Основною складовою наповнення місцевих бюджетів є плата за використання земель у межах населених пунктів, в основу якої покладено нормативну грошову оцінку, тому її проведення завжди залишається актуальним питання. Саме від застосування обраних методів оцінки залежить справедливий оптимальний розмір щорічних внесків, таких як земельний податок чи орендна плата. Нормативна грошова оцінка оперує рентними доходами від земельної ділянки, включаючи групу коефіцієнтів, які відображають вплив на вартість ділянки групи найважливіших рентоутворюючих факторів. Зміни, які відбулися в процесі реформування земельних відносин в економічних галузях, потребують здійснення нормативної грошової оцінки земель на новій інформаційній базі за уніфікованою методикою.
В Україні триває процес здійснення ринкових реформ, що включає, зокрема, земельну реформу, кінцевою метою якої є формування цивілізованого ринку землі, що є невід’ємною частиною економіки будь-якої розвинутої держави. Земля є найважливішим ресурсом, який посідає виняткове місце в житті й розвитку будь-якого суспільства та перебуває під особливою охороною держави.
Метою земельної реформи в Україні є створення ефективної системи землекористування, одним із невід’ємних елементів якої є дієвий механізм економічного регулювання земельних відносин. Характерною рисою цього механізму є вільний перерозподіл земельних ресурсів, перехід їх до більш ефективного власника, користувача на підставі дії цінового фактора ринку землі.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель [1].
В Україні ствοренο нοрмативнο-метοдичну базу для здійснення грοшοвοї οцінки сільськοгοспοдарських угідь, яка містить низку метοдик і пοрядків визначення цієї οцінки, вοднοчас їй властиві певні недοліки. Грοшοва οцінка є невід’ємнοю складοвοю у реалізації державних захοдів щοдο οпοдаткування та цінοутвοрення.
Об’єктом нормативної грошової оцінки є земельні ділянки усіх категорій та форм власності в межах території територіальної громади (або її частини) [2].
Нормативна грошова оцінка – це оцінка, основою розрахунку якого є рентний дохід від використання земельної ділянки протягом певного періоду часу. Тобто в її основі лежить рентний дохід– це, по суті, ті гроші, які можна отримати від найефективнішого використання земельної ділянки за цільовим призначенням.
У межах населеного пункту нормативна грошова оцінка земельних ділянок розраховується на 1 кв. м. Розрахунок залежить від багатьох факторів, серед яких:
- функціональне використання земельної ділянки;
- місцезнаходження земельної ділянки;
- якість ґрунту;
- екологічна ситуація;
- інші фактори.
Під час виконання нормативної грошової оцінки використовуються наступні Нормативно-правові акти:
- Земельний Кодекс України[6];
- Податковий Кодекс України[7];
- Закон України «Про оцінку земель» [8];
- Закон України «Про землеустрій» [9];
- Закон Про«Державний земельний кадастр» [10];
- Постанова Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок» [2];
- Національний стандарт №1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав» [4];
- Національний стандарт №2 «Оцінка нерухомого майна» [5].
В результаті проведення нормативної оцінки інженер– землевпорядник формує технічну документацію а дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки громадяни можуть отримати виключно через центри надання адміністративних послуг, створені при місцевих державних адміністраціях та органах місцевого самоврядування.
Варто зауважити, що раніше розрахунок нормативної грошової оцінки земель зводився до трьох випадків.
Перший – земля в межах населених пунктів обраховувалася за базовою вартістю м2 землі в населеному пункті окремою документацією, а далі із застосуванням коефіцієнтів можна було вже визначити нормативну грошову оцінку для будь-якої ділянки в межах проведеної оцінки. Нормативна грошова оцінка для земельних ділянок розташованих в межах населених пунктів повторно потрібно проводити не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Другий – земельні ділянки сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів. Відповідно до постанови КМУ №105 від 7 лютого 2018 року “Про проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України” була проведена нормативна грошова оцінка всіх земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів і з часом передбачала проведення повторної "всеукраїнської" НГО для земель сільськогосподарського призначення, з 1 січня 2019 року вона вже враховувалася. Але вже 5 січня 2021 року Постановою КМУ №6 було дозволено проводити нормативну грошову оцінку для окремих земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Третій – решта земельних ділянок за межами населених пунктів (крім сільськогосподарського призначення), для яких нормативна грошова оцінка розроблялася окремо на кожну земельну ділянку і відповідно до Закону України "Про оцінку земель" повторно потрібно проводити не рідше ніж один раз на 7-10 років.
За період останньої земельної реформи та становлення ринку земельних відносин було затверджено декілька Методик розрахунку нормативної грошової оцінки як для окремих категорій земель, так і останньої загальної для всіх категорій від 3 листопада 2021 р. № 1147. Ця методика є кардинальною зміною нормативно-правової бази оцінки, тому як до неї існувало 3 різні Методики нормативної грошової оцінки, а саме земель сільськогосподарського призначення, несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), населених пунктів. Одразу після прийняття методики нової методики всі інші втратили чинність.
Отже, нова методика стала уніфікованою та об’єднала в собі три попередні, що суттєво спростило її використання та розрахунки.
Література:
1. Про оцінку земель: Закон України від 11.12.2003 р. № 1378-IV. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2004. № 15, ст. 229
2. Методика нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Постанова КМУ від 3 листопада 2021 р. № 1147. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1147-2021-%D0%BF/print.
3. Еxpert-in. Експертна оцінка URL: https://www.expert-in.com.ua/ru/oczenka-zemly/
4. Національний стандарт №1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав». Постанова від 10 вересня 2003 р. № 1440. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1440-2003-%D0%BF#Tex
5. Національний стандарт №2 «Оцінка нерухомого майна». Постанова від 28 жовтня 2004 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1442-2004-%D0%BF#Text.
6. Земельний Кодекс URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2768-14#Text.
7. Податковий Кодекс URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text.
8. Закон України «Про 1442 оцінку URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1378-15#Text.
9. Закон України «Про URL: України. України земель» землеустрій» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/858-15#Text.