ПУБЛІЧНІ ЗАКУПІВЛІ В УКРАЇНІ: ПЕРСПЕКТИВИ ТА ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЕННЯ
04.02.2025 01:03
[2. Економічні науки]
Автор: Буга Оксана Іванівна, кандидат педагогічних наук, доцент, Комунальний заклад вищої освіти «Вінницький гуманітарно-педагогічний коледж»; Ткачук Валентина Віталіївна, СВО бакалавр, Комунальний заклад вищої освіти «Вінницький гуманітарно-педагогічний коледж»
Вступ
Публічні закупівлі – це один із ключових механізмів державного управління, який забезпечує ефективне використання бюджетних коштів для задоволення потреб держави, громади та бізнесу. В Україні ця сфера зазнала значних реформ, зокрема після впровадження електронної системи Prozorro, що сприяла підвищенню прозорості та конкуренції. Проте є певні виклики та проблеми, які потребують подальшого вдосконалення. Публічні закупівлі прогресують ключову роль у забезпеченні ефективного використання державних фінансів, сприяють розвитку економіки, підтримці малого та середнього бізнесу, а також зниженню корупційних ризиків. З 2016 року в Україні діє електронна система Prozorro, яка значно покращила прозорість тендерних процедур, проте кількість викликів, які потребують подальшого вдосконалення.
Метою цього дослідження є аналіз сучасного стану системи публічних закупівель в Україні, визначення ключових проблем та розробка рекомендацій щодо їх усунення.
Постановка проблеми. Історія публічних закупівель в Україні бере свій початок з часів незалежності, коли виникла потреба в ефективному використанні державних ресурсів. З розвитком економіки та суспільства. Система публічних закупівель зазнала численних змін і реформ. Важливим етапом стала реформа публічних закупівель, що почалася в 2015 році. Коли було запроваджено систему Prozorro.
Законодавче регулювання публічних закупівель в Україні здійснюється на основі:
• Закону України "Про публічні закупівлі" (№ 922-VIII від 25.12.2015 р.), який встановлює правові заходи щодо проведення державних закупівель [1].
• Постанова Кабінету Міністрів України, яка починає процедури проведення тендерів та умови використання переговорної процедури [2].
• Норми європейського законодавства, зокрема Директиви ЄС 2014/24/ЄС та 2014/25/ЄС , які регулюють закупівлі в межах Угоди про асоціацію з Україною та ЄС [3].
Основним законом, що регулює сферу закупівель, є Закон України "Про публічні закупівлі" , ухвалений у 2015 році та оновлений у 2020 році. Запроваджена електронна система Prozorro забезпечила відкритість торгівлі, мінімізувала корупційні ризики та розширила конкуренцію. Незалежно від національного законодавства, Україна адаптує свої закупівельні процедури до норм Європейського Союзу в межах Угоди про асоціацію з ЄС.
Основною метою реформи було підвищення прозорості процесу закупівель, зниження рівня корупції, покращення конкуренції серед постачальників та забезпечення ефективного використання державних коштів. Актуальність цієї реформи залишається високою, адже прозорі та ефективні закупівлі є ключовим фактором для сталого розвитку економіки та добробуту суспільства.
Одним із найвагомішим досягнень реформи стало запровадження електронної системи закупівель системи Prozorro. Ця система дозволяє проводити відкриті торги через інтернет, що значно підвищує прозорість процесу та знижує можливості для корупційних дій. Завдяки цій системі усі зацікавлені сторони можуть спостерігати за процесом закупівель у режимі реального часу. Це забезпечує підзвітність і знижує ризики корупції. Відкриті дані про закупівлі дозволяють громадським організаціям та ЗМІ моніторити процес та виявляти можливі порушення.
Завдяки реформі публічні закупівлі стали більш конкурентними. Учасники мають рівні можливості взяти участь у тендерах, що стимулює постачальників пропонувати найкращі умови. Це дозволяє державі отримувати товари та послуги високої якості за найкращими цінами.
Реформа публічних закупівель в Україні орієнтована на відповідність міжнародним стандартам. Це сприяє залученню іноземних інвесторів та постачальників, що збільшує конкуренцію та покращує якість закупівель.
Отже, значні досягнення реформи публічних закупівель такі: змінення рівня корупції через обов'язкову публічність даних; економія бюджетних коштів за рахунок конкуренції серед постачальників; автоматизація процесів та цифровізація, що зменшує вплив людського фактора.
Але попри значні досягнення, існують певні недоліки в законодавчій базі, які потребують доопрацювання. Це включає питання регулювання окремих аспектів закупівель та забезпечення більшої гнучкості системи. На даний момент виникли такі проблеми і виклики у сфері публічних закупівель: корупційні ризики та зловживання (використання дискримінаційних умов для обмеження конкуренції [6]; змова учасників торгівлі з призначенням маніпуляції результатами; незаконне об’єднання тендерних процедур через поділ закупівель на дрібні суми); низький рівень професіоналізму замовників (недостатня кваліфікація закупівельників шкодить і призводить до помилок у тендерній документації, відсутність ефективної системи навчання та підвищення кваліфікації [7]); проблеми з оскарженнями закупівель [8] (процедура оскарження в Антимонопольній комісії України є тривалою і складною, замовники часто приймають рішення АМКУ, що ускладнює правовий захист учасників); виклики у контексті воєнного стану [9] (спрощені закупівлі без конкурентних процедур створюють ризики завищення цін і корупційних схем, відсутність повноцінного контролю за закупівлями, інша частина даних приховується з міркувань безпеки).
Виходячи з вищесказаного, можна намітити перспективи і шляхи вдосконалення системи закупівель через: 1) посилення антикорупційних заходів – впровадження автоматичних алгоритмів моніторингу ризиків для аналізу тендерів на предмет змов та завищення ціни [10], створення єдиного реєстру недобросовісних учасників закупівель, підвищення відповідальності за порушення закупівельного законодавства; 2) професійну підготовку закупівельників – запровадження обов'язкового навчання та сертифікації для посадових осіб, відповідальних за закупівлі, підвищення кваліфікації закупівельників шляхом регулярних тренінгів; 3) удосконалення процедури оскарження – скорочення термінів розгляду скарги в АМКУ, автоматизація процесу оскарження через електронну систему; 4) використання цифрових технологій блокчейн для створення реєстру угод та мінімізації маніпуляцій з документами [11], використання штучного інтелекту для аналізу тендерної документації та виявлення видимих ризиків.
Висновки
Публічні закупівлі є важливою сферою державної політики, яка потребує постійного вдосконалення. є на значних досягненнях, зокрема за допомогою системи Prozorro, інформації про численні виклики, такі як корупція, недостатня кваліфікація закупівельників та складність процесу оскарження. Додатковий розвиток цієї сфери повинен включати посилення антикорупційних заходів, навчання спеціалістів, автоматизацію процесів та впровадження інноваційних технологій. Це дозволяє Україні не тільки ефективно використовувати бюджетні кошти, а й відповідати європейським стандартам у сфері державних закупівель.
Література:
1. Закон України "Про публічні закупівлі" (№ 922-VIII від 25.12.2015 р.). [Електронний ресурс]. URL: https ://zakon .rada .gov .ua /laws /show /922 -19
2. Постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку здійснення публічних закупівель" . [Електронний ресурс]. URL: https ://zakon .rada .gov .ua /laws /show /166 -2022 -п
3. Угода про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. [Електронний ресурс]. URL: https ://eur -lex .europa .eu /legal -content /UK /TXT /?uri =CELEX %3A22014A0529 %2801 %29
4. Prozorro – офіційний електронний сайт системи публічних закупівель. [Електронний ресурс]. URL: https ://prozorro .gov .ua
5. Міністерство економіки України. Аналітичний звіт про ефективність державних закупівель у 2022 році. [Електронний ресурс]. URL: https ://www .me .gov .ua
6. Transparency International Україна. Аналітичний звіт про порушення у сфері публічних закупівель. [Електронний ресурс]. URL: https ://ti -ukraine .org
7. Дослідження Київської школи економіки про рівень професіоналізму закупівельників в Україні. [Електронний ресурс]. URL : https://kse.ua
8. Антимонопольний комітет України. Офіційний сайт. [Електронний ресурс]. URL : https://amcu.gov.ua
9. НАЗК. Аналіз закупівель в умовах військового стану. [Електронний ресурс]. URL: https ://nazk .gov .ua
10. Міністерство цифрової трансформації України. Використання AI та Big Data у сфері закупівель. [Електронний ресурс]. URL : https://thedigital.gov.ua
11. Блокчейн у сфері публічних закупівель: міжнародний досвід та перспективи для України. Аналітичний звіт Центру економічної стратегії. [Електронний ресурс]. URL: https ://ces .org .ua