ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ПРИ ВИКЛАДАННІ КУРСІВ З АДАПТАЦІЇ ДО ЗМІН КЛІМАТУ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2011

ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ПРИ ВИКЛАДАННІ КУРСІВ З АДАПТАЦІЇ ДО ЗМІН КЛІМАТУ

09.01.2025 19:13

[1. Інформаційні системи і технології]

Автор: Жадько Оксана Андріївна, Луцький національний технічний університет, м. Луцьк; Федонюк Віталіна Володимирівна, кандидат географічних наук, доцент, Луцький національний технічний університет, м. Луцьк; Федонюк Микола Ананійович, кандидат географічних наук, доцент, Луцький національний технічний університет, м. Луцьк


ORCID 0000-0002-1880-6710 Федонюк В.В.

ORCID 0000-0002-4034-3695 Федонюк М.А.

У наш час глобальні зміни клімату є однією з гострих екологічних проблем сучасності, вони торкнулися усіх галузей виробничої та господарської діяльності людини, безпосередньо впливають на наше повсякденне побутове життя та нарощують свої прояви і вплив у перспективних проекціях при моделюванні розвитку людського суспільства.

Тому у вищих навчальних закладах України набуває активного розвитку розробка та впровадження в освітній процес навчальних курсів (дисциплін) з адаптації до змін клімату. Для Волинської області, в якій основними економікоформуючими галузями господарської діяльності є агробізнес, лісове господарство, туристичний бізнес, підготовка фахівців в університетах, обізнаних з впровадженням заходів з адаптації до змін клімату, є важливим та актуальним завданням, оскільки регіональні прояви кліматичних змін в області є досить помітними. Як зазначено у дослідженнях Мерленка І.М., Федонюк В.В., Мерленко Н.О.,  Федонюка М.А.,  Линюка  Р.В., Ковальчук Н. С. [1, 6], такі зміни суттєво впливають на агровиробництво у регіоні, формуючи повістку зміни домінуючих агрокультур та агротехнічних методів і практик. У роботі Федонюк В.В., Картавої О.Ф., Іванціва В.В. [4] було розглянуто вплив кліматичних змін на особливості організації туристично-рекреаційної діяльності в регіоні. Проявляються такі зміни і в сфері лісогосподарської діяльності, організації функціонування природно-заповідних територій, про що зазначали Мирка В.В., Федонюк В.В., Іванців В.В., Федонюк М.А. [2], це ще раз підкреслює важливість їх вивчення майбутніми фахівцями у даних галузях. 

Досвід авторів у сфері розробки і впровадження у освітній процес технічного університету курсів з адаптації до змін клімату дозволяє сформулювати ряд рекомендацій та методичних підходів щодо структури, наповнення таких курсів і застосування інформаційно-комунікаційних технологій при їх викладанні. Так, у дослідженні Федонюк В.В., Іванціва В.В., Федонюка М.А., Панькевича С.Г. [3] було проведено аналіз застосування методів ІКТ у навчальних курсах, що стосуються вивчення заповідної справи, дослідження лісових екосистем та природоохоронних територій, а у праці Федонюка М.А. та Федонюк В.В. [5] детально розглядалися питання використання деяких інструментів ІКТ при вивченні питань у сфері аграрних наук та агробізнесу. Оскільки навчальні курси у сфері адаптації до змін клімату поки не є повсюдно апробованими у вищій школі, то сформулюємо ряд напрацьованих рекомендацій щодо використання методів ІКТ при їх розробці та практичному викладанні і наповненні курсів.

1) Більшість навчальних дисциплін з адаптації до змін клімату доцільно викладати із залученням численних інструментаріїв та ресурсів, які розроблені на даний час та доступ до яких переважно безкоштовний, наприклад, ресурсу Google Earth, EO-Browser, EOS DATA ANALITICS [3, 5] та багатьох інших;

2) Водночас навчальні питання, які торкаються інструментального контролю та аналізу параметрів атмосфери, можуть бути проілюстровані ютуб-роликами, навчальними відеододатками, як наявними у мережі, так розробленими самим викладачем; це, зокрема, полегшить організацію освітнього процесу при переході до дистанційної чи змішаної форми навчання;

3) Вагомою складовою підготовки фахівців зі змін клімату є робота з електронними метеорологічними архівами, серед яких можна порадити ресурси Метеопост, ПогодаКлімат, Метеоблю (https://meteopost.com/ ; https://www.meteoblue.com/ ) та інші подібні адаптаційні архіви метеоданих чи результатів моделювання метеорологічних трендів;

4) Ефективним методом підвищення якості навчання, формування у здобувачів як «м’яких» навичок, так і вузькопрофільних професійних умінь, є проєктна діяльність, в тому числі – розробка групових STEM–проектів, які часто є базою вироблення та становлення фахівця в галузі. 

Література

1. Мерленко І.М., Федонюк В.В., Мерленко Н.О. Адаптація до сучасних кліматичних змін агрономічних технологій в Північно-Західному Поліссі. Вплив кліматичних змін на просторовий розвиток територій Землі: наслідки та шляхи  вирішення,  Збірник  наукових  праць  ІV  Міжнародної  науково-практичної конференції. Херсон, 10-11 червня 2021 року. Херсон: ДВНЗ «ХДАУ», 2021. С. 228 – 230. 

2. Мирка В.В., Федонюк В.В., Іванців В.В., Федонюк М.А. Порівняння динаміки мікрокліматичних показників на території Черемського природного заповідника у ХХ та ХХІ ст. Екологічні науки : науково-практичний журнал. К.: Видавничий дім «Гельветика», 2022. № 7(40). С. 120-125. UPL:  http://ecoj.dea.kiev.ua/archives/2022/1/22.pdf   

3. Федонюк В.В., Іванців В.В., Федонюк М.А., Панькевич С.Г. Приклади використання інтернет-ресурсів у практичному курсі дисципліни «Заповідна справа». Інформаційні технології і засоби навчання. К.: 2015. № 2 (46). С. 109 – 123. URL:   http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2015_46_2_13    

4. Федонюк В.В., Картава О.Ф., Іванців В.В. Економічне оцінювання рекреаційно-туристичного потенціалу регіональних ландшафтних парків України. Актуальні проблеми економіки. К.: ТОВ «Наш формат», 2016. № 1 (175). С. 209 – 216. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ape_2016_1_25

5. Федонюк М.А., Федонюк В.В. Використання інструментів EOS DATA ANALITICS для моніторингу сільськогосподарських земель. Сільськогосподарські машини. Луцьк: ЛНТУ, 2019. Вип. 42. С. 96 – 104. URL: http://eforum.lntu.edu.ua/index.php/jurnal32/article/view/182

6. Федонюк В.В., Мерленко І.М.,  Федонюк М.А.,  Линюк  Р.В., Ковальчук Н. С. Зміни агрокліматичних чинників в зоні Полісся в контексті глобального потепління (на прикладі Волинської області). Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. Збірник наукових праць. Сільськогосподарські науки. Рівне: 2019. № 2(86).  С. 124 – 134. URL: http://visnyk.nuwm.edu.ua/index.php/agri/article/view/781



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2025

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення