ПРОБЛЕМИ ФІНАНСОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЖКГ В УКРАЇНІ
14.10.2025 13:20
[2. Економічні науки]
Автор: Васютенко Богдан Петрович, магістрант, Сумський національний аграрний університет, м. Суми; Рибіна Лариса Олександрівна, кандидат економічних наук, доцент, Сумський національний аграрний університет, м. Суми
Житлово-комунальне господарство (ЖКГ) України є критично важливою, проте хронічно неефективною галуззю. До повномасштабного вторгнення сектор ЖКГ страждав від застарілості інфраструктури, високих технічних втрат та перманентної невідповідності тарифної політики економічним реаліям [1]. Військова агресія загострила ці проблеми, спричинивши катастрофічне руйнування активів, особливо в енергетичному та тепловому секторах, та створивши значний фінансовий дисбаланс через мораторій на підвищення тарифів [2]. Таким чином, фінансова стійкість ЖКГ перейшла у категорію життєвого виклику, а актуальність дослідження підкреслюється величезними фінансовими потребами, що є частиною загальної вартості відновлення України, оціненої у приблизно 500 млрд євро [2].
Правові засади функціонування ЖКГ визначаються Законом України «Про житлово-комунальні послуги» [3]. Інструментами дослідження слугували: аналіз положень Закону № 2479-ІХ про мораторій на тарифи та механізм компенсації різниці в тарифах (КРТ), аналіз динаміки заборгованості населення за ЖКП на основі даних Державної служби статистики [4] та оцінка фінансових потреб на відновлення [2]. У роботі застосовано порівняльний аналіз механізмів державно-приватного партнерства (ДПП) в Україні та країнах ЄС та вивчено роль фінансової інклюзії та грамотності домогосподарств як детермінантів платіжної дисципліни [5]. Дослідження сфокусоване на виявленні впливу як ендогенних (неефективність інфраструктури), так і екзогенних (військовий стан, регуляторна політика) факторів на фінансове забезпечення сектору ЖКГ в Україні.
У ході дослідження встановлено, що ключовими проявами фінансової кризи у секторі ЖКГ є:
1) Катастрофічне зростання заборгованості - сукупний борг населення за житлово-комунальні послуги зріс з 66,31 млрд грн (І півріччя 2021 р.) до 106,65 млрд грн (ІІ квартал 2025 р.) [4]. Понад 63% цього боргу припадає на послуги, що підпадають під мораторій (тепло, гаряча вода, газ) [4]. Зростання заборгованості за електроенергію на 15 млрд грн також підкреслює загальну кризу платіжної спроможності [6].
2) Дефіцит ліквідності підприємств - мораторій на тарифи (КРТ) створив ситуацію, коли підприємства залежать не від власної ефективності, а від фіскальної спроможності та дисципліни державного бюджету щодо своєчасної компенсації різниці в тарифах. Це призводить до хронічної неліквідності та унеможливлює планові ремонти у сфері ЖКГ [1].
3) Блокування модернізації - незважаючи на існування близько 200 договорів ДПП (138 з яких - комунальні концесії), жоден не став історією успіху через недосконалість законодавчої бази та відсутність гарантій для інвесторів.
4) Капітальний виклик відновлення - пряма шкода Україні досягла $176 млрд, при цьому в енергетичному секторі відбулося 70-відсоткове збільшення пошкоджених або зруйнованих активів [2]. Це свідчить про необхідність відокремлення операційних фінансів від фондів екстреного капітального відновлення.
Фінансова криза ЖКГ є багатофакторною і не може бути подолана без комплексних структурних реформ. Для забезпечення фінансової стійкості галузі та її відновлення пропонуються такі стратегічні шляхи:
1) Реформа тарифоутворення. Поетапне скасування мораторію та перехід до економічно обґрунтованих тарифів, замінивши неефективний механізм КРТ на адресне соціальне субсидування для вразливих верств населення.
2) Інвестиційна реформа. Термінове оновлення законодавчої бази ДПП/Концесій, що усуне правові бар'єри та впровадить механізми зниження інвестиційних ризиків (за прикладом країн ЄС).
3) Управління заборгованістю. Запровадження дієвих стратегій реструктуризації боргів у поєднанні з посиленням правових механізмів стягнення та підтримкою програм підвищення фінансової грамотності домогосподарств [5].
4) Стратегічне фінансування відновлення. Активне залучення та прозоре використання міжнародних грантів та пільгових кредитів, які мають бути спрямовані виключно на відновлення критичної інфраструктури та підвищення її енергетичної стійкості [2].
Застосування цих рекомендацій дозволить відновити платоспроможність підприємств та зробити ЖКГ інвестиційно привабливим для довгострокового відновлення України.
Література
1. Левчук К.О., Ровков В.Л. Стан житлово-комунального господарства України. Економічний вісник Дніпровського ДТУ. 2024. №2(29). DOI: https://doi.org/10.31319/2709-2879.2024iss2(9).318837pp34-42 (дата звернення 06.10.2025).
2. Білоус О. Україні знадобиться 524 млрд дол. на відновлення після війни - Світовий банк. РБК Україна. URL: https://www.rbc.ua/rus/news/ukrayini-znadobitsya-524-mlrd-dolariv-vidnovlennya-1740478013.html (дата звернення 06.10.2025)
3. Про житлово-комунальні послуги. Закон України 9 листопада 2017 р. № 2189-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2189-19#Text (дата звернення 10.10.2025)
4. Заборгованість українців за комунальні послуги перевищила 100 млрд грн URL: https://skilky-skilky.info/zaborhovanist-ukraintsiv-za-komunalni-posluhy-perevyshchyla-100-mlrd-hrn/ (дата звернення 10.10.2025)
5. Ковалів Ю., Бойчук Т. ЖКГ: як запустити механізм концесії в Україні. Вокс Україна. URL: https://voxukraine.org/dorogi-porti-zhkg-yak-zapustiti-mehanizm-kontsesiyi-v-ukrayini (дата звернення 10.10.2025)
6. Новини ЖКГ. Статистика. Україна комунальна. URL: http://statistic.jkg-portal.com.ua/?page=18 (дата звернення 10.10.2025)