ШЛЯХИ РОЗВИТКУ САМОСТІЙНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2011

ШЛЯХИ РОЗВИТКУ САМОСТІЙНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

11.07.2025 16:15

[4. Педагогічні науки]

Автор: Попадич Олена Олександрівна, доктор педагогічних наук, професор, Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет», м. Ужгород




У сучасному світі, що динамічно розвивається, здатність учнів до самостійної роботи та навчання є важливою умовою їхньої успішності. В Україні у багатьох школах застосовують методики розвитку самостійності через інтерактивне навчання, групові проєкти, дослідницьку діяльність. Наприклад, відповідно до концепції Нової української школи (НУШ) учнів заохочують самостійно ставити перед собою навчальні цілі, аналізувати результати своєї роботи та вдосконалювати навчальні стратегії. 

Під час аналізу психолого-педагогічної літератури було виявлено, що науковці визначають самостійність як вольову рису особистості, що проявляється у здатності приймати власні рішення без стороннього впливу, підказок чи будь-якого втручання. Самостійність також розглядають як здатність активно досягати окресленої мети, за умови, що дитина володіє самоконтролем і готова взяти на себе відповідальність за свої дії. Важливо пам’ятати, що самостійна дитина має певні особливі якості, зокрема ініціативність, адекватну самооцінку, самоконтроль і готовність проявляти творчість у навчанні.

Розвиток самостійності має бути пріоритетним завданням як у школі, так і вдома [1, с. 80]. Використання активних методів навчання, цифрових технологій та формування навичок самоорганізації позитивно впливає на виховання учнів, здатних до постійного самовдосконалення та успішного майбутнього. Дослідники розрізняють два типи самостійності: репродуктивна – виконання дій на основі заздалегідь заданого зразка та продуктивна – передбачає внесення змін у зразок і може бути розділена на кілька ступенів або рівнів [2, с. 27]. Важливим етапом розвитку самостійності є перехід від залежної позиції в дитинстві до цілковитої самостійності, що формується в підлітковому та юнацькому віці. На цьому етапі особливо важливо, щоб дитина вчилася самостійно мислити й діяти. Кожен віковий період має свій провідний тип діяльності. У молодшому шкільному віці основною є навчальна діяльність, яка відіграє ключову роль у формуванні самостійності [4, с. 11]. Розвинути самостійність дитини можливо лише в такому навчальному середовищі, що є цілеспрямоване, усвідомлене, результативне й водночас обов’язкове. Також важливу роль у такому середовищі має оточення, в якому перебуває учень: педагоги, батьки, однолітки, оскільки саме вони оцінюють процес її розвитку [3, с. 16]. 

Молодший шкільний вік є найсприятливішим періодом для формування основ самостійності, оскільки саме в цей час закладаються ключові навички навчальної діяльності, які стають фундаментом для подальшого розвитку дитини. Уже до початку систематичного навчального процесу у дитини формуються перші передумови самостійності, які згодом перетворюються на стійкі навички самостійної діяльності. Для того, щоб школяр міг контролювати та оцінювати власну діяльність під час уроку, необхідно цілеспрямовано розвивати навчальну самостійність. Її формування відбувається поступово, охоплюючи всі етапи освітнього процесу. 

Ми пропонуємо такі шляхи розвитку самостійності в учнів: по-перше, використовувати активні методи навчання (проєктне навчання (наприклад, під час вивчення природи учням можна запропонувати створити власний екологічний проєкт, що стимулює їх до пошуку інформації, аналізу та узагальнення), дослідницькі завдання (наприклад, учням пропонують самостійно знаходити розв’язання певних проблем, виконувати експерименти, робити висновки)). По-друге, впроваджувати цифрові технології (сучасні освітні платформи (Google Classroom, Moodle, EdEra) дають змогу учням самостійно опрацьовувати матеріали, виконувати інтерактивні завдання, отримувати миттєвий зворотний зв’язок. Наприклад, використання інтерактивних симуляцій на уроках «Я досліджую світ» дозволяє учням самостійно проводити віртуальні експерименти, що підвищує рівень їхньої залученості та відповідальності). По-третє, формувати навички самоменеджменту (учням необхідно навчитися правильно розподіляти свій час, ставити цілі та оцінювати свої досягнення. Вчителі можуть допомогти, запроваджуючи щоденники рефлексії, планувальники навчальних цілей (наприклад, у деяких школах Великобританії діти ведуть спеціальні щоденники навчального прогресу, де відзначають свої успіхи, труднощі та плани на майбутнє. Це допомагає їм відповідально ставитися до власного навчання)).

Отже, розвиток самостійності саме в молодшому шкільному віці є надзвичайно важливим, оскільки він впливає на подальшу здатність дитини до самостійної діяльності. Серед найважливіших якостей сучасного ідеального випускника школи виділяють ініціативність, пошукову активність і високий рівень навчальної самостійності. При цьому необхідно враховувати, що формування цих якостей потребує планомірних і систематичних дій з боку вчителя, спрямованих на молодших школярів. Лише з дотриманням всіх необхідних умов можна досягти підвищення рівня навчальної самостійності та розвитку розумових здібностей учнів.

Література:

1.Бобро А. А., Коваль Т. В. Дидактичні умови організації самостійної роботи молодших школярів. Психолого-педагогічні науки, 2018. № 3. С.78-82.

2.Гетта В. Г. Дослідження впливу проблемного навчання на розвиток пізнавальної самостійності учнів у трудовому навчанні. Радянська школа, 1980.  Вип. 13. С. 25–29.

3.Цюприк А. Я. Організація самостійної роботи студентів технічного коледжу у процесі навчання суспільних дисциплін : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук. : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Київ, 2005. 20 с.

4.Шайдур І. Організація самостійної роботи студентів педагогічних університетів на основі індивідуально орієнтованого підходу: автореф. дис... канд. пед. наук: спец 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Київ, 2003. 22 с.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2025

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення