ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ДЕРЖАВНОГО І ПРИВАТНОГО НОТАРІАТУ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2011

ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ДЕРЖАВНОГО І ПРИВАТНОГО НОТАРІАТУ

05.09.2025 13:54

[5. Юридичні науки]

Автор: Шиманський Євген Іванович, аспірант, Харківський національний університет внутрішніх справ, м. Харків



Інститут нотаріату, як один із важливих елементів правової системи, представлений у світі в різних формах, серед яких домінують дві основні моделі – державний та приватний нотаріат. Незважаючи на єдину мету – забезпечення юридичної достовірності правочинів, їх інституційна структура, обсяг повноважень, ступінь підконтрольності державі та взаємодія із судовою системою мають суттєві відмінності. У зв’язку з цим, порівняльний аналіз зазначених моделей є важливим для формування ефективної нотаріальної системи в Україні, особливо в умовах реформування нотаріату відповідно до європейських стандартів.

Після прийняття Закону України «Про нотаріат» у 1993 році Україна поступово перейшла від державної до переважно приватної моделі нотаріату. Водночас у ряді країн, зокрема пострадянських, досі зберігається змішана система або діє державний нотаріат. Питання оптимальності тієї чи іншої моделі, а також ефективності реалізації нотаріальних функцій викликає значний інтерес серед науковців і практиків [8, с. 12].

Сучасні виклики (зростання обсягів правочинів, необхідність цифровізації, безпека правочинів в умовах воєнного стану) потребують концептуального переосмислення інституційної архітектури нотаріату [1, с. 48].

Наукова новизна дослідження полягає у здійсненні порівняльного аналізу державної та приватної форм організації нотаріату із урахуванням сучасних тенденцій в правовому регулюванні, практичній реалізації повноважень нотаріусів та досвіду європейських країн.

Метою дослідження є виявлення основних відмінностей і переваг державного та приватного нотаріату, аналіз їх впливу на якість нотаріальних послуг, рівень довіри до інституту та ефективність правозастосування.

Державний нотаріат передбачає здійснення нотаріальних дій посадовими особами, що перебувають у трудових правовідносинах з державою. У приватному нотаріаті нотаріуси діють від імені держави, але на власний ризик і за власний кошт, маючи ліцензію та контроль з боку Міністерства юстиції [6, с. 35].

Державний нотаріат характерний для країн із централізованою правовою системою, таких як Казахстан, Азербайджан, частково Вірменія. Його перевагами вважають нижчу вартість послуг та суворий контроль держави [2, с. 77]. Недоліками є повільність процедур, застарілі технології та корупційні ризики в адміністративному управлінні [10, с. 63].

Приватний нотаріат переважає в країнах ЄС (Франція, Німеччина, Італія), а також в Україні. Його сильними сторонами є конкуренція, високий професіоналізм, самоврядність та відповідальність перед клієнтом. Однак надмірна комерціалізація може призвести до зниження стандартів обслуговування [5, с. 91].

Починаючи з 1998 року, в Україні почала діяти приватна форма нотаріату. Станом на 2023 рік понад 90% нотаріальних дій вчиняється саме приватними нотаріусами [7, с. 10]. Проте в сільській місцевості залишаються державні нотаріальні контори, що забезпечують доступність послуг.

У приватному нотаріаті нагляд здійснює як Міністерство юстиції, так і Нотаріальна палата. У державному – контроль зосереджений у вертикалі виконавчої влади. Приватний нотаріат має чітко регламентовану систему професійного самоврядування, що зміцнює інституційну довіру [9, с. 55].

У державах із приватним нотаріатом фіксується вищий рівень задоволеності клієнтів, але й вища вартість послуг. У моделі державного нотаріату – нижча ціна, але й нижча ефективність [3, с. 102]. В Україні спостерігається поступовий баланс через нормативне регулювання тарифів і запровадження електронних сервісів.

Україна орієнтується на європейську модель самоврядного приватного нотаріату. Проте для досягнення балансу між публічним інтересом і професійною автономією потрібне зміцнення стандартів доступності, прозорості дисциплінарного контролю та цифрової інфраструктури [4, с. 39].

Державний і приватний нотаріат є двома концептуально різними моделями правової організації, кожна з яких має власні сильні й слабкі сторони. Приватний нотаріат, домінуючий у країнах ЄС та Україні, забезпечує більшу гнучкість, інноваційність і конкуренцію, але потребує ефективного контролю для запобігання зловживанням. Державний – більш контрольований, однак менш адаптивний до ринкових викликів. У процесі правової модернізації Україна має зберігати позитивні напрацювання приватного нотаріату, забезпечуючи при цьому соціальну функцію доступу до правосуддя в усіх регіонах.

Література

1. Войтенко Л. І. Трансформація нотаріальної системи України в умовах цифровізації. // Юридичний вісник. – 2023. – №4. – С. 45–52.

2. Гусєв М. П. Організація державного нотаріату у країнах СНД. – Одеса: Фенікс, 2021. – 145 с.

3. Європейська комісія з ефективності правосуддя (CEPEJ). Звіт про якість нотаріальних послуг у країнах Європи. – Страсбург, 2022.

4. Коваль А. М. Перспективи реформування нотаріального законодавства України. – Харків: Юрінком, 2023. – 138 с.

5. Кравець І. Ю. Самоврядність у приватному нотаріаті: переваги та виклики. – Львів: ЛНУ, 2020. – 166 с.

6. Мірошниченко О. А. Теорія нотаріального права: навч. посібник. – Х.: Право, 2019. – 304 с.

7. Нотаріальна палата України. Аналітичний звіт про стан нотаріату в Україні. – Київ, 2023.

8. Стеценко С. Г. Інституційні моделі нотаріату: компаративний аналіз. – К.: Юридична думка, 2020. – 212 с.

9. Тимошенко В. С. Система контролю та дисциплінарної відповідальності нотаріусів в Україні. // Підприємництво, господарство і право. – 2021. – №8. – С. 50–56.

10. Шаргородський І. М. Адміністративні ризики у сфері державного нотаріату. // Держава і право. – 2022. – №2. – С. 60–68.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2025

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення