ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОГО БРЕНДУ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2011

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОГО БРЕНДУ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ

12.09.2025 11:32

[4. Педагогічні науки]

Автор: Деркачова Ольга Сергіївна, доктор філологічних наук, професор, кафедра української літератури, Карпатський національний університет імені Василя Стефаника, м. Івано-Франківськ



COVID, повномасштабне вторгнення засвідчили необхідність присутності вчителя в інформаційному просторі, а відтак вміння презентувати себе, зокрема у соцмережах, адже батьки під час дистанційного навчання мали можливість спостерігати не лише за своєю дитиною, її участю в освітньому процесі, а й за вчителем, рівнем його володіння цифровими технологіями, вмінням проводити онлайн-заняття, тим, як вчитель себе презентує. Водночас прозорість освітнього процесу у цифровому світі зробила вчителя вразливим до критики, не завжди справедливої, хейту, спроб нав’язати, часто не фахівцями, розуміння того, яким повинен бути вчитель, починаючи від зовнішності, манери викладання і до змістового наповнення уроків. Також дедалі частіше суспільна думка про педагога формується не тільки на основі його безпосередньої діяльності у класі, об’єктивній оцінці його знань та професійних навичок, а й на основі його оприсутнення у соцмережах. Фактично саме суспільство підштовхнуло вчителя до брендування своєї діяльності, адже особистий бренд – це те, як нас бачать інші, а не те, якими ми є насправді. Відтак, завдання майбутнього вчителя - знайти золоту середину між тим, як мене бачать, і тим, як я хочу, щоб мене бачили. 

«На сучасному ринку праці здатність створювати, просувати та подекуди продавати особистий бренд стає як ніколи актуальною та важливою. Особливо це є вагомим для фахівців сфери «person-to-person», тобто активної комунікації до якої належить і професія вчителя» [3]. Отже, підготовка майбутнього вчителя повинна включати ті інструменти і технології, які допоможуть у створенні в подальшому особистого бренду. С. Нагорняк визначає особистий бренд педагога як «постійний саморозвиток, підвищення рівня знань, педагогічної майстерності, професіоналізм, постійне спілкування з цільовою аудиторією» [2, с. 205]. Варто також зазначити, що наявність персонального бренду може стати альтернативною можливістю заробітку для освітян [1]. Знаємо вже чимало вчителів, що стали відомими завдяки активному веденню Instagram або TikTok. 

Але звісно, особистий бренд вчителя хибно ототожнювати лише з соцмережевим дискурсом. Він є синтезом професійного досвіду, навичок, особистих поглядів та цінностей. Важливим інструментом, що відображає професійний рівень, досягнення та здобутки, є портфоліо вчителя, в якому міститься професійна біографія, методи навчання, результати учнів, додаткові активності, відгуки і рекомендації.  

Особистий бренд вчителя передбачає презентацію його діяльності, самопрезентацію у соцмережах і позасоцмережевій діяльності, тобто представлення того, що говоритиме про його яскраву особистість, вміння, навички, цінності, репутаційні дані, які допомагають формувати авторитет довіри та утверджуватися професійно. Також зауважмо, що особистий бренд не передбачає обов’язкову популярність та активність у соцмережах. Рівень оприсутнення там чи в інформаційному просторі – це особистий вибір вчителя. 

Популярність педагога в інфопросторі, з іншого боку, може бути чимось несподіваним або випадковим, а вже далі вчитель вирішує, що із нею робити. Хоча така популярність, звісно, формує позитивний імідж вчителя. 

Наприклад, незламна вчителька з парковки супермаркету. Вчителька-киянка Юлія Дмитрівна була зафіксована на фото і відео у той час, коли у зимовий блекаут (грудень – 2022), намагалася пояснити на онлайн-уроці з математики п’ятикласникам, як користуватися транспортиром і стала символом незламності вчительства під час війни. У травні 2022 року в соцмережах користувачі почали масово поширювати фото викладача, який читав лекцію студентам з окопу. Це Федір Шандор, професор УжНУ, доктор філософських наук, що пішов добровольцем на війну. А у 2024 році світ почув про вчительку початкових класів з Івано-Франківська Лесю Павлюк, яка стала кращою вчителькою за версією Global Teacher Prize Ukraine. 

Вчителі-тіктокери Антон Атаманчук чи Руслан Циганков спочатку просто ділилися невеличкими відео з презентацією своєї педагогічної діяльності: робота з дітьми, доступне пояснення складних речей і те, як вони пов’язані із нашим повсякденним життям, розважальний контент. Антон Атаманчук зазначив в одному з інтерв’ю: «Насправді я сам не знаю, як це сталося і чому людям це подобається. Напевно, коли робиш те, що любиш, те, чим гориш всередині, воно подобається іншим. Тому так і сталося. Я на початку своєї кар’єри й дійсно докладаю зусиль для того, щоб робота була корисною учням, а мені – приносила задоволення. Коли приходжу на роботу, то задаю тон усьому процесу, і це надихає робити ще більше й ще краще”. Популярність вчительки Ольги Негоди почалася із показу власного життя, адаптації відеотрендів до шкільного побуту, руйнування стереотипів про вчителів. 

Присутність в інфопросторі передбачає осмислення таких аспектів: мета (власні амбіції, довіра батьків, бажання стати кращим чи популярним педагогом); пошук власної ніші (навчальні відео, робота з дітьми, вчитель поза школою тощо); розуміння своєї цільової аудиторії (учні, батьки, інші вчителі, будь-хто). Але це ще не бренд вчителя. 

Особистий бренд педагога - це образ, який формується у свідомості учнів, батьків, колег і ширшої спільноти про вчителя, це поєднання професійних якостей, стилю спілкування, методів викладання та цінностей. Але варто пам’ятати, що ключовим у створенні особистого бренду вчителя є високий професіоналізм, готовність стати моральним авторитетом для суспільства, вміння відчувати освітні тренди і тенденції, але не лише їх наслідувати, а бути тими, хто може їх формувати. 

Список використаних джерел

1. Кравченко С., Бажан С. П. Персональний брендинг як сучасна фахова компетентність майбутнього педагога. Інноваційна педагогіка. Том 2, № 48. 2022. С. 124–127. 

2. Нагорняк С. Особливості формування особистого бренду викладача. Техніка і наука. № 11(11). 2022. С. 203–210. 

3. Петрик К., Фатьянова Т. Професійний розвиток майбутнього вчителя початкової школи: практичні інструменти для створення успішного особистого бренду. Вісник науки та освіти. Серія «Педагогіка». 2024. № 5 (23). С. 1249–1260.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2025

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення