ТЕРМІНОЛОГІЧНІ ВІДМІННОСТІ У ЗАКОНОДАВСТВІ УКРАЇНИ ТА ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ ЩОДО ФІНАНСОВОГО МОНІТОРИНГУ: НАСЛІДКИ ДЛЯ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ
11.10.2025 13:46
[5. Юридичні науки]
Автор: Дубіцький Максим Валерійович, аспірант третього року навчання, Національний університет «Києво-Могилянська академія», місто Київ
Україна перебуває на шляху набуття повноправного членства у Європейському Союзі (далі – ЄС). Вона вживає заходи серед іншого щодо імплементації вимог, які закріплені в європейських директивах, з метою приведення національного законодавства у відповідність до законодавства ЄС. Забезпечення відповідності українського законодавства європейському є однією з основних вимог, які висуваються до країн кандидатів, які бажають приєднатися до європейської спільноти й отримати статус члена ЄС.
Однією зі сфер суспільних відносин в Україні, яка повинна бути приведена у відповідність до законодавства ЄС, є сфера запобігання та протидії відмиванню (легалізації) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – антивідмивна сфера). Для того, щоб привести українське національне законодавство в антивідмивній сфері у відповідність до права ЄС, законодавець здійснює скринінг власного законодавства проти законодавства ЄС з метою виявлення невідповідностей, відмінностей та прогалин у національному законодавстві. Однією з таких відмінностей є термінологія, яка закріплена в українському законодавстві в антивідмивній сфері, яка може спричинити проблеми для ефективної гармонізації українського законодавства із законодавством ЄС і призвести до проблем на практиці під час взаємодії учасників суспільних відносин антивідмивної сфери.
Мова йде серед іншого про такі унікальні українські терміни як «фінансовий моніторинг», «первинний фінансовий моніторинг», «державний фінансовий моніторинг», «суб’єкт первинного фінансового моніторингу» й «суб’єкт державного фінансового моніторингу», які закріплені в Законі України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закону України № 361-IX)[1]. Унікальність цих термінів пояснюється тим, що деякі з них не мають відповідників у праві ЄС. Наприклад, такі поняття як «фінансовий моніторинг», «первинний фінансовий моніторинг» та «державний фінансовий моніторинг» відсутні у Європейській директиві щодо запобігання використання фінансової системи для цілей відмивання грошей або фінансування тероризму № 2015/849 (далі – EUAMLD4)[2]. Водночас EUAMLD4 використовує термін «obliged entities» (або в перекладі на українську – зобов’язані суб’єкти. Переклад наш – М.Д.) на позначення суб’єктів первинного фінансового моніторингу. Також, EUAMLD4 не здійснює поділ суб’єктів на суб’єктів первинного фінансового моніторингу й суб’єктів державного фінансового моніторингу.
Тому слід наголосити, що такі відмінності у термінології негативно впливатимуть на ряд аспектів у світлі євроінтеграції України. Одним з таких аспектів є оцінка Європейської комісії стану відповідності українського законодавства праву ЄС. Адже остання може розцінити відмінність у термінології як ознаку невідповідності.
Додатково, наявність унікальних термінів в законодавстві України може спричиняти проблеми для українського законодавця під час подальшої імплементації нових вимог ЄС особливо в контексті, якщо будуть передбачені нові терміни, які за своїм змістом суперечитимуть, взаємовиключатимуть або дублюватимуть терміни, які використовуються в українському законодавстві. В таких випадках законодавець опиниться в ситуації, яка вимагатиме прийняття складних рішень для можливості подальшої імплементації нових вимог ЄС. Перед законодавцем постане такий вибір: 1) продовжувати розвиток наявної термінології фінансового моніторингу шляхом інтеграції нових вимог й термінів ЄС під український контекст; 2) або перегляд наявної термінології та її зміна з метою повної уніфікації під термінологію ЄС (на практиці це означатиме перебудову всієї системи фінансового моніторингу, який український законодавець будував з початку 2000-х років по сьогодні).
Іншим аспектом є міжнародне співробітництво, яке є ключовим у світлі запобігання та протидії відмиванню злочинних доходів, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, особливо в умовах набуття членства в ЄС Україною. Адже на практиці під час обміну інформації між українськими суб’єктами первинного фінансового моніторингу та зобов’язаними суб’єктами ЄС, а також між органами фінансової розвідки України та членів ЄС, можуть виникати труднощі в опрацюванні інформації, оскільки остання міститиме різну термінологію, що впливатиме на час її опрацювання, точність сприйняття й розуміння інформації залученими сторонами.
Іншим аспектом є адаптація зобов’язаних суб’єктів ЄС до вимог в антивідмивній сфері під час здійснення їхньої діяльності на території України. Йдеться про юрисдикційний аспект. Зважаючи на те, що вимоги EUAMLD4 є флагманом для розбудови національного законодавства в антивідмивній сфері для країн-членів ЄС, то юрисдикції таких країн-членів є значною мірою уніфіковані в частині законодавства цієї сфери. Натомість українська юрисдикція, в якій наявні специфічні українські терміни й загалом система фінансового моніторингу, яка не зустрічається EUAMLD4 та не характерна останній, негативно впливатиме на здатність зобов’язаних суб’єктів ЄС ефективно інтегруватися та працювати в цій юрисдикції.
Отже, виявлені відмінності між термінологією українського законодавства в антивідмивній сфері та права ЄС матимуть негативні наслідки для євроінтеграційного процесу України, а також забезпечення ефективної міжнародної співпраці в боротьбі з вищезгаданими злочинами. Тому законодавцю варто розглянути можливість проведення гармонізації українського законодавства та термінології в антивідмивній сфері із термінологією права ЄС.
Література:
1. Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення : Закон України від 06.12.2019 № 361-IX : станом на 09.01.2025. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20 (дата звернення: 05.10.2025).
2. On the prevention of the use of the financial system for the purposes of money laundering or terrorist financing, amending Regulation (EU) No 648/2012 of the European Parliament and of the Council, and repealing Directive 2005/60/EC of the European Parliament and of the Council and Commission Directive 2006/70/EC : Directive of the European Parliament and of the Council of 20.05.2015 № 2015/849 : as of 30.12.2024. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02015L0849-20241230#M3-2 (access date: 05.10.2025).