ІНТЕГРАЦІЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В СУЧАСНІ ОСВІТНІ ПЛАТФОРМИ: МОЖЛИВОСТІ, ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
08.09.2025 15:40
[1. Інформаційні системи і технології]
Автор: Харченко Олександр Анатолійович, кандидат технічних наук, доцент кафедри інженерії програмного забезпечення та кібербезпеки, Державний торговельно-економічний університет, м.Київ; Лягера Анастасія Андріївна, аспірант кафедри інженерії програмного забезпечення та кібербезпеки, Державний торговельно-економічний університет, м.Київ
Протягом кількох років з моменту появи перших версій GPT-чату, штучний інтелект не просто набув великої популярності, а й став невід’ємною частиною повсякденного життя людей різних сфер діяльності. Зараз наявна можливість працювати зі штучним інтелектом не тільки використовуючи спеціальні додатки, дана технологія продовжує активно інтегруватися в популярні платформи надаючи рекомендації та супроводжуючи користувачів в процесі роботи з ними. Для сфери освіти поява штучного інтелекту стала досить серйозним викликом, адаптація до нових умов і досі продовжується. Так, ЮНЕСКО було розроблено рекомендації з використання генеративного штучного інтелекту в освіті та дослідженнях, які описують існуючі моделі та їх особливості, визначають суперечливі етичні та політичні питання, що пов’язані зі штучним інтелектом, надають рекомендації з безпечного використання, вивчають довгострокові наслідки впливу штучного інтелекту на освіту, а також описують варіанти використання генеративного штучного інтелекту для викладання та дослідницької діяльності [1]. В Україні, з метою створення основи для раціонального використання технологій штучного інтелекту, Міністерством цифрової трансформації та Міністерством освіти і науки України було розроблено «Рекомендації щодо відповідального впровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах вищої освіти» [2].
В деяких країнах світу починається активне впровадження штучного інтелекту в освіту. Так, Міністерство освіти Південної Кореї, задля забезпечення всіх учнів однаковими можливостями отримання якісної освіти та з метою персоналізації навчальних можливостей, планує запровадити цифрові підручники на основі штучного інтелекту в школах. Міністерство освіти Об'єднаних Арабських Еміратів планує підвищити академічну успішність та навички критичного мислення серед учнів завдяки налагодженню ефективної співпраці між викладачами та інструментами штучного інтелекту у процесі оцінювання робіт та адаптації навчальних матеріалів до індивідуальних потреб учнів. Використання віртуальних наставників на основі штучного інтелекту надає змогу забезпечити якісне навчання для студентів у будь-якій країні світу [3].
Платформа з відкритим вихідним кодом Moodle, що призначена для організації дистанційного навчання надає широкі можливості для інтеграції з великими мовними моделями, як OpenAI, Google Gemini та Microsoft Copilot. Відповідно при використанні моделей, для підвищення ефективності взаємодії з ними, мають бути враховані переваги та особливості кожної з них. Так, OpenAI підходить для взаємодії в чаті та автоматизованого навчання, оскільки відома якісною обробкою природної мови. Google Gemini завдяки мультимодальності ефективна для генерації інтерактивного контенту. Microsoft Copilot найкраще підходить для закладів, що переважно використовують Microsoft 365 оскільки чудово інтегрується з іншими веб-сервісами в межах цієї платформи [4]. У випадку необхідності отримання відповідей з певної предметної області або таких, що сформовані на основі заздалегідь завантажених матеріалів, Microsoft Copilot дозволяє використання створених агентів, що мають додаткові обмеження або налаштування щодо наданих відповідей. Доступно також створення агентів для забезпечення відповідями з певної попередньо створеної бази знань [5]. Для організацій, що переважно працюють у межах сервісів Google також є можливість створення та використання готових агентів. Застосування даних технологій закладами вищої освіти допомагає організації дистанційного навчання та забезпечення оперативного отримання зворотного зв’язку студентами в будь-який час.
Література
1. UNESCO. Guidance for generative AI in education and research. UNESCO, 2023. 07 вересня. URL: https://www.unesco.org/en/articles/guidance-generative-ai-education-and-research?utm_ (дата звернення: 22.08.2025).
2. Рекомендації щодо відповідального впровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах вищої освіти: електронний ресурс. Київ : Міністерство цифрової трансформації України. URL: https://cms.thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/page/community/docs/Vykorystannya_AI_u_vyshchyy_osviti.pdf (дата звернення: 22.08.2025).
3. From virtual tutors to accessible textbooks: 5 ways AI is transforming education. World Economic Forum. URL: https://www.weforum.org/stories/2024/05/ways-ai-can-benefit-education/ (дата звернення: 21.08.2025).
4. Strategies to integrating moodle with AI. Mindfield Consulting Corp. URL: https://mindfieldconsulting.com/strategies-to-integrating-openai-llama-microsoft-copilot-and-gemini-in-moodle/?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 21.08.2025).
5. Quickstart: create and deploy an agent - microsoft copilot studio. Microsoft Learn: Build skills that open doors in your career. URL: https://learn.microsoft.com/en-us/microsoft-copilot-studio/fundamentals-get-started?wt.mc_id=agentshub_Learn_webpage_cnl (дата звернення: 21.08.2025).