінням адвоката, оскільки вона забезпечує ефективний вплив на аудиторію та дозволяє досягати результатів у судових дебатах, переговорах і спілкуванні з клієнтами. [2, с. 21–22]. Володіння мовленням визначає не лише якість аргументації, але й рівень довіри до юриста, що є важливим фактором успішної професійної діяльності [1, с. 45].
Сучасні дослідження з риторики підкреслюють, що ораторська майстерність поєднує технічні та психологічні аспекти, включаючи логічну аргументацію, виразність, чіткість мовлення та здатність керувати увагою слухачів [3, с. 5-6]. Риторика виконує дві основні функції: формує мислення оратора та забезпечує вплив на свідомість слухача, що особливо важливо для адвоката у професійній діяльності [4, с. 12-13].
З огляду на зазначене, дослідження психологічних особливостей формування навичок ораторської майстерності в адвокатів є актуальним як для теоретичної науки, так і для практичної підготовки юристів. Розкриття цих аспектів дозволяє підвищити ефективність професійної діяльності та якість комунікації адвоката з різними аудиторіями [2, с. 22].
Ораторська майстерність є складним комплексом знань, умінь і навичок, що забезпечують здатність адвоката не лише створювати логічно структуровану та яскраву промову, а й ефективно здійснювати комунікативне управління аудиторією, враховуючи індивідуально-психологічні особливості співрозмовників. Цей комплекс включає здатність до імпровізації, регулювання власного емоційного стану і формування психологічного контакту з аудиторією та підзахисними [1, с. 15-18; 6, с. 4-7].
Психологічний компонент ораторської майстерності увазі формування у адвоката таких якостей, як емоційна стійкість, самоконтроль, здатність до емпатії та інтерпретації невербальних сигналів аудиторії. В кризових ситуаціях, зокрема під час судових дебатів, адвокат має управляти власним стресом і впливати на емоційний стан слухачів, формуючи атмосферу довіри і сприйняття. Важливим є і процес психологічної сумісності з підзахисним, що сприяє відкритості і конструктивній співпраці [5, с. 8-10; 2, с. 24-26].
Комунікативна компетентність адвоката передбачає уважне сприйняття і швидку адаптацію до реакцій різних учасників процесу (суддів, присяжних, клієнтів), а також уміння вибрати відповідний стиль висловлювання та невербальні засоби впливу. Ця компетентність формується через цілеспрямовані тренінги та практику, що сприяють розвитку комунікативної гнучкості й ефективності. Навички аргументованої і послідовної мовної поведінки тісно пов'язані з когнітивними процесами аналітичного мислення адвоката [6, с. 22-25; 5, с. 33-36].
Оволодіння ораторськими вміннями позитивно впливає на професійну діяльність адвоката, розширюючи його можливості в ефективному поданні позиції в суді, у спілкуванні з клієнтами і колегами. Відповідні психологічні навички забезпечують не лише кращий контроль над промовою, а й формують впевненість, авторитет і здатність переконувати, що вкрай важливо у процесі захисту прав і інтересів [5, с. 15-17; 2, с. 28-30].
Психолого-риторична підготовка сприяє підвищенню рівня професійної мотивації, розвитку критичного мислення і здатності адаптуватися до різних юридичних ситуацій. Це забезпечує адвокату можливість з успіхом здійснювати професійну діяльність в умовах високого навантаження і психологічної напруги, підтримуючи ефективність і якість обслуговування клієнтів [1, с. 20-22; 6, с. 30-32].
У професійній діяльності адвоката значну роль відіграють емоційні чинники, серед яких тривожність і стрес є одними з найпоширеніших психологічних викликів. Тривожність виникає як реакція на високий рівень відповідальності та невизначеність, вона може знижувати концентрацію і якість мовлення. Стрес, може бути як позитивним (еустрес), сприяючи мобілізації ресурсів, так і негативним (дистрес), що веде до емоційного вигорання. Важливим є розвиток упевненості, яка допомагає долати стресові ситуації та зберігати контроль над промовою в будь-яких умовах [5, с. 8-10; 6, с. 4-7; 1, с. 20-22].
Когнітивні чинники визначають рівень логічного мислення, культуру мовлення та здатність до чіткої й послідовної аргументації. Для адвоката важливо дотримуватися правил логіки побудови судових промов, уникати двозначностей та логічних помилок. Культура мовлення включає володіння літературною мовою, правильність висловлювань і використання ефективних риторичних прийомів. Чіткість аргументації забезпечує переконливість і сприяє кращому сприйняттю позиції адвоката судом та іншими учасниками процесу [2, с. 24-26; 3, с. 10-12; 4, с. 15-18].
Мотивація адвоката зумовлює активне прагнення до самовдосконалення та успішного виконання професійних обов’язків. Вона є драйвером постійного розвитку комунікативної компетентності — здатності ефективно передавати інформацію, аналізувати реакції аудиторії, використовувати різні стилі спілкування залежно від контексту та характеру співрозмовника. Ця компетентність критична для налагодження довірчих відносин із клієнтами й колегами, та й для ефективної участі у судових дебатах [2, с. 28-30; 5, с. 15-17].
Для формування і вдосконалення ораторських навичок у адвокатів застосовують різні тренінги та психотехніки. Риторичні тренінги включають постановку голосу, розвиток дикції, інтонації і темпу мовлення, що робить промову більш виразною і зрозумілою [6, с. 18-22].
Моделювання судових дебатів і рольові ігри допомагають логічно відстоювати позицію суду, швидко реагувати на контраргументи і контролювати емоції [1, с. 18-20; 5, с. 12-15]. Техніки подолання стресу, такі як дихальні вправи, релаксація і когнітивно-поведінкові практики, розвивають емоційну стійкість [5, с. 8-10; 6, с. 4-7]. Розвиток невербальних навичок (жестикуляція, міміка, зоровий контакт) і відеозаписи виступів покращують загальне сприйняття промови [2, с. 24-26]. Індивідуальний коучинг допомагає усунути мовленнєві бар’єри і сформувати впевненість у виступах [5, с. 14-16].
Тренінги з розвитку критичного мислення і логіки покращують структуру аргументації, важливу для судових промов [3, с. 10-12; 4, с. 17-19].
Ораторська майстерність адвоката — це складний комплекс психологічних і комунікативних умінь, що охоплюють розвиток емоційної стійкості, самоконтролю, вміння адаптуватися до реакцій аудиторії та формувати довіру. Цей комплекс важливий для ефективного юридичного представництва, переконливої аргументації та побудови професійних відносин із суддями, клієнтами і колегами [1, с. 20-22; 2, с. 28-30; 5, с. 15-17].
Розвиток ораторських навичок повинен бути невід’ємною частиною системи професійної підготовки юристів, оскільки це сприяє не лише підвищенню рівня комунікативної компетентності, а й формуванню психологічної готовності до публічних виступів у складних правових ситуаціях, які є частим явищем у цій сфері. Постійне вдосконалення цих умінь є запорукою успішної діяльності адвоката у сучасних умовах правозастосування [3, с. 10-12; 6, с. 30-32].
Перспективи подальших досліджень полягають у комплексному вивченні методів інтеграції психолого-риторичної підготовки у навчальні програми юридичних ВНЗ, а також у розробці адаптивних тренінгів і технологій подолання емоційного вигорання адвокатів. Особливу увагу варто приділити дослідженню специфіки невербальної комунікації та її впливу на ефективність ораторської діяльності юридичних фахівців у різних юрисдикціях [4, с. 15-18; 6, с. 33-36].
Список використаних джерел:
1. Репозитарій ЛДУФК ім. І. Боберського. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/server/api/core/bitstreams/db6bc83d-a87c-4712-9cf3-70cc728c202e/content
2. Кафедра права та публічного управління – проф. комунікація, підготовка юристів (Семеног, Насиленко). URL: https://law.sspu.edu.ua/files/documents/books/library/1/prof-komunik_pidgotovka_yuristiv_semenog_nasilenko!!!!.pdf
3. Основи ораторської майстерності. НТУ «ХПІ». URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/items/ac33899a-ce04-4007-9ceb-6df0bffb748d
4. Ісаєнко Т.К., Лисенко А.В. Риторика: навч. посіб. – Київ: КНУБА, 2019. URL: https://org2.knuba.edu.ua/mod/resource/view.php?id=42519&forceview=1
5. Пономаренко В.В. Психологічні особливості фахової діяльності адвокатів, 2017. URL: http://www.pps.nuoua.od.ua/archive/v2_2017/16.pdf
6. Іванцова О.В. Психологічні особливості діяльності адвоката, 2020. URL: https://dspace.nlu.edu.ua/bitstream/123456789/10712/1/Ivancova_54-55.pdf